Skyline forsøges solgt i to bidder

11. maj 2012 kl. 06:597
Det konkursramte bredbåndsselskab ligger i forhandlinger om at sælge forretningen til to forskellige købere, som byder på henholdsvis privatkunderne og erhvervskunderne.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det Randers-baserede energiselskab Elro forsøgte at sælge bredbåndsselskabet Skyline i ét stykke, men uden held. Nu er Skyline erklæret konkurs, og resterne forsøges solgt i to dele.

»Jeg kan ikke sige, hvem vi forhandler med, men vi har nogen, der er interesseret i at købe privatkunderne, og så ligger vi også i forhandlinger med nogen om at købe erhvervskunderne,« siger administrerende direktør Chris Dahlerup fra Elro til Version2.

De to dele af forretningen er baseret på to forskellige trådløse bredbåndsteknologier, henholdsvis Wimax for privatkunderne og FWA for erhvervskunderne, og det er blandt andet derfor, at konkursboet nu forsøges solgt i to dele.

Konkursen kom, efter Elro måtte indse, at de ikke lykkedes at få skabt en rentabel forretning i Skyline, og det heller ikke lykkedes at finde en køber til hele selskabet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi havde simpelthen ikke råd til at fortsætte, og vi kunne ikke finde en køber til projektet,« siger Chris Dahlerup.

Hun peger på to faktorer, som gjorde udslaget for, at Skyline ikke blev en succes. Dels faldt priserne på bredbåndsforbindelser hurtigere end ventet, så de i dag ligger på cirka en tredjedel af prisen i 2007, hvor Skyline blev etableret. Og dels gik det hurtigere med at få andre trådløse bredbåndsteknologier på markedet, end man havde forventet.

Elro har tabt 1,5 milliarder kroner på Skyline, men regningen bliver ikke umiddelbart sendt videre til Elros cirka 100.000 forsyningskunder.

»Vi vil ikke lade elkunderne betale. Det har vi ikke noget ønske om,« siger Chris Dahlerup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Elro forventer at overtage cirka 84 medarbejdere fra Skyline, som arbejder med områder, som falder ind under Elros mere klassiske arbejdsområder. Resten af de i alt 156 medarbejdere i koncernen, som har været beskæftiget med Skyline, er suspenderet med virkning fra torsdag og må nu vente på, hvad der sker med konkursboet.

Cirka 35 af disse medarbejdere vil dog muligvis blive tilbudt at indgå i et nødberedskab for at opretholde driften, mens konkursboet er under afvikling.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
11. maj 2012 kl. 13:59

Jeg er en tilfreds Skyline kunde som hele tiden har fået de 6/1 mbits jeg kun betalte 119 kr for pr md. Men hvorfor har jeg ikke fået nogen informationsmail om konkursen? Hvad kommer der til at ske med mit internet, som pt virker, men går det i sort i morgen?? Skal jeg selv ud og finde en ny udbyder, eller sælger de mig videre som kunde, således at jeg ikke mærker nogen forandringer? Alle disse spørgsmål og mange mange flere tror jeg at jeg, og mange andre (snart tidligere) kunder vil være meget glade for at få svar på

6
11. maj 2012 kl. 13:52

Tror måske ikke det er tilfældigt at konkursen kommer lige efter at de har modtaget abb. betalingerne via BS ... Men de har jo haft nogen af branchens længste betalingsfrister. 07.05.12 har jeg betalt for 01.03.12 - 31.03.12

Support telefonnummeret henviser til skyline.dk (der er lukket) og elro.dk. Dvs det er ikke pt muligt at se abb. betingelser eller opsige abbonementet.

Jeg tror at 99% af alle kunder der har et alternativ er væk indenfor en uge...

5
11. maj 2012 kl. 12:59

Har haft Skyline 10/1 et par mdr. og været utroligt glad for det. Hurtigere og mere stabilt end min tidl. 10/1 kobberforbindelse. Jeg havde været parat til at betale 50% mere. En time efter at konkursen var bekendtgjort bestilte jeg anden ISP, idet jeg kunne se at supportsiden allerede var nedlagt og der ikke forelå oplysninger om vedligehold af nettet. Det er klodset ikke at sende en informationsmail til kunderne. Men som jeg ser det har der været ledelsesproblemer hele vejen igennem. Mit gæt er at Skyline kunne have været rentabel, hvis man havde koncentreret sig om de kunder, som ikke har ordentlige alternativer. Men der var noget med at man havde forpligtet sig til at være landsdækkende - det var vist ikke klogt.

4
11. maj 2012 kl. 11:25

ELRO opfører sig så klodset ift. at informere privatkunderne på IP telefoni (Skyline overtog Telsome-kunderne), så kunderne er langt væk inden en køber kan nå at blive interesseret. Eksempler: ingen informationsmail om lukning, telsome.dk redirecter til elro.dk uden nogen form for information, og kun når man tager den store buzzword/politiker-dekoder på, kan man læse ud af en pressemeddelelse at skyline faktisk er konkursbegæret. Redspot tilbyder gebyrfri nummerflytning til tidligere Skyline kunder, jeg siger helt klart ja tak, snarere end at vente et par måneder på at Chris 'Floffywords' Dahlerup undlader at komme med en udmelding om at der desværre ikke er fundet en interesseret køber til det kunderegister som hun ikke har formået at vedligeholde i en transition.

3
11. maj 2012 kl. 10:57

"ELRO har tabt 1,5 milliarder kroner på Skyline, men regningen bliver ikke umiddelbart sendt videre til ELRO's cirka 100.000 forsyningskunder"

Udover LG til de ansatte som desværre mister deres job og skattefradrag indtil dommedag.

De 1500mililoner er vel ikke noget de har fundet på et træ ?

Pengende

2
11. maj 2012 kl. 10:05

I forbindelse med en nylig flytning, forsøgte jeg at flytte mit TDC engagement til en anden (kabelbaseret) udbyder. Det var dog ikke så nemt som det burde være og jeg oplevede at TDC spændte ben for enterprisen ad flere omgange og på flere måder. Det strandede altid på den forb... kobberforbindelse. (TDC kunne sende en tekniker om en måned osv. osv.) Den leverandør jeg forsøgte at flytte til var Fullrate og da jeg efter en masse telefonkø og frem og tilbage fandt ud af at de var ejet af TDC, forstod jeg hvorfor de ikke bare "slog i bordet" overfor deres leverandør; same-same som man siger :-/ Jeg skiftede til Skyline og var glad for løsningen som gjorde mig helt fri af bemeldte kobber. Jeg undrede mig i øvrigt over hvorfor de - i forhold til pris - lå SÅ langt under konkurrenterne; det havde de - i forhold til mit behov - ikke behøvet.

1
11. maj 2012 kl. 09:30

"De to dele af forretningen er baseret på to forskellige trådløse bredbåndsteknologier, henholdsvis Wimax for privatkunderne og FWA for erhvervskunderne"

Der er da ellers mange af Skylines erhvervskunder der kører 10/10 Mbit/s Wimax, så helt så enkelt er det da ikke...