Alle brugere af den gratis e-mailtjeneste SOL, hvis brugernavn består af tre tegn, har ved en fejl fået slettet alle deres e-mails.
»SKANDALEN med SOL Mailen overstiger netop NU både IC4 togene og diverse andre IT systemer som ALDRIG kom til at virke...Tænker på Arbejdsformidlingens AMANDA system samt POLITIETS som ER trukket tilbage....«
Sådan lyder en af kommentarerne på SOL's debatforum, især efter at virksomheden bag SOL, Eniro Danmark, på SOL's supportside meldte ud, at der ikke var noget at gøre.
»Vi må nu desværre konstatere, at der ikke er mulighed for at redde de mistede mails. Alle mulige løsninger er blevet drøftet og mange afprøvet, men ingen har givet positivt resultat, desværre. Vi er meget kede af, at dette skulle ske, da vi synes, der har været nok problemer med den nye mail, og vores brugere ellers har været meget tålmodige,« skrev SOL support fredag klokken 11.13.
»Jeg synes, at det er hurtigt at melde ud, at man har gjort alt, hvad der kan gøres, efter kun et døgn. Der må stilles krav om, at I forsøger mere end det,« skriver en anden vred SOL-bruger
Eniro: Undskyld...
Kommunikationschef i Eniro Danmark Kristoffer Apollo beklager forløbet over for de ramte brugere:
»Vi er meget kede af det, og vi er meget lidt stolte over det. Sådan noget burde jo simpelthen ikke kunne ske,« siger Kristoffer Apollo til Version2.
Han forklarer, at man natten til torsdag har kørt et oprydningsjob på mailserveren for at slette inaktive mailkonti. I den forbindelse er der sket en menneskelig fejl, der effektivt har slettet alle konti, der består af tre tegn foran snabel-a'et.
»På nuværende tidspunkt har knap 150 brugere henvendt sig om problemet, men vi er stadig i gang med at få overblikket over situationen. Det er som bekendt ikke helt let at analysere data, der er slettet,« siger Kristoffer Apollo til Version2.
Alle løsninger er ikke afprøvet
Han oplyser videre, at den første udmelding om, at alle mulige løsninger var blevet drøftet og afprøvet, ikke holder vand.
»Vi ville gerne informere brugerne hurtigt, men har nok været for hurtige på aftrækkeren til at dømme alt håb ude. Der findes en backup. Vi er i dialog med vores mail-samarbejdspartner og en tredjepart, der er specialister i data recovery, så vi arbejder stadig på højtryk for at løse problemet,« siger han til Version2.
Men hvad er problemet, hvis der findes en backup?
»Udfordringen er, at vi umiddelbart ikke kan genskabe enkeltstående konti ud fra backuppen. Vi ville kunne genskabe hele mailplatformen, men så ville alle andre brugere miste de mails, der er indløbet i mellemtiden. Så det er lidt 'pest eller kolera',« forklarer Kristoffer Apollo til Version2.
Kommunikationschefen oplyser videre, at det er muligt at genskabe alle mails fra august 2012 og bagud, idet Eniro på daværende tidspunkt skiftede mailplatform - og alt indhold ligger stadig på den gamle server.
»Så vi håber, at vi på den eller anden måde kan lykkes med at få stykket brugernes mailbokse sammen. Og nu går vi selvfølgelig både vores procedure og vores backup-procedure igennem en gang til, så vi ikke havner i denne situation en gang til,« siger Kristoffer Apollo til Version2.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.