Skyen har ædt musik- og filmbranchen: Nu vil den have computerspillene

Skyen har ædt musik- og filmbranchen: Nu vil den have computerspillene
Illustration: Ingeniøren.
Igen lader det til, at amerikanske techgiganter skal levere digital kultur til Vesten. Denne gang via cloud-baserede spilplatforme.
14. august 2020 kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Vi har vænnet os til at streame musik og film hos firmaer, der i et snuptag ændrede kulturforbrugernes vaner. Det er blevet nemt, og indholdet kan tilgås hvor som helst og på alle typer enheder. Nu er turen kommet til spilbranchen, hvor cloud gaming ifølge fagfolk bliver spilverdenens svar på Netflix.

Men hvor det før var de nye børn i klassen som Netflix og Spotify, der vendte markedet på hovedet, bliver det i gaming de kendte amerikanske tech-giganter, der sætter dagsordenen.

Årsagen er, at selskaber som ­Google og Microsoft er de eneste, der kan mønstre den massive digitale infrastruktur, der skal til for at tilbyde forbrugerne at spille de nyeste, mest krævende spil på deres mobiler eller laptops. Og dermed ser det ud til, at disse få dominerende aktører også på dette område får markant indflydelse på, hvilket kulturelt indhold der er tilgængeligt i Danmark.

»Alle de store amerikanske firmaer har længe haft magten over infrastrukturen i skyen. Med cloud gaming giver vi dem også magt over indholdet,« siger centerleder og professor ved ITU’s center for spilforskning Miguel Angel Sicart.

»Dermed åbner vi for, at der kan ske fuldstændig det samme, som vi så med Youtube for et par uger siden,« siger Miguel Angel Sicart og henviser til, da Google fjernede al dansk musik fra sin videotjeneste. Episoden understregede for alvor, at man som indholdsskaber er magtesløs, hvis en stor platform lukker for adgangen til ens indhold.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
21. august 2021 kl. 17:16

Jeg har både Google Stadia og Microsoft xcloud og forskellen er godt til at tage og føle på.

Stadia er 4K/60 fps og det føles som om det bliver afviklet lokalt. Måske pro e-sport gamere kan mærke noget latency, det skal jeg ikke kunne sige, men for en casual som mig er det fantastisk.

xcloud er 1080p(720p på android devices) /30-60fps, og med latency der sagtens når op på et sekund. Hvilket gør alle spil jeg har prøvet 100% uspillelige. Det er svært at dreje i tide i racer spil, og man er den langsommeste pistol i vesten i Red Dead Online. Selvom opløsningen skulle være op til 1080p er det aldrig. Det ligner en gammel vhs optagelse eller en 240p youtube video. Microsoft kalder det et beta produkt, men da de tager penge for det på trods, mener jeg ikke det er en gyldig undskyldning for at det kører så dårligt. Jeg har kun betalt 20kr for første måned, derefter er det 99kr om måneden.

Jeg har brugt en 8-10 timer på Nvidia Geforce Now, og det kører i min erfaring lige så godt som Stadia, dog kun i 1080.

Stadia er Linux baseret. Både Geforce Now og xcloud kører Windows.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor Microsofts fungerer så elendigt. Og hvordan de mener de kan tage 99kr om måneden for det.

10
21. august 2021 kl. 17:02

Kan du nævne bare én eneste årsag til at man skulle basere processering af en mekanisme i et computerspil på en ekstremt sløv databaseteknologi med distribueret consensus fremfor at afvikle alt koden på folks klienter eller på lynhurtige servere man selv styrer?

Der er ikke brug for zero-trust i et computerspils tech stack. Alle spillerne har et implicit tillidsforhold til udviklerne af spillet, de er "guderne" der har lavet spillets regler og som patcher nye features ind undervejs.

Hvis du mente som konkurrent til cloud streaming af AAA spil, så tror jeg du skal bruge lidt mindre tid på at trykke på F5 på din kryptobørs og lidt mere tid med hovedet i en fagbog...

https://ludomani.dk/

8
20. august 2021 kl. 14:50

Samme problem findes i dag på konsollerne/Steam, bliver du bannet fra f.eks. PSN...har du mistet alt du har "købt".

Igen, det handler om at låse folk fast i et "økosystem" og et firma som NVIDIA bruger cloud-streaming til at konkurrere imod konsollerne (som er AMD hardware)...low hanging fruit.

7
20. august 2021 kl. 14:37

Det er vel endnu et skridt fra "at eje til at leje" Og til at have fuld kontrol og indsigt i hvad "lejerne" laver, og om at have fuld kontrol over hvad der er tilgængeligt eller ikke. Ligesom med musik fra at have sin musik lokalt til at bruge spotify eller andre services. Der forsvinder musik fra tid til anden når kontrakter udløber...

Ligesom med biler on andet isenmkram om måske 10 år ???

Om alt det kan man så mene hvad man vil, men jeg føler mig mere og mere som en lille sommerfugl på knappenål

6
20. august 2021 kl. 11:44

Når man kigger på lantecy er det klart at skyen er en konkurrent til spille-konsoller (laver image quality, højre input lantency, ingen modding) og ikke PC markedet.

Når jeg fyrer op for f.eks CyberPunk 2007 på PC'en derhjemme (med DXR Raytraycing) så ligger performance, image quality, controller input/fidelity og lantency LANGT over både konsoller og cloud-streaming.

Når man så kigger på ting som modding eller game-passes etc. så er det klart at det handler mere om at få låst konsol-segmentet fast på ens service og det har i høj grad relevans nu hvor konsoller halter langt efter PC på f.eks Raytracing.

Så casual gaming vil rykke over i skyen, hvorimod ting som e-sports og high end gaming (PC) er i en helt anden klasse.

Tiden er ved at være løbet fra konsollerne, imens PC gaming markedet er et helt andet segment.

4
14. august 2020 kl. 10:28

Selv tak :)

Det vil jeg gerne, men jeg tror du glemte at henvise til den.

Det er vel fredag...

:)

3
14. august 2020 kl. 09:40

men det er muligt at spil vil afhænge af skalering og dermed skyen se på hvordan man kan skalere docker og lign. Jvf ovenfor latens, som også var en udfordring med starten på hurtigt net som X21 og X25 tilbage i starten af 80'erne.

1
14. august 2020 kl. 08:16

har været det helt store og fældende problem i alle tilfælde når der snakkes cloud-gaming. Artiklen siger ikke noget om hvordan aktørerne har tænkt sig at tackle dette problem...?

Derudover er det store problem med streaming kombinationen af globalisering, kapitalisme/frit marked og netværkstilgængelighed som gør at der kun findes en håndfuld udbydere - men det er vist et problem på alle markeder. Polarisering, monopolisme og snowball-effekten er en del af svaret på hvorfor den sociale ulighed stiger. Hov, det var vist lidt off-topic.