Skoleintra er slet ikke på vej i graven - men får nyt liv

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Det meget udbredte - og ofte udskældte - it-system til skolerne Skoleintra er skam helt levende, trods rygter om det modsatte. Leverandøren har fået ny samarbejdspartner og flytter platformen fra ASP til .Net.

Skoleintra bliver erstattet af en ny brugerportal de kommende år, skrev regeringen og KL i oktober i strategien for digital velfærd frem til 2020.

Læs også: Regeringen afliver SkoleIntra

Men rygterne om Skoleintras død er stærkt overdrevne, lyder det fra Skolesoft og Itslearning, de to leverandører som nu sammen står bag Skoleintra. Faktisk står systemet overfor en komplet relancering de kommende år, forklarer Per Thorbøll, direktør for Itslearning.

»Vi vil modernisere Skoleintra og sørge for, at det kommer på en mere moderne platform. Det er et udmærket produkt, men det kører på en lidt forældet platform, baseret på ASP,« siger han til Version2.

Itslearning, der er baseret i Norge og har en dansk afdeling, overtog i sidste uge kontrollen med Skoleintra, som indtil nu er blevet udviklet af det lille firma Skolesoft. Sammen skal de to firmaer nu arbejde videre med it-systemet, der bliver brugt af hundredetusinde af forældre og børn i skolerne landet over.

Forbedringerne kommer i to spor. Det nuværende system bliver løbende forbedret, imens den store relancering på Itslearnings cloud-platform er i støbeskeen.

Brugergrænsefladen og brugeroplevelsen har fået på puklen de seneste år for at være gammeldags, og det vil der også blive kigget på som det første, forklarer Per Thorbøll.

»Det er nogle år siden, at brugergrænsefladen blev designet, så mange oplever den som forældet. Det er vi allerede i gang med at forbedre, så brugerne vil relativt hurtigt se en bedre brugergrænseflade. Vi har for eksempel lanceret en ny mobilløsning, som allerede er mere moderne,« forklarer han.

Koder det hele igen fra bunden

Imens vil der så sideløbende blive arbejdet på det store relanceringsprojekt, hvor det hele skal kodes forfra, denne gang i .Net, og så drives fra firmaets cloud-platform.

»Det bliver ikke en 1-til-1-portering. Vi skal overveje, hvad der er den rigtige måde at gøre det på. Hvordan de underliggende datamodeller skal være, og hvad brugerne skal se. Vi vil se grundigt på alle funktionerne, for de er udmærket tænkt alle sammen, men der har været en vis grad af knopskydning. Der bliver ryddet op og moderniseret,« forklarer Per Thorbøll.

Samtidigt vil skiftet til den nye teknologi forbedre arbejdet bag kulisserne. Både for udviklerne og for driften.

»Det bliver udviklet med de nyeste .Net-udviklingsmiljøer. Og selve produktionsmiljøet vil også blive forbedret - det kommer jo næsten af sig selv, når det bliver flyttet til en moderne platform. Det vil øge driftssikkerhed og datasikkerheden,« siger Per Thorbøll.

Hvornår det store relanceringsprojekt er afsluttet vil han ikke sætte en præcis deadline for.

»Men om to år er et godt bud,« lyder meldingen.

Skoleintra har hidtil været drevet i samarbejde med Uni-C, som hører under Undervisningsministeriet, og udmeldingen om en ny, fællesoffentlige brugerportal ændrer ikke på, at der er plads til Skoleintra, siger Itslearning-direktøren.

»Brugerportalen er et godt initiativ, som vi vil passe Skoleintra ind i. Vi har drøftelser med Uni-C om, hvordan det skal føres videre,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Gert Agerholm

Jeg vil meget gerne belæres, er ikke ekspert på det område. Men .net lyder i mine ører som en ren MS løsning og man risikerer derfor meget nemt låsninger til MS, så hvorfor .net?

Mine erfaringer med .net på klient siden er at den IKKE er ordentlig kompatibel. De forskellige versioner er f.eks. ikke bagud kompatibel. Man skulle tro at når den sidste .net opdatering er installeret er man kompatibel med 1.1, 2.0. 3.0 osv. Der er man IKKE. Bedste eksempel er MS's egen Exchange server. Exchange 2007 er afhængig af .net 2.0. Desværre har man droppet muligheden for at administrere fælles mapper. Her til blev jeg nød til at installere et 3.part produkt som krævede .net 1.1. Desværre vidste jeg det først EFTER at Exchange 2007 var installeret. Efter som .net 2.0 IKKE var .net 1.1 kompatibel skulle der efterinstalleres en 1.1. Dette ville dog have katatrofale følger for Exchange, som kræver 2.0. Løsning var at installere administrationskonsollen på en helt anden computer EFTER at have installeret .net 1.1.

Derfor mit spørgsmål, hvorfor .net?
Jeg vil som sagt gerne belæres af noget andet end mine erfaringer.

Martin Pedersen

Du skal vidst sætte dig lidt bedre ind i .NET, for de forskellige .NET versioner lever altså fint side om side med hinanden. Så der var altså ikke sket noget med din Exchange ved efterfølgende at installere .NET 1.1.

I det her tilfælde låser man sig selvfølgelig til MS på serversiden, men det ser jeg nu heller ikke som noget problem.

Christian P. Broe Petersen

Personlig synes jeg faktisk at skoleintra fungerer udemærket sådan set ud fra det funktionelle. Det gør det som det skal, og er ikke overbloatet med smart grafik. Der hvor det går galt er sådan noget som mikroskopiske billeder i gallerierne, som man ikke rigtig kan bladre i, og tekstmails der bliver autoslettet efter 6mdr. for at spare plads, og så er der også nogle sikkerhedsbrister som jeg selv har konstateret, hvis man går op i sådan noget. Men for min skyld kunne man sagtens holde det nogenlunde som det er, men bare give det en ansigtsløftning, så man ikke mistede sine mails og man kunne se hvad der skete på billederne.

Niels Henriksen

@Gert - Du snakker om .NET 1.1 og 2.0. I skrivende stund er vi oppe i 4.0 og 4.5 og her har det intet med klienten at gøre. Alt der skal holdes styr på er den JavaScript og HTML der bliver vist fra .NET. Man behøver ikke køre ren MVC eller ren WebForms men man skal fokusere på at få den korrekte HTML ud til klienterne. Derefter kan man så implementere den nødvendige .NET kode for at vise de data der skal bruges.

Gert Agerholm

Du skal vidst sætte dig lidt bedre ind i .NET, for de forskellige .NET versioner lever altså fint side om side med hinanden. Så der var altså ikke sket noget med din Exchange ved efterfølgende at installere .NET 1.1.


Jeg ved udmærket at de lever side om side, jeg har næsten daglig med .net at gøre i forbindelse med vores PLC udviklings software. Men hvorfor side om side? Det er det der undrer mig. Jeg ville helt klart forvente at en nyere version er bagud kompatibel. Minimum er at jeg får et valg når nyeste installeres. "Vil du installere 1.1, 2.0. 3.0 osv?"

Jeg forholde mig til det som stod helt klart i forbindelse med det tool jeg var afhængig af. Det var her der stod en STOOOOR advarsel, at Exchange konsollen ikke ville fungere i tilfælde af en efterinstallation af .net 1.1

Michael Cederberg

Teknologien må udbyderen selv rode med – for min skyld må han lave det i maskinkode.

Vi kan også godt leve med at det ser lidt gammeldags ud. Men hvorfor er det at systemet er mellem 8 og 48 timer om at sende en mail når der sker opdateringer på skoleintra? Det betyder at når læreren tirsdag skriver at de skal have X med onsdag, så opdager man det først onsdag aften. Den kan da ikke være så svært i år 2014? Hvorfor er det at skoleintra skal bestemme om systemet må huske mit password? Hvorfor er det at de ikke kan finde en bedre måde at fortælle mig om at der er sket ændringer og hvad der er sket end at sende en mail? Hvorfor er det at systemet ikke kan vise hvad der er ændret (fx når læreren skriver en linie til sidst i ugeplanen, så skal man den hele igennem for at se at der ikke er andre ændringer). Etc. Etc. Etc.

Det har ikke noget med teknologi at gøre men alt om at tænke på brugeren.

Jesper Kildebogaard

En relancering på en ny platform lugter af en selvstændig opgave der ikke er helt billig, så hvordan pokker kan dette gøres uden udbudsforretning?

Skoleintra er ikke et offentligt ejet system, men et produkt udviklet af Skolesoft (gennem mange år) og nu i samarbejde med Itslearning. De enkelte kommuner/skoler har så købt adgang til Skoleintra. Uni-C har haft driften af systemet, i samarbejde med Skolesoft.

Det er altså ikke et offentligt it-projekt, og der er dermed ingen grund til udbud. Men det ret lille firma Skolesoft kunne ikke løfte opgaven med teknologiskift mv. selv, og indgik derfor et tæt partnerskab med Itslearning, som jeg forstod det.

vh.

Jesper, Version2

Gert Agerholm

http://mostlyexchange.blogspot.dk/2008/01/pfdavadmin-exchange-2007-and-v... gætter jeg på.

Men nu ikke rocket science at køre aspnet_regiis med .net 2.0 hvis .net 1.1 installationen skulle have overskrevet script mappings i IIS.


Helt rigtig :-)
Dette er nettop min pointe med spørgsmålet om hvorfor 2.0 eller måske også nyere ikke er bagud kompatibel, så undgår man helt disse problemer.

Brian Funk

Det at du kun får en enkelt mail om dagen med beskeder og ændringer fra Intra, er (som jeg har fået det fortalt på Intra administrator-kursus) for at beskytte forældrene mod at få beskeder fra Intra om opdateringer 20 gange om dagen.

Du har da ret i at det kan være træls at modtage mailen kl 21 om aftenen, men andre synes måske at det er træls at den kommer kl 17, imens de er ude og handle ind. Hvis den kommer meget tidligere end kl. 17, så er det ikke sikkert at alle lærere, har haft tid til at skrive ind, hvad der skal gives beskeder om den pågældende dag, og så kommer det først med i mailen dagen efter.

Et forslag: spørg skolen, om hvorfor de har valgt lige netop det tidspunkt, de har. Der er sikkert en eller anden grund til det.

Hvis det virkelig tager 48 timer, er der noget galt.

Johnny Olesen

Det at du kun får en enkelt mail om dagen med beskeder og ændringer fra Intra, er (som jeg har fået det fortalt på Intra administrator-kursus) for at beskytte forældrene mod at få beskeder fra Intra om opdateringer 20 gange om dagen.

Du har da ret i at det kan være træls at modtage mailen kl 21 om aftenen, men andre synes måske at det er træls at den kommer kl 17, imens de er ude og handle ind. Hvis den kommer meget tidligere end kl. 17, så er det ikke sikkert at alle lærere, har haft tid til at skrive ind, hvad der skal gives beskeder om den pågældende dag, og så kommer det først med i mailen dagen efter.

Deler lige mine erfaringer med Skole-Intra og lærer generalt.

Det med tidspunktet kan jeg godt nikke genkende til. Det tog 3 ugers konstant pres af lærer, IT-ansvarlige og tilsidst en vred samtale med skoleinspektøren at lave tidspunktet for udsendelse af e-mail om.

Det er helt fint med kun én mail fra Skole intra om dagen, men det nytter ikke noget, at få en mail klokken 20:00 med lektier til dagen efter, når ens unger bliver putter klokken 19:00 fordi de skal op før fanden får sko på.

At lærerne ikke har haft tid til at lægge alt ind på Skole intra er et spørgsmål om prioritering af ens tid - noget som skolelærer efter min mening er elendige til.

Alle lærer på ungernes skole har i dag en deadline klokken 16:30, og mail udsendes nu "allerede" klokken 17:00 i stedet for klokken 20:00.

Et forslag: spørg skolen, om hvorfor de har valgt lige netop det tidspunkt, de har. Der er sikkert en eller anden grund til det.

Det spurgte jeg faktisk tøsens lærer om. Det vidste hun ikke noget om.

Den IT-ansvarlige på skolen vidste det heller ikke, men nu var standardopsætningen på Skole Intra på den måde, og det kunne ikke rettes. Basta og punktum.

Så fandt jeg guiden til skole-intra og mailede den til den IT-ansvarlige, som kunne melde tilbage, at han nu pludselig ikke VILLE ændre det, fordi det var skolens politik. En politik som han forøvrigt ikke kunne forklare logikken i eller fortælle hvornår den var blevet indført. Argumenter om at ungerne sover klokken 20:00 blev fejet af bordet med et "jamen, så kan du da bare logge ind, og selv checke Skole-intra hver dag."

Jeg blev faktisk nød til at ringe til Skoleinspektøren og forklare sagen, og pædagogisk forklare, at jeg ikke havde tænkt mig at vække to sovende unger klokken 20.15 hver aften, fordi et skide Skole-intra system som standard udsendte mails klokken 20:00 hver aften. Og pædagogisk forklare at vi i 2013 ikke spilder vores tid med at logge ind på et oldnordisk Skoleintra system for at checke om skolen havde nogle vigtige informationer omkring vores unger.

Jeg fik alle mine fordomme omkring lærer bekræftet til UG efter den tur gennem møllen :-( Jeg bliver stadigvæk rød i bærret, når jeg hører ordet Skole-intra.

Niels Dybdahl

Det største problem ved skoleintra er at de ignorerer forældrene.
Jeg har rapporteret mange fejl og forbedringsforslag vedrørende Skoleintra.
Først via klasselæreren som jeg burde indtil jeg fandt ud af at klasselæreren ikke sendte dem videre.
Så via skolens it-ansvarlige indtil jeg fandt ud af at hun heller ikke sendte dem videre.
Så efter aftale med den it-ansvalige direkte til Uni-Cs supportmail og jeg fik oprettet sagsnumre på det hele indtil de fandt ud af at jeg ikke var lærer men forældre. Så lukkede de alle mine fejlrapporter uden at gøre mere ved dem. Forældre må nemlig ikke henvende sig til Uni-C og lærerne har ikke adgang til forældreintra, så de kan ikke selv opdage de fejl som vedrører forældreintra.
Jeg rapporteree også en sikkersbrist vedrørende elevintra og trods fem henvendelser ville de ikke gøre noget ved det fordi jeg er forældre. Efter en anmeldelse til datatilsynet løste de problemet på under en uge.
Sådan en holdning overfor forældrene som udgør ca halvdelen af deres brugere er enestående.

Niels Dybdahl

Jeg gruer for hvilke ændringer de kommer med denne gang.
Sidst de lavede en større ændring i forældreintra fordoblede de stort set alle funktioner: Nu er der to menusystemer, to beskedsystemer, to opslagstavler, to billedhåndteringssystemer etc. Efter næste ændring er der sikkert tre af hver.
Ovenikøbet kan hver lærer specialkonfigurere opsætningen for sin klasse, så hvis man har flere børn, skal man kunne finde rundt i flere meget forskellige opsætninger af samme program. For den klasse er beskederne tilgængelige fra forsiden mens for den anden klasse skal man ned i en undermenu for at finde dem.
Menuoverskrifterne i forældreintra er også noget for sig selv:
- En af hovedmenuerne hedder "Information". Der er simpelthen intet i forældreintra som ikke passer under det begreb.
- Nogle nye informationer skal findes under "Dialog", andre under "Nyheder"
Hvis man har et par børn i skolen så er der omkring 20 forskellige steder der kan dukke nye informationer op istedet for at man kunne se alt nyt et sted. Man kan virkelig mærke at forældreintra aldrig har været i betatest.

Torben Jensen

@Niels: jeg har næsten samme oplevelse / opfattelse: SkoleIntra er et utroligt komplekst system administreret af folk som bare skal BRUGE det. De kan enten ikke forstå årsagen til ønskerne om ændring eller er bange for at lave noget forkert. Derfor fastholdes standardopsætningen.

Jeg har også haft en kamp om formatkrigen: at lærere kan lægge ting op i en af de mange kanaler i hvilket som helst format de nu lige bruger (og så har vi forældre altså bare at købe Publisher hvis det er det SFOen lige bruger den dag) etc. PDF er det meget få som kan huske at bruge.

At håbe på at noget ændrer sig til det bedre er lidt op ad bakke. SkoleIntra siger selv:

Det er jo skolerne, der er SkoleIntras primære kunder. Det betyder dog ikke, at vi ikke holder os orienteret om, hvad der bliver skrevet på nævnte site, og jeg kan da se, at en del af forslagene allerede er imødekommet, mens andre beror på misforståelser eller skyldes en mangelfuld styring af ForældreIntra fra skolens side.

Heldigvis er det hele ikke lavet i flash eller java. Så mon ikke der findes et projekt derude et sted som kan automatisere login i ForældreIntra for at trække ting ud på en struktureret måde - og køre f.eks. hver 10. minut - og sende mail ud når beskeden kommer. Det kan ikke være svært.

Nogen forslag til hvordan en sådan struktureret information kunne / skulle se ud ? Vi burde lave et lille opensource-projekt til formålet :)

Log ind eller Opret konto for at kommentere