Skolebørn får halv milliard ekstra til it

Eleverne i folkeskolen får næste år ekstra 500 millioner kroner at bruge på it. Pengene skal blandt andet gå til digitale undervisningsmaterialer og ny it-infrastruktur.

Flere folkeskoler og lærere gør i dag brug af forskellige typer digitale læringsprocessor, men der er stadig behov for en grundlæggende omstilling på tværs af skolevæsnet.

I den nye aftale om kommunernes økonomi i 2012, som er blevet indgået mellem regeringen og KL, giver folkeskolen et ekstra beløb på 500 millioner kroner fra Fonden for Velfærdsteknologi til at give skolerne et såkaldt 'it-løft'.

Pengene investeres som et led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der blandt andet har til mål at styrke anvendelsen af it som en integreret del af undervisningen i folkeskolen. Det skriver Center for Digital Forvaltning.

Ifølge CEDI er pengene hovedsageligt reserveret til følgende punker:

  1. Bidrage til at udvikle markedet for digitale læremidler, herunder stimulere et stort udbud af kvalitetsprodukter.
  2. Understøtte effektive distributionskanaler som sikrer en let og overskuelige adgang til digitale læremidler, herunder give adgang til digitale læringsmål.
  3. Medvirke til at erfaringer fra forsøgs- og forskningsprojekter udbredes, herunder yde begrænset støtte til demonstrationsskoler, så udviklingen af it-baserede læringsformer fokuseres på områder og i fag, hvor effekten er størst.

Aftalen forpligter i samme ombæring også kommunerne til at medfinansiere skolernes indkøb af digitale læringsmidler med en andel, der minimum svarer til statens. Desuden skal kommunerne frem mod 2014 sørge for at konsolidere it-infrastrukturen, så skolerne blandt andet får adgang til stabile og sikre trådløse netværk, der kan håndtere det oftest store antal brugere.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Nielsen

Så kan det vel også lige nævnes, at intranettene (elevintra, lærerintra, forældreintra) trænger til en gevaldig overhaling. Der er utroligt mange unødvendige funktioner, som aldrig bliver brugt. Eksempelvis kan nævnes en funktion, hvor klasserne kan skrive noveller, hvor de så kan læses af alle og konkurrere mod hinanden på denne måde. - Det bliver ikke brugt. Så er der klassens opslagstavle, blog, hjemmeside og "hvem kan læse flest bøger og skrive boganmeldelser"-funktioner, som sjovt nok heller ikke er brugt. Alternativer kan være allerede eksisterende funktioner IKKE styret af UNI-C, eksempelvis systemet Fronter, hvor lektier skrives på en forside i éen lang overskueligt strøm med forskellige rum til de forskellige fag med hertilhørende "arkiv" og "afleveringer", med mere avancerede funktioner for lærerne, som kan give karakterer på de enkelte opgaver, notere fravær osv. og til slut, når karaktererne skal gives, bare trykkes på en knap og alle karakterer stilles op, som man ville se det normalt med standpunktskarakterer for diverse fag.

Ellers er der Lectio, som man bruger på Grenå Gymnasium, og der findes også mange andre meget bedre alternativer til elevintra.

Hvorfor så? For at spare papir til lektiebøger på mange hundrede sider, afleveringer per papir, udleverede essays og noveller, digte osv. som skal læses igennem og opgaveark osv. kan også udleveres via fronters "arkiv".

  • Eksamen skal it-ficeres, hvor man ikke skal printe de opgaver ud, som skal afleveres, men bare afleveres elektronisk. I programmer som Word er der alligevel kommentarfunktioner osv.

Karaktererne skal også tælles sammen i ét system. Eksempelvis bliver karakteren givet i eksamenstesten til Biologi ikke optalt noget sted, men en lærer skal rundt for at notere karakteren på et "manuelt" stykke papir efterfølgende.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere