It-branchens Ryanair-model: Halv pris på at flytte hele it-afdelingen ud til servicepartner

Opstartsvirksomhed tilbyder outsourcing af it-drift, support, netværk og apps til lowcost - med stor succes

En upstart lowcost leverandør af it-drift, Cap10, stormer frem på det norske marked for it-outsourcing med et tilbud om it-drift til knap halv pris af konkurrenterne.

Helt kort tilbyder Cap10 at erstatte det at have egen it-afdeling i virksomhed.

Det skriver Version2s norske søstermedie, digi.no, som i overskriften af omtalen kalder Cap10 for 'Ryanair for outsourcing'.

»Det er ikke ualmindeligt, at kun et ud af 15 kundemøder giver en ny kunde. Vi har en træfrate på næsten 40 procent,« siger Lars Helledal, en af tre grundlæggere af Cap10, som ligger i Forskningsparken ved Oslo, til digi.no.

Læs også: Pas på med cloud-leverandørerne: Du kan miste data og blive lænket fast

En hovedårsag til, at Cap10 kan tilbyde lavere pris, er, at man ikke opererer eget datacenter, men baserer driften på offentlige skytjenester. Det betyder bl.a., at man undgår at ansætte dyre datacenterspecialister.

Selskabet er blevet godt modtaget efter opstarten med en ny forretningsmodel i 2014. Alene sidste år fik Cap10 37 nye firmaer i kundekartoteket. Ganske vist er de fleste kunder små - i gennemsnit på mellem otte og ti ansatte.

Netværk, infrastruktur, support og pc'er overtages

Forretningsmodellen til Cap10 er som følger: Selskabet etablerer al nødvendig infrastruktur, herunder netværk og PC-er, hvis kunden ikke har dette på plads allerede.

Derefter migrerer man eksisterende løsninger og kobler maskinerne op til bl.a. Microsoft 365 og Google Apps.

Herefter overtager Cap10 hele det ansvar, som en typisk it-afdeling har i en virksomhed, inklusive niveau for oppetid og oplæring af personale.

Support sker gennem Teamviewer, som er en alt-i-et-leverandør til fjernadgang og support over internettet. Selskabet har mere end 200 millioner brugere i adskillige lande og er blandt de største fjernservice og fjernpræsentation

Et support ticket-system installeres på alle pc'er. Har virksomheden behov for et website, lægges det ud til en en ekstern partner.

»I stedet for at tilpasse tilbuddet til, hvad kunderne mener de har behov for, tilbyder vi en komplet pakke og siger 'det her har du behov for'. Det gør at vi kan drifte enkelt og billigt,« forklarer medstifter Samuel Gunnestad.

Har sagt nej til 120 brugere

Virksomhederne betaler en fastpris pr. måned for tjenesten. Den inkluderer support og dialog med leverandører af tredjeparts programmer. Prisen afhænger af antallet af brugere, applikationsporteføjen, bindingstiden og behov for support.

»Vores konkurrenter, der tilbyder all-inclusive-modeller ligger på 1.000,- til 2.000,- (norske kroner, red.) per bruger per måned. Vi ligger på 600,- til 1.200,- per bruger. Det inkluderer typisk licenser og alt,« forklarer Helledal.

»Måden, som vi driver virksomhed på, gør også, at det bliver lønsomt at tage kunder ind, der har langt færre brugere, end hvad andre aktørene kan,« siger Helledal, og nævner Telecomputing og selskabet han tidligere arbejdede i, Intillity, som eksempler.

Adm. dir. Andreas Hisdal hos konkurrenten Intility vil ikke kommentere prisene, som Hellerdal oplyser. Han mener at hvis man sammenligne tjenestene Intility og Cap10, er det som at sammenligne æbler og pærer.

»Vi understøtter selskaber med et langt mere komplekst og teknisk behov,« siger han.

Kommentarer (1)

Bent Jensen

"»Vi understøtter selskaber med et langt mere komplekst og teknisk behov,« siger han."

Er ideen i det nye selskab ikke at fjerne unødvendige ting, som bare kompliceret og fordyre tingene. Og det komplekst behov er ikke nødvendig for de fleste virksomheder.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen