Slap helt af - alle får Digital Post uden at løfte en finger

Mere end halvdelen af de 15 til 24-årige er stadig ikke tilmeldt Digital Post. Men de slipper ikke.

Det er snart sidste frist for at tilmelde sig Digital Post, men hvis man venter, så får man alligevel en digital postkasse. Det er måske en del af forklaringen på, at det får uger før deadline stadig er under halvdelen af de 15-24-årige, der har tilmeldt sig Digital Post.

Selvom man ikke tilmelder sig inden den 1. november, er det ikke ensbetydende med, at man hverken får post på papir fra det offentlige eller i digital form.

»Vi opretter alle, som ikke har meldt sig til inden 1. november,« siger chefkonsulent Christian Plashcke fra Digitaliseringsstyrelsen til Version2.

Du er tilmeldt Digital Post, hvis du i forvejen har e-Boks og har tilmeldt dig at modtage post fra alle offentlige afsendere, eller du har tilmeldt dig på Borger.dk. For alle, der i forvejen bruger e-Boks, vil der ikke være nogen ændringer, så den største forskel er for dem, der ikke har e-Boks.

Læs også: Kapacitetsproblemer har nedlagt E-Boks

4,2 millioner danskere over 15 år har i forvejen e-Boks, så gruppen af borgere, som ikke har søgt om at blive fritaget for Digital Post og ikke har e-Boks, er forholdsvis begrænset. Men der vil være borgere, som skal oprettes 1. november.

»De 15-18-årige får ikke mange breve, så e-Boks har ikke været så relevant for dem,« siger Christian Plashcke.

Læs også: En måned før deadline ignorerer især de unge stadig Digital Post

Denne gruppe får altså en digital postkasse på Borger.dk den 1. november, også selvom de ignorerer opfordringerne om at gå ind allerede nu og oprette sig. For Digitaliseringsstyrelsen handler oplysningskampagnerne derfor i lige så høj grad om at få de unge til at være opmærksomme på, at post fra det offentlige fremover ankommer digitalt.

For selvom postkassen bliver oprettet automatisk, har Borger.dk ikke oplysninger om en almindelig e-mailadresse eller mobilnummer, hvortil borgeren kan få tilsendt en notifikation om, at der kommet ny post.

Så for dem, der bliver oprettet uden selv at være tilmeldt, vil de i forbindelse med det første digitale brev efter den 1. november få tilsendt et papirbrev med en påmindelse, hvis de ikke har åbnet det digitale brev inden for en uge.

Ved den seneste opgørelse i uge 41 havde 61,2 procent af danskerne tilmeldt sig Digital Post, og 6,2 procent havde bedt om permanent fritagelse. Ud over de 15-24-årige er det især borgere over 75 år, som ikke er tilmeldt. Det er dog også den aldersgruppe, hvor flest har søgt om at blive fritaget, mens blot 0,3 procent af de 15-24-årige har søgt om fritagelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (54)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Gundtofte-Bruun

Vent lidt, så kommer nyheden om at alle danskere har taget DP til sig, og at det derfor bliver erklæret for en stor succes.

Jeg fatter stadig ikke, hvorfor man skal have en email om at man har fået en email, og hvorfor man ikke kan (tilvælge at) modtage posten i sin egen postkasse...! @¤%# (Indset flere Q*bert tegn her)

Henrik Madsen

"6,2 procent havde bedt om permanent fritagelse."

Fritagelsen er for de fleste's vedkommende ikke permanent men skal forny's hvert andet år.

Hvorfor man ikke kan blive fritaget indtil man selv aktivt tilmelder sig er lidt en gåde, men jeg gætter på at det er fordi man ønsker at genere dem som ikke ønsker at være med, mest muligt.

Svend Eriksen

Jeg fatter stadig ikke, hvorfor man skal have en email om at man har fået en email, og hvorfor man ikke kan (tilvælge at) modtage posten i sin egen postkasse...! @¤%# (Indset flere Q*bert tegn her)


Lige præcis! Jeg har egentlig principielt ikke det store mod at få min post fra det offentlige digitalt, men hvorfor skal det være så mega besværligt at gøre det?
Jeg gætter på, at argumentet handler om sikkerhed, men her kunne man jo stille påpege to ting:
1. Der stilles ingen sikkerhedskrav til folks postkasser. Min postkasse kan åbnes med en rusten skruetrækker, men jeg får stadig al post fra det offentlige i den uden problemer.
2. Hvis man overlader det til folk selv at tage stilling til, hvordan deres sikkerhed skal være i forhold til post fra det offentlige, så gør man flere rigtig gode ting: Man giver folk ansvaret tilbage i stedet for at lade dem forlade sig på obskure statslige sikkerhedstiltag. Og dermed kan det offentlige også så at sige fralægge sig en del af sikkerheden, idet folk jo må forlade sig på Googles, Microsofts eller en tredjes sikkerhedsforanstaltninger.

Kristian Sørensen

Den holder ikke helt, da det er det offentliges pligt, at behandle fortrolige oplysninger ansvarligt. Og det ville de ikke kunne gøre, hvis de sendte personlige oplysninger ud til folks Gmail, Outlook eller anden NSA-inficeret / Patriot Act-underlagt udbyder.

Nej så er det langt bedre at staten bruger et system baseret på nemid og hosted hos nets der er amerikansk ejet.

For så er der tvivl om hvem der egentligt har råderet over den hemmelige nøgle bag nemid for hver borgers elektroniske identitet og dermed bl.a. muligheden for at skrive, læse, rette, slette elektroniks post i borgerens navn.

Er det den danske stat, det amerikanske ejede firma, eller den amerikanske stat der har råderetten over de private nøgler?

Asbjørn Jensen

Så lige på tekstv at 30-40 % af kommunernes funktionaliteter ikke er sat op til at benytte e post.
Det er nu mere end 3 år siden der var deadline for de offentlige myndigheder.
Hvorfor skal borgerne ikke have 3års "grace time" ? og hvor bliver sanktionerne af overfor de offentlig myndigheder af?

Lenni Madsen

Det store problem med denne tvangstilmelding, uden at kunne notificere den unge bruger (eller brugeren i al almindelighed) via sms og/eller e-mail er at fra det offentlige er den digitale besked modtaget (og læst?) af den tvangsoprettet brugern, NÅR den bare er modtaget af e-Boks.
Det betyder at Forsvarets indkaldelser til Forsvarets Dag (session) er modtaget, NÅR e-Boks har modtaget den. Og derved kan den tvangsoprettet bruger nu straffes efter loven om manglende fremmøde på session, selvom brugeren ikke har modtaget denne notifikation (læs: været inde på e-Boks og læse den). I yderste konsekvens kan dette have alvorlige følger for den (i dette tilfælde) unge person (bøde eller fængsel, ref http://www2.forsvaret.dk/temaer/vaernepligt/foerforsvaretsdag/Pages/defa...).

Asbjørn Jensen

e-boks giver dig ikke mulighed for at bevise at brev IKKE er modtaget(i e-boks)når bare afsenderen påstår det.

Lige ledes er dateringen i e-boks ikke juridisk gyldig (det er dateringen i dokumentet der er gældende, selv om denne er til bage dateret)

Med afsenderens mulighed for at efter redigere dokumentet er hele dokumentets integritet truet.

Der mangler stadig retsafgørelser til afklaring af om e-boks dokumenter er juridisk gyldige.

Jacob Hansen

Først stod min postkasse for langt fra vejen, så jeg murede den ind i en ny mur helt ud til vejen efter forskrifterne. Bagefter sad postkassen så for lavt, og jeg måtte mure om, så den kom op i den velsignede højde af hensyn til postmanden (som i øvrigt kører sit fedladne korpus på sin scooter hen over fortovet og er fløjtende ligeglad med højden).

Nu er jeg tvunget til at checke to postkasser (den i muren, og den digitale) under bødeansvar. Og jeg er tvunget til at benytte NemID, som jeg betragter som en risikabel affære for mig som bruger (qua den elendige sikkerhed og alle tidligere nævnte verifikationsrelaterede obskuriteter).

Så sent som i dag kan jeg ikke logge ind via NemID, og dermed kan jeg ikke læse min digitale post. NemIDs supports svar er, at bede mig prøve Internet Explorer i stedet for Chrome. Og senere Firefox i stedet for IE. Og senere igen "Har du prøvet din firma-PC? Nåh.. hvad så med din smartphone?"

Hvornår er det, at jeg som bruger må stille krav?

Hvornår må jeg kræve al min samlet i EN postkasse (digital eller metal), så jeg kan slippe for enten at mure om eller få rykkere fra det offentlige, fordi jeg overså et "brev" i den digitale postkasse?
Hvornår må jeg kræve et loginsystem, der ikke inkluderer overdragelse af mine personfølsomme informationer til udenlandske operatører?
Hvornår må jeg kræve, at NemID tager sit arbejde seriøst, og garanterer mig som kunde(!), at jeg kan logge ind via NemID uden jammerlige undskyldninger?
Hvornår må jeg sige nej til at få oprettet en digital postkasse, hvorved diverse juridiske papirer omkring håndteringen af min post "underskriver sig selv"?

Os brugere (kunder! Det kan godt være, at det er staten, der betaler for os, men vi er stadig KUNDER!) bliver kastet rundt efter PostDanmarks/NETS/Statens luner og vi skal bare makke ret - meeen det betyder jo ikke, at vi kunder har nogen som helst form for "returret" på de services, der leveres. Det hele er jo dækket ind i paragraffer om, at ingen af operatørerne har nogen som helst form for ansvar for, hvad de laver.

Allan Astrup Jensen

Ja, hvis det ikke var tvunget havde der ingen kunder været i butikken. Måske er en boykot løsningen? Hvis en stor del af befolkningen gør som kommunerne: undlader at checke den elektroniske post, så kunne det være at systemerne blev lavet på borgernes præmisser.En tvungen elektronisk postboks er et brud på grundloven. Det er nok også derfor at myndighederne ikke selv checker deres elektroniske postbokse.

Peter Kyllesbeck

Det betyder at Forsvarets indkaldelser til Forsvarets Dag (session) er modtaget, NÅR e-Boks har modtaget den


Nu står der ikke noget om at det indkalder via digital post.

Ca. 6 måneder før Forsvarets Dag, vil alle mødepligtige få tilsendt brev vedr. mødepligt

Og der vel stadig noget der hedder anbefalet post (udbragt af Kgl. Fodpost). (Skal kvitteres af modtageren)

Peter Kyllesbeck

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142234
Krav om fysisk form (brev?) og tilgængelighed (ingen adgang mulig med NemId?)
Interessante paragraffer:

§ 9. § 7, stk. 1, og § 8 gælder ikke, hvor det følger af anden lovgivning, at en meddelelse skal sendes

1) i fysisk form eller

2) digitalt på anden måde.

§ 10. Meddelelser, der sendes under anvendelse af Offentlig Digital Post, anses for

1) at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i postløsningen, og

2) at være afsendt af den angivne afsender.

Claus Jacobsen

Knud - er bange for det er LIIIIIIIGE en tand for avanceret endnu. - Der går nok en 10-20 år før de får det system som bruges i vid udstrækning af professionelle ned i "hr jensen" højde.

Jeg ville have sagt et eller andet smart, men blot konstatere at den sultestrejkende nu tager føde til sig. Efter at være blevet bundet på hænder og fødder og indlagt drop. Så strejken er stoppet med øjeblikkelig varsel.

Asbjørn Jensen

Vedr adgang til at læse snail mail. Embedsværket har opfundet en ny fidus.
De sender med B-post. Dette sammen med deres egen ekspeditionstid og post DK's regularitet sikrer at breve ofte når frem efter at tidsfrister er overskredet eller møder afholdt; så kan de afvise sagsbehandling og igen søge ind i deres sneglehus.
På forespørgsel til sagsbehandlere er svaret " vi har fået besked på IKKE at øge frister tilsvarende"

Albert Nielsen

Embedsværket har opfundet en ny fidus.

Den er ikke helt ny.

Et eller andet sted i mit arkiv har jeg stadig et brev, som jeg (dvs. min virksomhed) modtog den 3. januar fra told- og skattevæsenet engang i starten af 1990erne.

Dato: december <årstal> bemærk: ingen dag i måneden.

Indhold: Inden 1. januar <årstal+1> skal Deres prislister indeholde dette-og-hint - ellers! (bøde, hæfte, fængsel, Den Spanske Inkvisition, bål og brand, osv.)

Jeg tog det med sindsro, eftersom vi ligesom ikke havde en prisliste med ukendte projekter, men der skal nok være div. handlende, som har følt sig utilpas.

Asbjørn Jensen

Ingen svar er en af embedsværkets nye strategier, som finansministeren underlig nok støtter.
Har selv "korrensponderet" med Skat uden svar. Ikke en gang gennem møde med skatteministeren kan svar fremkaldes.

Det er tydeligt at de ikke ønsker at forholde sig til egne fejl eller korrigere og at de skyr offentlighed.

Christian Nobel

Det er tydeligt at de ikke ønsker at forholde sig til egne fejl eller korrigere og at de skyr offentlighed.

Skat er en stat i staten, som åbenbart kan tillade sig hvad som helst, selv ulovligheder:

http://www.version2.dk/artikel/efi-systemet-skat-opgiver-igen-inddrive-r...

det mest farceagtige er at man skal betale et gebyr for at klage over skats ulovlige gebyrer!

Det er ren Kafka.

Albert Nielsen

Det er ikke ensbetydende med at modtageren også HAR modtaget posten...
det er det i den digitale løsning.

Genlæs § 10. stk. 2) i indlæg 290878 ( http://www.version2.dk/artikel/slap-helt-af-alle-faar-digital-post-uden-... ). Gennemtænk konsekvenserne.

I den digitale løsning har man desuden en implicit pligt til at kontrollere sin postkasse alle dage efter en kontordag (dette gælder ikke offentlige virksomheder, de er som sædvanlig ansvarsfri).

Snailmail-juridisk er det en præmis, at hvis en forsendelse er afleveret til PostDanmark for 3 døgn siden, er den modtaget.

Peter Kyllesbeck

Den er tilgængelig lige så snart den er leveret til Digital Post serveren og denne er online, m.a.o. posten er modtaget når den havner i den Digitale Postkasse.


Ikke hvis NemId ikke virker/er nede/eller du på anden måde er udelukket for tilgang til Digital Post serveren.
Der står "meddelelsen er tilgængelig for adressaten" ikke lagt på serveren.

Peter Kyllesbeck

Det gør den så ikke, når adressaten ikke kan tilgå postløsningen. ;-)

Jamen god fornøjelse med at prøve at løfte den bevisbyrde.


Nu kunne du jo i stedet have bidraget med yderligere reference til bemærkninger til § 10. Det gør jeg så og så må jeg jo bøje mig for det Kafkaske tiltag.

Det er uden betydning, om adressaten har bragt sig i stand til at logge sig ind i Offentlig Digital Post, herunder om den pågældende har skaffet sig den fornødne offentlige digitale signatur NemID eller digital signatur for borgeres vedkommende og NemID medarbejdersignatur eller digital medarbejdersignatur for virksomheders vedkommende. Adressaten bærer således risikoen ved ikke at gøre sig bekendt med indholdet af post i vedkommendes digitale postkasse.

Men læser man videre, så er netop det, at hvis NemId ikke virker/er nede/eller du på anden måde er udelukket for tilgang til Digital Post serveren, et ikke tilgængeligt-scenario.

Problemer knyttet til den digitale postløsning (sammenbrud, midlertidig kapacitetsnedgang mv.) kan betyde, at en meddelelse ikke er eller kan blive tilgængelig for adressaten. Det samme gælder sammenbrud i den digitale signatur infrastruktur, generelle strømafbrydelser, generelle problemer hos adressatens internetudbyder o.l.

Opstår sådanne problemer, som adressaten ikke har indflydelse på, kan en meddelelse til en borger eller virksomhed ikke anses for at være kommet frem, før forhindringen er ophørt. Tilsvarende gælder det, at en meddelelse til en offentlig myndighed ikke kan anses for at være kommet frem, før forhindringen er ophørt.

Jacob Mathiasen

forsøgte jeg at indgive skat for min virksomhed - jeg forsøgte 5 gange - hvor "Godkend" knappen bare blev grå - selvom alt var udfyldt korrekt.

6 gang gik den igennem. Men skat.dk påstod bagefter at det ikke var sket - og jeg modtog en bøde på 2500kr. Denne klagede jeg over - og jeg ved af erfaring at de kan se præcist, hvad man har klikket på på deres side. Men de påstod at jeg ikke havde forsøgt.

Med andre ord: Skat er nogle løgnere, som inddriver dummebøder.

Hvorfor skulle nemID være anderledes?

Så med andre ord: Hver gang man er online med det offentlige skal der optages video af det hele og man bør have mindst et vidne. - Ellers kan man være sikker på at de vil jorde en totalt.

I min optik er den primære grund til at digital post er udformet som den er - er for at lægge al ansvar over på borgeren samt kunne kontrollere denne i hoved og røv, mens borgerens retssikkerhed m.v. bliver fjernet. -

Rigtig nydansk stats mentalitet - og den er, desværre lige til at brække sig af.

Og husk lige på den sag, hvor brev VAR afleveret i den digitale postkasse - og BAGEFTER at det var læst blev ændret, hvilket såvidt jeg husker de startede med at benægte. Så vi har allerede haft vores første sag med statslig misbrug af den digitale postkasse.

Det skal nok blive hyggeligt det her.

Med de lave danske ingeniør lønninger og den rabies befængte danske stat bliver det efterhånden overmåde attraktivt at fjerne sig fra dette land.

Lenni Madsen

Nu står der ikke noget om at det indkalder via digital post.

Ja, det står der måske ikke noget om, men det bliver vejen frem. Da man fra regeringens hånd vil have maksimalt kommunikation mellem borgeren og myndighederne via digital post. Til information kan jeg jo tilføje at jeg har en delfornøjelse af at lave dette til virkelighed grundet mit arbejde for Forsvaret.

Peter Kyllesbeck
Lenni Madsen

Der er muligt, men udenfor mit område. Vi (Forsvaret) er jo lidt bekymret for at de unge brugere af digital post kan havne i denne suppedas, og ønsker jo heller ikke at ødelægge (yderste konsekvens) folks fremtid. Derfor er det jo også i vores interesse at dette belyses fra centralt hold (den lovgivende forsamling).

Så kan vi måske også forvente fremtidige indkaldelser som vidne (eller som tiltalt) i retssager (mødepligt under strafansvar) bliver bliver kommunikeret via digital post?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize