Slut med kuglepenne: SDU gør alle eksamener digitale

De sidste 140 skriftlige eksamener på Syddansk Universitet, som ikke foregår på computeren, bliver nu gjort elektroniske.

Syddanske Universitet ser ud til at blive det første danske universitet, som helt afskaffer de tastaturfrie skriftlige eksamener. De skriftlige eksamener i januar er sidste gang, de studerende skal aflevere med kuglepen. Det skriver DR Nyheder.

De fleste eksamener på universitetet foregår allerede på computeren, men der er stadig 140 eksamener, hvor det er nødvendigt at bruge papir.

»Vi tilpasser naturligvis eksamensopgaverne, så de kan løses digitalt. For eksempel er computere ikke nødvendigvis specielt egnede til at teste paratviden, så her vil ske ændringer i opgaven og selve læringsprocessen i undervisningen,« siger rektor Jens Oddershede fra Syddansk Universitet til DR Nyheder.

Læs også: Digital eksamen gik i sort på Københavns Universitet

Landets øvrige universiteter arbejder også på at afskaffe de sidste ikke-elektroniske skriftlige eksamener. Daværende videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen blæste allerede i foråret 2010 til kamp mod de sidste papireksamener på universiteterne.

Læs også: Videnskabsminister kræver digital eksamen overalt på universiteter

Målet er, at alle skriftlige eksamener på universiteterne skal være digitale inden udgangen af 2013.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mads Vanggaard

nej nej nej.... Hvorfor tvinger de folk over på noget digitalt? Det virker sikkert ikke - det gør det aldrig når det lugter af det offentlige. Folk skal have lov til at gøre hvad de er vant til. De bør lave en god process som gør opgaven nemmere for alle, og så skal de se at folk ønsker at overgå til en digital løsning... Det kræver sikkert IPad eller Windows. Hvorfor kan vi ikke bruge vores Android tablet eller vores egne versioner af Linux. Folk er Apple liderlige og hvorfor egentlig? De har aldrig opfundet noget og kun taget hvad Google og tilsvarende Linux venner har lavet. Jeg elsker min Android tablet. Jeg vil også kræve at vi får adgang til resultaterne via vores Samsung Galaxy SII telefoner - fuck Iphone. Det er en skod telefon i forhold til min Samsung. Jeg håber at de har lavet cache af hele løsningen med Varnish - ellers virker det jo aldrig. Vi bruger Varnish til alt - hvornår kommer det mon til min Samsung Galaxy SII.... Nå, nu siger Apple på twitter at Steve opfandt digitale eksamner - fat det nu, det var Google.....

  • 0
  • 8
Claus Junker Jørgensen

Du er jo tydeligvis ikke studerende, så hvorfor bekymre du dig? Faktisk virker de digitale eksaminer typisk ret godt, specielt når de ikke er afhængige af internet.

Og at tilpasse undervisningen og eksaminerne så de kan gennemføres digitalt er jo at tage ansvar, og acceptere at sådan er verden i dag.

  • 2
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Det var da godt nok et usammenhængende indlæg. Jeg aner ikke om vedkommende er seriøs eller ej.

Så vidt jeg forstår, så er der også primært tale om, at det er skriftlige afleveringer, der nu kan afleveres digitalt istedet for på 4-5 lags papir.

  • 3
  • 0
Jesper Lund

Så vidt jeg forstår, så er der også primært tale om, at det er skriftlige afleveringer, der nu kan afleveres digitalt istedet for på 4-5 lags papir.

Sådan læser jeg det også, men bemærkningen i artiklen om at eksamensopgaverne skal tilpasses den digitale eksamen er lidt mystiske. Hvis SDU vælger det samme system som KU bruger, kan de studerende lave alt det som de kan til en traditionel skriftlig eksamen. Almindelig tekst skrives i et tekstbehandlingsprogram (det er vist Word på KU; PDF filerne er i hvert fald tagget med Word <something>), og hvis der skal skrives ligninger eller laves figurer som en del af besvarelsen, kan de studerende på KU skrive dette "i hånden" og scanne det ind i besvarelsen. Jeg er ikke helt klar over hvordan teknikken fungerer, men resultatet er nogle fine PDF filer, langt mere overskuelige end håndskrift på gennemslagspapir.

  • 1
  • 0
Torben Mogensen Blogger

er af gode grunde ikke digitale, og de kan passende bruges der, hvor man vil afprøve ting, der ikke egner sig til digitale skriftlige eksamener. Mundtlige eksamener har også den fordel, at det er meget svært at snyde.

Digitalisering af skriftlige eksamener er en fordel på mange punkter: Man har automatisk arkivering af besvarelser og man kan (hvis man bruger et fornuftigt system) nemt give censorer og bedømmere adgang til besvarelserne umiddelbart efter eksamen (hvor der ved papireksamener nemt kan gå op til en uge før alle relevante parter har besvarelserne i hænde).

Men det kræver selvfølgelig, at teknikken fungerer og ikke indskrænker de muligheder, man har for at besvare. Som Jesper sagde, skal der stadig være mulighed for at lave og scanne håndtegnede diagrammer og formler, da det kan være for tidskrævende at lave disse i tekstbehandlingssystemerne. Det betyder, at det nødvendige udstyr stilles til rådighed i et omfang, der betyder, at der ikke er væsentlig ventetid.

  • 1
  • 0
Tobias Ansbak Louv

Jeg læser matematik på AU, hvor der vist også har været en del snak om at lave skriftlige eksamener elektroniske. Jeg er helt med på, at til langt de fleste skriftlige eksamener giver der rigtig god mening.
Men som sagt læser jeg jo matematik, og jeg har meget svært ved at forestille mig en skriftlige matematikeksamen på computer.

En stor del af matematik er jo at vise diverse ting, hvortil man gerne bruger en del forskellig notation, som ikke er på et almindeligt keyboard. Derfor bruger man gerne LaTeX til at skrive matematik i, hvis man skal lave det elektronisk.

Men LaTeX tager for mig (selvom jeg er erfaren med brug af scripting sprog) gerne op til to-tre gange så lang tid at lave en aflevering elektronisk. Til en eksamen, vil jeg meget gerne fokusere på at lave opgaven. Og det er jeg bange for, kan drukne i elektronikken.

Jeg vil gerne se en rigtig god skriftlig matematikeksamen lavet på en computer, uden at man skal til at give de studerende dobbelt så lang tid til eksamenerne.
Alternativet ville jo være at gøre alle matematikeksamener mundtlige.
Så ville de enkelte regnefag, vi har, skulle være vores eneste skriftlige eksamener. Og også her, synes jeg ikke godt om det!

  • 3
  • 0
Kurt Gammelgaard Nielsen

Som teknisk ansvarlig for de digitale eksaminer på SDU, kan jeg nikke genkendende til de udfordringer som Tobias og Jesper nævner.
Grundlæggende digitaliserer vi dette område fordi det giver rigtig god mening. Ved at digitalisere kan vi gennemføre multible choice eksamener, eportofolio, adobtive test m.m. som kun er muligt når eksamen er digitale. Digitalisering gør at eksamen kan være en forlængelse eller intergreret del af undervisningen, hvilket er et stort plus, men der klart også udfordringer.
Den bedste til at vide hvordan man skal teste de studerendes viden er underviseren, og her kan det blive nødvendigt at underviseren overvejer hvordan man bedst tester de studerende med de nye muligheder, og der kan vi blive nødt til at gøre brug af midlertidige løsninger som Jesper foreslår ved scanning af formler. Vi tester dog på SDU en række løsninger tilpasset de enkelte studier, og er meget interesseret i gode råd og erfaringer.

  • 0
  • 0
Mads Bahrt

Claus Junker: Jeg er aktuelt set studerende på SDU, så jeg håber du kan tillade at jeg har en holdning til det :-) Jeg har godt nok ikke flere skriftlige eksamener tilbage og kender primært til projektet fra hvad jeg har læst på SDU's hjemmeside og intranet (Blackboard) samt at jeg har snakket om det med en underviser der sad med projektet i at skulle omforme sin eksamen til at passe ind i denne nye kasse.

Det skræmmer mig lidt at det virker som om at vinkelen på projektet har været at alle skriftlige eksamener skulle digitaliseres i stedet for den mere naturlige vinkel hvor man fag efter fag undersøgte om en eksamen med fordel, eller i det mindste uden store ulemper, kunne digitaliseres.

Det ender altid med at gøre ondt i specialtilfældende (f.eks. matematik) når en one size fits all løsning skal presses ned over dem. Så længe at slutresultatet (digitalisering på den givne platform) er kendt og ikke skal godkendes af underviserne/de studerende på det pågældende fag vil der ikke være nogen mekanisme til at sikre at det rent faktisk at sikre at dette kan gøres uden for store tab i kvaliteten af evalueringen og at den praktiske implementering er acceptabel.

  • 0
  • 0
Esben Nielsen

Det er det samme med fag som fysik og kemi: Det tager utroligt lang tid at skrive formler (matematiske eller kemiske) på en computer; men det er nemt i hånden.

Men det er jo nok svært for folk i den administrative del af et universitet at ligge mærke til den slags praktiske ting, når nu digitalisering er så stærkt et kariererfremmenende buzzword.

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Jeg læser fysik på Københavns Universitet, og mine skriftlige matematikopgaver skriver jeg i Maple, også når vi ikke må bruge Maple til at finde resultatet. Maple giver så blot en praktisk facitliste (hvis man kan finde ud af det i forvejen), og en passende indskrivningsmåde, hvor der blot mangler ting som dobbelt understregning, til matricer.

Og når Maple ikke kan klare en ting (som lim(A^k, k-> inf, hvor A er en matrix) bruger jeg Mathematica i stedet, og importerer skærmudskift i Maple, som billedfil, der dannes med cmd-sh4).

Latex er blot besværligt at arbejde med, selv om udskriften da ser godt ud.

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Latex er blot besværligt at arbejde med, selv om udskriften da ser godt ud.

Jeg ville ikke tvinge folk til at bruge LaTeX, Maple eller andet specifikt værktøj. Og jeg ville sørge for, at det er muligt for de studerende at scanne håndtegninger ind. F.eks. ved at udstyre hver PC med en håndscanner.

Der er dog en vis ræson i, at matematikstuderende på universitetet lærer LaTeX, da flertallet af matematiske konferencer og tidsskrifter foretrækker artikler skrevet i LaTeX. Om det skal kræves brugt til eksamener er dog noget andet.

Min datter læser Mat-Øk, og hun skriver alle sine håndskrevne noter ind i LaTeX. Selv om det tager lidt tid, så betyder det arbejde, at hun dels får kigget på sine noter en gang til og dels, at hun får øvelse i LaTeX, som er nyttig til eksamensopgaver m.m. Det er noget, som hun selv har fundet på, så det er ikke faderens LaTeX-fanatisme, der er årsagen. :-)

  • 0
  • 0
Tobias Ansbak Louv

Min pointe var - som det sikkert også fremgår af ovenstående - at digital eksamen sikkert er meget godt. Men kun der, hvor det giver mening.
Og jeg har svært ved at se, hvordan det skal give mening, at jeg fx skriver min besvarelse ind i hånden for så - lige inden eksamen slutter - scanne det hele ind, så jeg kan uploade det på én eller anden afleveringsserver.

Jeg har skam været til en digital eksamen, der gav utrolig god mening - det var med internet og det hele. Super smart. Jeg har også været til skriftlige eksamener, hvor det ville have givet utrolig meget mening, at de var digitale.

Og jeg har måske fået en idé om, hvordan man kunne lette indscanningen af en skriftlig eksamen. Der findes de her smarte kuglepenne/blyanter, som kan registrere hvor og hvad man skriver på et stykke papir. På denne måde kan man lave en skriftlig eksamen på papir, hvor indscanningen er integreret i det udstyr, man bruger.

Jeg vil lige til sidst nævne, at jeg ikke giver meget for løsninger som Maple. Maple er et super godt program til regning og simple matematiske formler, etc.
Men det kommer altså hurtigt til kort, hvis man skal til at skrive noget matematik i det. Hvis der er nogen, der har gode erfaringer med at skrive beviser i Maple, må de rette mig.
Igen: Jeg nævner LaTeX, fordi det kan lave stort set alle de tegn, du har brug for (eller man kan sammensætte tegn så det passer). Men det er tungt at skrive i, og man skal faktisk være ret god, før man kan få den fulde kraft ud af LaTeX.
Jeg må indrømme, at jeg ikke kender til Mathematica. Det kan sikkert lave de nødvendige tegn og stille dem de fornuftige steder. Men jeg tror ikke på, at det går hurtigere end at skrive i hånden.

Husk på, at til en eksamen er man gerne under noget tidspres, og så er det irriterende at skulle spilde tid på at skrive ting ind på en computer..

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

De fleste skriver i dag deres opgavebesvarelser direkte i Maple, også når det drejer sig om beviser eller beregninger, der skal foretages i hånden. Og det gælder så vidt jeg er orienteret for elever i såvel gymnasieskolen som på universitetet.

Ja, det er længe siden jer har gået i gymnasiet, så efterhånden er mit gymnasiekendskab begrænset til arbejdet som gymnasielærer, i fagene datalogi og engelsk. Og her bruges Maple selvsagt ikke. Men i mit »nye liv« som fysikstuderende ser jeg det hyppigt brugt. Vel at mærke også til beviser og manuelle beregninger, hvor Maples »regnemaskineegenskaber« ikke må bruges.

Det er simpelthen ikke mange der i dag kan skrive deres besvarelser i hånden, så det fremstår på en overskuelig måde. Ja, jeg har da også selv vanskeligt ved at læse mine egne kragetæer, hvis jeg skal skrive hurtigt, eller bruge kuglepen.

LaTex giver et fremragende resultat, og skal tingene trykkes er det naturligvis den vej man skal gå. Men det er jo ikke ligefrem WYSIWYG. Og dermed meget tungt at danse med, især når grafik skal ligge i særskilte filer. Ingen grund til at spilde tid med at aflevere ordinære »blækregningsopgaver« på den måde.

Mathematica minder egentlig meget om Maple. Den kan på visse områder mere, og når man ikke kan lave noget i Maple som:

A = {{0, 1/2, 0, 1/2, 0}, {1/2, 0, 1/3, 0, 0}, {0, 1/2, 0, 1/2, 0}, {1/2,
0, 1/3, 0, 0}, {0, 0, 1/3, 0, 1}}

e= {1,0,0,0,0}

limit(A^k,k->inf).e

så kan Mathematica klare det med

Limit[MatrixPower[A,k].e,k->inf]

Mathematica giver resultatet {0,0,0,0,1}, mens Maple kræver at matricen skal »forbehandles«.

Til gengæld giver Maple bedre muligheder for at skrive noget matematisk præget, direkte, mens Mathematica forventer at resultaterne eksporteres til ... LaTex ...

  • 0
  • 0
Lars Jensen

Min datter er netop begyndt på en sundhedsvidenskabelig uddannelse på SDU, og er en af mange, der foretrækker at tegne sine grafer og illustrationer i hånden. Photoshop - som er meget avanceret, er svært for hende. Men hun tvinges til at benytte en håndscanner, til at indscanne sine tegninger!

Og sådan en er dyr (op til 900 kr), vi fandt heldigvis et billigere alternativ end universitets boghandel (https://www.studyshop.dk/iscan-book-3-haandscanner), men helt ærligt! Som en skriver, så kunne uni stille det til rådighed - men at man selv skal "straffes" for ikke at være grafiker, det er ikke iorden!

  • 0
  • 0
Lars Jensen

Per, jeg forstår godt, hvor du vil hen. Men min datter er ikke særlig ferm til disse programmer (ej heller jeg). Og når man ikke har modtaget undervisning i dem, og man sidder i en presset eksamenssituation, så tyder hun (og mange andre) altså til pen og papir. Specielt fordi de ikke "kun" skal tegne en graf - men vise avancerede forhold mellem doseringer mv.

Jeg er selv ingeniør, og har aldrig stødt på så avancerede illustrationer. Desuden har de også brug for at kunne illustrere ting - fx, hvor en muskel sidder. Det tror jeg ikke Maple kan ;)

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Man skal naturligvis ikke sætte sig ind i sådant programmel til eksamen, men bruge det i dagligdagen. Men allerede på fx 1. semester af fysikstudier er der computer-vielser, i hvert fald på KU.

Til frihåndstegning er matematikprogrammer naturligvis ikke egnede.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize