Folketingets hjemmeside og telefoniprogrammet Skype går for tiden cirka lige så godt i spænd som cornflakes og tabascosovs.
En fejl i de nyere udgaver af Skype med versionsnumrene 4.x giver brugere af folketinget.dk problemer med svartider på op til 60 sekunder, hvis brugeren ved siden af Skype også har installeret Skypes særlige tilføjelsesprogram til Internet Explorer.
Den seneste udgave af Skype er i skrivende stund version 4.2 til Windows-platformen.
Problemet skyldes angiveligt den funktion i Skype-tilføjelsen, som automatisk læser hjemmesidens HTML-kode igennem for at lave telefonnumre om til 'skype-ificerede' numre, som brugeren kan bede Skype om at ringe op til direkte fra hjemmesiden.
»Det er det, som gør, at Folketingets sider synes at "fryse" i op til 60 sekunder,« skriver Folketingets it-afdeling i en redegørelse.
Den dybereliggende, tekniske årsag til problemet fremgår ikke af redegørelsen.
Brugeren må selv deaktivere tilføjelse
Normalt kan funktionaliteten slås fra ved at medsende en kommando til Skype, men det lader sig ikke gøre i dette tilfælde.
»En fejl i Skype version 4.x gør, at Skype ikke respekterer denne kommando. Så vi kan desværre ikke ikke slå det fra,« skriver it-afdelingen.
Brugeren kan dog selv omgå problemet ved at deaktivere Skype-tilføjelsen i browseren, hvilket Folketingets it-afdeling nu har offentliggjort en vejledning til.
Vejledningen omfatter både Internet Explorer og konkurrenten Firefox, selvom problemet ifølge Folketingets it-folk umiddelbart kun ser ud til at berøre Internet Explorer.
Det er kun lidt mere end en uge siden, at folketinget.dk senest oplevede problemer.
Hjemmesiden var utilgængelig i næsten et døgn i forrige weekend, hvilket skyldtes en udløbet softwarelicens til folketinget.dk's underliggende CMS-platform fra Sitecore.
**Læs også: **Addition i ny brøler: Forældet Sitecore-licens sendte folketinget.dk i sort
Version2 har forsøgt at få en kommentar fra Folketingets it-afdeling, hvilket ikke er lykkedes inden deadline.
**Opdatering kl. 12.50: **It-afdelingen i Folketinget oplyser i en e-mail til Version2, at Skype-plugin'et til Internet Explorer generelt har været kendt for at give problemer, både layout-mæssigt ved formattering af telefonnumre, og med nedsat browserhastighed. I øvrigt henviser man til Microsofts beskrivelse af problemet.
It-afdelingen oplyser, at man ikke har været i kontakt med Skype vedrørende problemet.