Sky-løsning skal gøre bilbranchen klar til GDPR: Håndtering af samtykke stinker lidt

Illustration: ijeab/Bigstock
Softwareløsning skal sørge for, at bilforhandlere ikke får problemer, når de indsamler og opbevarer det kritiske samtykke.

Bilforhandlere og værksteder satser stort på at bruge kundedata til digital markedsføring, opfølgende tilbud og indkaldelse til service-eftersyn. Men data-drømmen kan briste brat, hvis ikke selskaberne har styr på kundens samtykke – særligt efter 25. maj, hvor databeskyttelsesforordningen træder i kraft.

Den udfordring arbejder selskabet Biltorvet lige nu på at løse med en cloud-platform kaldet Samtykke.NET, der indtil videre er blevet brugt til at indsamle mellem 50.000 og 100.000 samtykker for 150 virksomheder.

Læs også: Virksomheder vil helgardere sig med databehandleraftaler: »Vanvittige forslag«

»Det har kørt et stykke tid, men lige nu stiger interessen voldsomt,« fortæller Biltorvets direktør Claus Walsted Nyboe og fortsætter:

»Det eksploderer lidt mellem hænderne på os. De fleste kigger på kalenderen og tænker, nu er det nu.«

Bringe folk i uføre

Arbejdet med Samtykke.NET blev startet, allerede inden GDPR kom på toppen af samtlige virksomheders to-do-liste, for at løse det beslægtede krav til samtykke, der er i markedsføringsloven.

»Vi fandt hurtig ud af, at status på samtykke i forhold til markedsføringsloven stinker lidt i vores branche,« fortæller Claus Walsted Nyboe.

Læs også: Sikkerhedsekspert: Mange danske virksomheder er ikke klar til GDPR

Biltorvet leverer CRM- og salgssystemet AutoDesktop til bilforhandlere og værksteder, som blandt andet lægger op til at man udnytter muligheden for at lave digital markedsføring over for kunder.

»Så det nytter ikke noget, at lave et system, der skal gøre det nemmere for vores kunder at lave digital markedsføring, hvis det ikke også kan håndtere samtykke. Så bringer vi bare folk i uføre,« understreger Claus Walsted Nyboe.

Samtykke til at bede om samtykke

Biltorvets udviklingshold satte sig for at løse to opgaver, forklarer direktøren.

Dels at give forhandlerne mulighed for at forvalte kundens samtykke på en måde, så de ikke ender med at blive beskyldt for, at et samtykke ikke er specifikt nok eller ikke kan dokumenteres ordentligt.

Og dels at strømline kommunikationen med kunden, så de juridiske manøvrer ikke afskrækker kunden fra at give sit samtykke, som er svært at undvære for virksomhederne.

»Kundedata er hjertet i en virksomhed. Det er centralt, at man kender samtykkestatus på en kunde, og ikke spørger en kunde, som allerede er blevet spurgt,« siger Claus Walsted Nyboe.

Læs også: Cloud-løsninger giver nordisk mediehus udfordringer med GDPR

I praksis tjekker virksomheden samtykke-status på kunden, der kommer ind, med et kald til Samtykke.Net. Medarbejderen får så overblik over om kunden har givet samtykke, eller om det eventuelt er blevet trukket tilbage.

Herefter kan medarbejderen evt. bede kunden om et samtykke – som igen skal dokumenteres. Den mest populære måde at gøre det på, er ved at skubbe et unikt link til kunden, som indeholder alle oplysninger om et samtykke.

»Der er den lille krølle, at man ikke må sende en sms til en kunde med et samtykke, uden du i forvejen har et samtykke. Det får man så i situationen gennem brugerinterfacet på samtykke-systemet,« forklarer Claus Walsted Nyboe.

Finetuning fortsætter

Biltorvets kunder har ofte mange forskellige it-systemer, som de bruger til at have kundekontakt. Samtykke-platformen er derfor bygget i skyen, så man kan have synkroniseret kundens samtykke-status på tværs af systemerne.

»Vi bliver ved med at finetune og arbejde videre på løsningen i takt med, at der kommer flere fortolkninger og vejledninger,« fortæller Claus Walsted Nyboe, der også mener at løsningen har potentiale i andre brancher.

Læs også: Max Schrems når crowdfunding-mål: De første privacy-syndere hives i retten 25. maj

I første omgang er der dog masser af potentiale i den resterende del af bilbranchen, hvor de store importører altid interesseret sig meget for at vide, hvem bilerne bliver solgt til, og også i at automatisere den efterfølgende marketing.

»Der er det gået op for dem, at de er nødt til at skaffe sig samtykke bare for at holde på data,« siger Claus Walsted Nyboe og fortsætter:

»Her taler vi om selskaber, der har en kæmpestor global omsætning, så at få en bøde på fire procent af den omsætning, er virkelig et skrækscenarie, som driver lysten til at blive klar til GDPR.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
Mads Vestergaard

Jeg har vendt præcis samme dilemma med en jurist.

I praksis siger juristen, at et mundtlig accept er lige så godt som et "skrevent", blot sværere at dokumentere.

Ergo må bil sælgeren godt spørge om de må sende markesføring, og herfra kan man sende kunden en SMS, og blot bede dem bekræfte det her i.

Glemmer kunden at bekræfte det kan man undlade at markere dem som samtykkende, og så har de blot modtaget den ene samtykke SMS, og modtager ikke andet.

Tilmelder man en kunde med deres oplysninger, og det er samtykke til deres personoplysninger, kan man reelt set lave samme trick, og hvis kunden "glemmer" samtykket her, kan man whipe deres oplysninger igen efter en kort periode, f.eks. at de har 14 dage til at bekræfte deres samtykke.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017