Skolebørn skifter bøger ud med iPad 2

Video: Børnene på Hune Friskole skal ikke længere slæbe af sted med tunge bøger. Skolen skifter gradvist bøgerne ud med en iPad 2.

Alle elever på Hune Friskole i Nordjylland - både nye som gamle - får udleveret en iPad 2, når de møder til skolestart efter sommerferien. Tavle-pc'en skal på sigt afløse bøgerne i undervisningen, men vil i første omgang blive en integreret del af undervisningen.

»Beslutningen om at satse stort på it blev taget for at imødekomme det it-krav, der bliver stillet i dag og ikke mindst de krav, der vil blive stillet i fremtiden,« udtaler skoleleder Gitte Troelsgaard i en pressemeddelelse.

Ideen er, at eleverne skal bruge iPad'en til at skrive noter på, søge oplysninger, læse og løse prøver på. Desuden mener Gitte Troelsgaard også, at it-undervisningen vil give børnene en lang række pædagogiske fordele, både for de svage og stærke elever.

Skolen It-ansvarlige Jens Christian Ladekarl mener ikke, de unge vil få problemer med den nye iPad. Eleverne er nemlig vant til at bruge nye teknologier, og finder det helt naturligt at benytte de digitale medier.

»At valget faldt på iPad var åbenlys. Den er kompakt, hurtig, brugervenlig og har lang batteritid, alt sammen noget der er afgørende for at effektivisere undervisningen. I udlandet har man allerede med succes integreret iPad i undervisningen,« udtaler lærer og it-ansvarlig Jens Christian Ladekarl i pressemeddelelsen, og fortsætter:

»Det vejer selvfølgelig også tungt at Apple er meget målrettet mod undervisningssektoren, hvilket giver en masse kreative muligheder, som er fuldt integreret i iPad'en. Computeren fylder heller ikke meget mere end to stykker rugbrød og kan tages med over alt.«

De mindste børn får dog ikke deres egen iPad med hjem, men kommer til at benytte et klassesæt. Kun elever fra 3. klasse til 9. klasse får deres egen iPad, som de disponerer over 24 timer i døgnet i hele skoleforløbet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Emiel Barfod

Alle Almindelige børn for deres skoler digitaliseret. Jeg føler mig snydt når jeg høre nyheder om digitalisering af almindelige skoler. Hvad med mig? Eller mine skolekammerater? Har vi ikke en ting at skulle have sagt? Jeg ved godt at ikke alle på min skole kan håndtere iOS/Android, men selvom jeg går på en specialskole, så vil jeg som 14 årig/læsende også gerne få effektiviseret min undervisning! Når jeg læser ordet (autisme) og (teknologi) i sammme nyhed, er det næsten kun fra udlandet. På et tidspunkt læste jeg en artikel som handlede om hvor svært det var for almindelige børns med ligefrem retarderede skolekammeraters skoledag var, de tænkte slet ikke på hvordan autisterene havde det!

Lo'e Emiel.

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

Nu er det langt fra alle skolebørn der bliver overhældt med teknologi, så der er næppe meget grund til at du føler dig snydt, bare fordi du er autist. Jeg er sikker på at der også er mange børn i normale skoler der gerne ville med på bølgen - det er altid dejligt at få gratis ting, især når det er en højteknologisk gadget som en ipad(2).

  • 0
  • 0
Brian Matzon

og? - de modtager stadig omkring 75% af deres elev udgifter som tilskud. Men hvis de udelukkende sende regningen til samtlige af deres elever, så fint med mig. Det fremgår bare ikke af artiklen hvordan de finansierer projektet.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

og? - de modtager stadig omkring 75% af deres elev udgifter som tilskud. Men hvis de udelukkende sende regningen til samtlige af deres elever, så fint med mig. Det fremgår bare ikke af artiklen hvordan de finansierer projektet.

Har du et problem med at der udleveres undervisningsmateriale i skolerne, som er betalt over skatten?

  • 0
  • 0
Brian Matzon

Slet ikke, men jeg er ualmindeligt skeptisk over for at ROI på ipad2 versus det analoge medie. Det fremgår jo også i artiklen at den er et supplement til bøgerne på nuværende tidspunkt. Dvs. det er en ekstra udgift ud over de eksisterende bøger.

Det er jo ikke nok bare at give/låne børnene en ipad2, der er en hel skov af efteruddannelse af ansatte og elever samt køb af digitale tavler og nye undervisnings systemer osv.

Herudover kommer hele problematikken når elektronikken ikke virker, samt service og mulighed for "låne ipad2'er".

Jeg synes det er enormt fint at man fokuserer på at inddrage de elektroniske medie i undervisningen. Jeg er bare bekymret for den måde man tror at alt bare bliver guld og grønne skove ved at erstatte bøger med en ipad2.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Ingenting er gratis og mon ikke de har et par eller 10 låne iPad2er i en skuffe... så børnene er sikrede adgang til deres undervisningsmateriale.

Samtidigt vil en skole som ikke er helt gaga ha tegnet en serviceaftale med deres leverandør så mon ikke den vinkel er dækket.

Skole bibliotektet har jo også et par ekstrakopier af bøgerne som børnene bruger hvis de har glemt eller mistet deres bøger.

Hvorfor er du skeptisk overfor return on investment på iPad2 ? ville det være bedre hvis det var en Xoom eller en galaxy tab ? eller mener du bare tablets/pader generelt ?

Der er klare åbenlyse fordele for tablets (selv om det er hårdt for folk med frugtallergi at acceptere den ene skoles valg af tablet/pade).

Materialet har mulighed for at være konstant opdateret, noget bøger ikke kan og i virkeligheden er skolematerialet i "analog" form forældet stort set fra det øjeblik som trykpressen er færdig.

Der er begrænset behov for elektroniske tavler hvis man vælger iPad2 da den har en video out så læreren kan bruge sin tablet til at vise hvad de vil til de studerende via en projektor (der er meget meget billigere end elektroniske tavler)...

Der er selvfølgeligt en vis sikkerhed i bøger men det kræver at de er med i tasken og for stor vægt i en forkert taske kan give sundhedsmægsigeproblemer som tablet/pade børn ikke skal bokse med.

Der er muligheder i en tablet/pade som en bog eller et papir aldrig ville kunne gøre. undervisningsmateriale med indbygget test af resultater osv osv.

Ja en bog er ret stabil, men fx. iPad er blevet godtkendt som stabil nok til at piloter i USA må bruge en iPad App til at afkrydse preflight listerne... og det er stabilt nok til at det kan bruges i klasselokalet.

PS! iPads behøver kun minimal instruktion til at bruge langt størstedelen af funktionerne og ALLE nye systemer kræver noget efteruddannelse - eller mener du at skoler aldrig må investere i teknologi der kræver efteruddannelse ?

PPS! med prisen per klasselokale for elektronisk tavle systemer som den er så er prisforskellen mellem iPads til alle og projektor i alle lokaler nok ikke så frygteligt langt fra hinanden. (ja elektronisk tavle systemer er absurd dyre)

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

Der er begrænset behov for elektroniske tavler hvis man vælger iPad2 da den har en video out så læreren kan bruge sin tablet til at vise hvad de vil til de studerende via en projektor

Undskyld, nu er jeg måske dum, men bruges en elektronisk tavle ikke sammen med en computer, så der projiceres noget op på tavlen, og når lærerne skriver på det, så gemmes det også på computeren? Sådan virkede de i hvert fald det sted jeg var sidst (ikke en skole). Understøtter en ipad det? Hvis nej, er der tabt funktionalitet, hvis ja, udgører ipad en anden (ikke nødvendigvis ekstra - men har alle lærerne ikke laptops?) udgift. Hvordan er en tablet bedre end en laptop (som kan fås noget billigere)? Når folk HAR et bord, og de skal tage noter på den?

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

og når lærerne skriver på det, så gemmes det også på computeren?

Det er vel et spørgsmål om en App til iPad, mere end det er et spørgsmål om selve iPad. Kunn man ikke lave noget IR Pen eller Wiimote til en iPad App?

Hvordan er en tablet bedre end en laptop (som kan fås noget billigere)?

En MacBook er ikke billigere end en iPad (argumentet er jo at der vælges Apple fordi de er målrettet mod undervisning). Desuden fremhæves batteritid også som et væsentligt argument for valget at iPad fremfor en latptop.

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

Det er vel et spørgsmål om en App til iPad, mere end det er et spørgsmål om selve iPad. Kunn man ikke lave noget IR Pen eller Wiimote til en iPad App?

Nu taler vi om hvad der findes nu, ikke om hvad man kunne udvikle - jeg er sikker på at investeringen så ville gå helt amok. Og så tror jeg bestemt ikke kvaliteten af tavlenoterne ville blive forbedret af at kridtet blev udskiftet med en wii-controller. Underholdningsværdien ville dog nok stige betragteligt.

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

En MacBook er ikke billigere end en iPad (argumentet er jo at der vælges Apple fordi de er målrettet mod undervisning).

Jeg er sikker på at Apple er mere målrettet mod undervisning, når det kommer til tablets, men nu kan man få en del undervisningsprogrammer til PC'en. Der tvivler jeg stærkt på at Apple er forud.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Der tvivler jeg stærkt på at Apple er forud.

Jeg tror faktisk at Apple muligvis er dem som har den længste tradition for at understøtte computere i skolerne

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52000DC0023:...

[i]2.2.2. De pædagogiske og organisatoriske aspekter Med vore dages muligheder for samspil via Internettet og den stadig større udbredelse af elektronisk post bestemmes anvendelsesmulighederne ikke længere udelukkende af adgangen til multimediesoftware og -ressourcer. De hænger samen med de nye muligheder for udveksling mellem elever, lærere, samarbejdspartnere uden for skolen, eksperter og andre "ressourcepersoner". Den enkelte elevs selvstændighed er blevet styrket, mens det er lærerens opgave at motivere og lægge rammerne om kontakten mellem eleverne, hvad enten de er geografisk tæt på eller langt fra hinanden, så de kan indgå som en drivkraft i undervisningsprocessen. Det er ligeledes lærerens opgave at udnytte den katalysatoreffekt, der opstår, når eleverne anvender og skaber ressourcer på Internettet. I denne henseende lader der til at være udbredt enighed om, at IKT kan fremme en indlæring, der tager udgangspunkt i nysgerrighed, opdagelse og eksperimenter. Som det understreges af de lærere, der deltager i ACOT-programmet [12], er det imidlertid nødvendigt at anvende teamwork, at arrangere og tilrettelægge tingene og anvende fastlagte indfaldsvinkler i projekterne. [12] Programmet Apple Classrooms of Tomorrow (ACOT) , som har kørt siden 1985 i USA og siden midten af 80erne i Europa.[/i]

Jeg kunne godt tænke mig at se en leverandør der i den grad satser på undervisning og understøtter den:

http://images.apple.com/dk/education/docs/Apple_in_Education-DK.pdf http://www.apple.com/dk/education/labs/

  • 0
  • 0
Ture Munter

Dette er jo ikke nogen god nyhed. Jeg mener, at dette faktisk er en rigtig dårlig nyhed for alle børnene på Hune Friskole - og det er ikke fordi, at der er blevet valgt iPads. Det lyder så fint, at der skal bruges computere eller iPads eller elektroniske tavler i undervisningen. Når man på en skole har vedtaget sådan et forslag, så er man sikker på positiv medieomtale, og man fremstår som en progressiv skole.

Desværre virker det som om, at resultatet af disse tiltag ofte er, at børnene lærer mindre og bliver mere ukoncentrerede. Vel stort set alle danske børn har adgang til en computer derhjemme, men alligevel er niveauet af deres it-viden lavt. Ja, alle børn kan finde ud af at bruge Arto og Facebook, men det kræver baggrundsviden at lave ordentlige søgninger og faktisk finde de rigtige informationer på Internettet. Dette lærer man ikke ved at have en bærbar eller iPad foran sig hele dagen i skolen.

Selvfølgelig skal danske børn introduceres til IT, men man lærer ikke IT af at sidde på Facebook i dansk-timen eller matematik af at få lov til at bruge en lommeregner. En computer er en hjælp, når man har tilegnet sig en grundviden.

Gymnasierne får nu leveret elever fra Folkeskolen, som ikke kan koncentrere sig om at læse i en bog, se fx artiklen her fra Jyllands-Posten http://jp.dk/indland/article2410013.ece

Dette problem er nok ikke noget, man afhjælper fra at uddele iPads til alle eleverne. Det man opnår er nok snarere, at børnene kan holde deres Facebook-profiler opdateret igennem hele skoledagen - lige som det sker på gymnasiet, hvor eleverne næsten er tvunget til at have en bærbar foran sig i alle timerne - for at tage "noter".

Jeg tror, at de fleste lærerer er klar over, at der er et problem ved at have bærbare eller iPads tændt hele tiden. Men skolernes ledelser vil fremstå som IT-progressive overfor omverdenen, så derfor bliver der ikke lyttet til lærerne.

  • 0
  • 0
Brian Matzon

Ingenting er gratis og mon ikke de har et par eller 10 låne iPad2er i en skuffe...

Det har du nemlig ret i - og det er det jeg opponerer mod. Nogen har fået en god ide med at integrere en eller anden elektronisk gadget, men har man reelt vurderet hvad ROI er på denne udgift? Det tvivler jeg kraftigt på.

Når der købes klassesæt til undervisningsbrug, så er det materiale der er lavet med et primær formål, af dedikerede og kompetente personer (alinea, gyldendal osv).

Når man køber en ipad2 (eller andet elektronisk dims) så køber man et værktøj der kan bruges i undervisningsøjemed. Men det kræver at der er en nødvendig struktur og software i organisationen for at man får det fulde udbytte.

Det er ikke min vurdering - ud fra artiklen - at hune friskole har baglandet i orden, for at opnå en ordenlig ROI.

Man kunne med fordel afprøve teknologien over en længere periode og med diverse indkøringsfaser, i stedet for at hele skolen får en i et hug (+/- 0-3 klasse). Når det så er sagt, så fremgår det ikke af artiklen hvordan deres indledende undersøgelser har forløbet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere