Skjulte udgifter gør ’Bring your own device’ til underskudsforretning

10. april 2012 kl. 13:222
Skjulte udgifter gør ’Bring your own device’ til underskudsforretning
Illustration: Javier Pierini / Digital Vision / Getty Images.
Det koster en tredjedel mere for firmaet, hvis medarbejderne selv indkøber en mobiltelefon, viser en undersøgelse. Mere papirarbejde og større sikkerhedskvaler er med til at eliminere besparelserne.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Gladere medarbejdere og lavere omkostninger. Sådan ser nogle it-chefer den nye bring-your-own-device-bølge, hvor de ansatte får et fast beløb oven i lønnen og så selv må stå for at købe deres telefon og computer.

Men i virkeligheden kan det hurtigt blive dyrere end den traditionelle strategi, hvor firmaet sørger for hardwaren, og alle typisk får samme model. Det skriver CIO.com, ud fra en undersøgelse som konsulentfirmaet Aberdeen Group står bag.

En hjemmebragt mobiltelefon kan således være en tredjedel dyrere end hvis it-afdelingen selv købte ind, viser studiet, som peger på fem grunde til de højere omkostninger, som kommer bag på mange.

Første problem er manglende rabat, når indkøbene ikke længere sker centralt, men af hver enkelt ansatte. Et firma, som skal købe telefonabonnement til alle ansatte, kan få en meget bedre pris, i forhold til en privat forbruger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Næste skjulte udgift er papirarbejdet, der skal til for at betale medarbejdernes private abonnementer. Det koster i snit virksomheden 100 kroner at behandle en ekstra udbetaling til en medarbejder, men bliver flere bilag og udbetalinger for én medarbejder klaret samtidigt, vil det ikke samlet betyde en højere udgift.

Med et væld af forskellige slags telefoner og mobile platforme i firmaet bliver det også mere avanceret - og dermed dyrere - for it-afdelingen at opretholde det nødvendige sikkerhedsniveau. Har virksomheden tidligere holdt sig til én platform, skal der nu arbejdes med flere. Når en medarbejder stopper, bliver det også mere besværligt at sikre, at vedkommende ikke længere har adgang.

It-support vil også blive dyrere med medarbejdernes egne enheder inden for murene. Typisk er tanken, at de ansatte selv må holde styr på deres dimser, og trykket på it-support dermed falder, men det princip holder ikke i praksis, lyder det fra Aberdeen Group. At have den rette sikkerhed og nem adgang via de mobile enheder bliver så afgørende i fremtiden, at et firma ikke kan overlade supportopgaven til andre, lyder begrundelsen.

Endelig vil interne mobile applikationer også blive dyrere at udvikle og vedligeholde, hvis de ansatte render rundt med både Android, iPhone og Windows-telefoner i lommen.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
Indsendt af Peter Binderup (ikke efterprøvet) den ons, 04/11/2012 - 09:26

Hvis en medarbejder føler sig mere produktiv, mere værdsat og generelt mere tilfreds i sit arbejde ved at have et valg af platform (mobil, computer og evt OS hvis man kan tilgå en fælles virtualiseret platform), giver det så ikke mere på bundlinjen end hvis en IT afdeling dikterer den laveste fællesnævner ud over de ansatte for at spare 100 kr i snit?

Jeg kan huske Mogens Nørgaard for et par år siden i en af hans video blogs, nævnte en medarbejder der meget gerne ville have en server hjem til, så han kunne arbejde lidt mere i sin fritid. I dag ville den stakkels medarbejder nok blive brandbeskattet for at ville yde en ekstra indsats, men medarbejderen fik hvad han ville have, og Mogens (sikkert) en glad medarbejder. Det har sikkert kostet en del penge, men mon ikke de er blevet tjent ind igen?

Medarbejdertilfredshed er ikke noget en arbejdsgiver bare skal tage for givet, det er noget der også koster noget, og for nogen er det frit valg af hardware der er triggeren - for andre er det cola, aviser eller motion.

1
10. april 2012 kl. 18:04

Well, kan godt forestille mig at det med apps på mange platforme KAN være en hindring, men så må man jo bare lave webapps i stedet?

Med hensyn til at sikre et meget blandet mobil-miljø, så er det bare at vælge en container-baseret løsning hvor man kan sikre firma-data og ellers være ligeglad med resten af enheden - og blot kan spærre for adgang eller fjerne containeren ved fratrædelse eller fyring.