Nyskilte par bliver kastet ud i kafkaske systemer, når de møder det offentlige

Når et par vil skilles, bliver de mødt med komplicerede og analoge offentlige borgerservices, som ikke 'taler' ordentligt sammen. Derfor bliver borgerne tvunget til at gøre det job, som normalt tillægges sagsbehandlere.

Hvis du går og overvejer at pakke kufferten, forlade ægtefælle og børn og søge lykken alene, bør du tage en dyb indånding, inden du kaster dig ud i frigørelsen. For det er overordentligt komplekst, hvis du samtidig skal søge ydelser fra det offentlige.

Det kunne Lars Rune Christensen, lektor ved ITU, og Christian Østergaard Madsen, postdoc ved ITU og ATP fortælle til Dansk IT's konference Offentlig Digitalisering, som blev afholdt for nylig i Aarhus. De to forskere refererede til en igangværende undersøgelse, som beskæftiger sig med ny-enliges møde med de offentlige systemer.

Under den mundrette titel 'Tværorganisatoriske brugerrejser ved familiebrud og skilsmisse' berettede de to foredragsholdere om et næsten kafkask system, hvor borgeren er overladt til selv at finde rundt i komplicerede it-systemer.

Når man bliver skilt, kan man opnå ret til at modtage ydelser fra det offentlige. Men før man ser pengene på sin bankkonto, skal man leve op til en række krav og levere mange oplysninger.

»Det er ofte op til borgeren selv at finde sammenhængen. De bliver tvunget til at være deres egen sagsbehandler,« sagde Lars Rune Christensen, lektor ved ITU, til konferencen.

Silotænkning

Mødet med det offentlige kommer oven i den store ændring i livet, det er for mange at blive single - og som også kan være meget ressourcekrævende og følelsesmæssigt vanskelig.

»Det var et af de første fund, som vi gjorde, når man ser på den her livskrise, som de nyskilte befinder sig i. Det handler altså ikke kun om, at de skal finde nye ydelser. Det er bare en del af alle de opgaver, som man skal løse i den her tid,« siger Christian Østergaard Madsen, postdoc ved ITU og ATP.

En tilbagevendende kritik af flere offentlige systemer er den siloopdeling, som borgeren kan blive mødt med. De beretter om et fragmenteret system:

»Borgerne oplever det som et puslespil at finde ud af, hvilke ydelser de har ret til, og hvordan de skal søge dem. Det er en række af siloer, som ikke taler med hinanden. De bliver pludselig opmærksomme på de siloer, som ligger under glaspladen,« sagde Lars Rune Christensen.

Eksempelvis bliver nogle ydelser automatisk tildelt; andre skal man selv søge.

»Nogle informationer bliver automatisk sendt videre, men andre skal man selv indsende. Når Statsforvaltningen eksempelvis var involveret, skulle borgerne selv sende informationen over til Udbetaling Danmark. Det var der mange, som slet ikke var klar over,« kunne Christian Østergaard Madsen fortælle til konferencen.

»Det handler ikke om, at det hele ikke er automatisk. Problemet er, at det nogle gange er automatisk. Hvis det hele var manuelt, ville det ikke nødvendigvis være et problem,« afsluttede forskerne oplægget.

I undersøgelsen har deltagerne været i kontakt med kommunerne, Udbetaling Danmark (både familieydelser og boligstøtte), SU Styrelsen, Statsforvaltningen og deres advokater.

Undersøgelsen fokuserer kun på offentlige ydelser, men der kan sagtens indgå andre myndigheder (såsom domstole, ankestyrelser osv.). Det er altså kun én del af det offentliges rolle i håndteringen af skilsmisser, som undersøgelsen dækker over.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henning Kjær

Det er det hele digitaliseringen går ud på, nemlig at afskaffe sagsbehandlerne, så må du selv rode med det. Når man skal i kontakt med flere myndigheder/siloer, tror jeg ikke der findes et godt svar på hvor snittet skal laves mellem automatisk videresendelse af informationer og manuel indberetning. Samtidig er det sandsynligvis meget naturligt for dem der arbejder i systemerne, eller også sidder de bare i deres siloer, og har fået ordre om ikke at bekymre sig om resten. Velkommen til virkeligheden.

  • 0
  • 0
Heino Svendsen

Når man skal i kontakt med flere myndigheder/siloer, tror jeg ikke der findes et godt svar på hvor snittet skal laves mellem automatisk videresendelse af informationer og manuel indberetning.

Jeg gætter på, at hvis man i stedet for at tænke siloer / isolerede systemer, som desværre er udbredt i Staten, og i stedet tænker processer / flows / arbejdsgange / scenarier, så er man nået et stykke. Fx.

Jeg vil gerne skilles. Derfor skal jeg logge på Borger.dk, acceptere med "NemID" og klikke "Screw da Witch". Herefter udtrækkes informationer fra relevante systemer, ny status sendes til relevante interessenter ( Udbetaling Danmark etc. ). Det burde være meget enkelt at få lavet en oversigt over forskellige scenarier, som dækker fx. 80% og så få de relevante snitflader lavet...

Og jeg ved godt, at når man tilføjer "DJØF-sovsen", så går der ged i den.

Som en ven siger : Den omvendte Moore's lov : "En DJØF'er vil forsøge at fordoble overhead / bureaukrati hver 18. md. Så kombineret med Moore's lov om datakraft, vil vi beholde Status Quo". Derfor kommer vi aldrig til et brugervenligt IT system i Staten.

  • 5
  • 1
Henrik Biering Blogger

"En DJØF'er vil forsøge at fordoble overhead / bureaukrati hver 18. md.

Eller måske har de været på blockchain kursus og er blevet inspireret til at fjerne den centrale afgørende myndighed og basere afgørelser på Proof of Work

Ved at sætte et passende højt resurse overhead forventer myndighederne måske ligefrem at de fraskilte finder det mere opportunt at bruge deres resurser på at "mine" bitcoins eller skaffe sig indtægter på anden vis.

  • 0
  • 0
Asbjørn Jensen

Det undrer vist ikke nogen. Af personlig erfaring ved jeg at det er tilsvarende at starte en pensionssag op ( jeg gav dem 3 md respit og nu 2 år efter er det ikke på plads) Skilsmisse problemerne varer ved, kan jeg godt love: 7 år efter skilsmisse er jeg udelukket fra aktindsigt i alle mine personlige data ( jvf. persondataloven og forvaltningsloven) fordi SKAT ikke er i stand til at skille mine og min ex-kones data ad. SKAT er kun interesseret i at beskytte sig selv imod eksponering og kritik nu 10 år efter skilsmissen.

  • 2
  • 0
Bente Hansen

Nej, kræver bare lidt mere indsigt og energi. Den gælder som en tynd sovs, for de fleste love. Mange er bare ikke klar over det. Og hvis ikke det gælder ens børn, indtægt, hus og andet væsentlige ting. Så er det for mennesker meget meget tid og energi.

En del af loven er f.eks. vejledningspligten. Hvis du henvender dig et forkert sted. Så skal de henvise dig til det sted hvor du korrekt kan søge, ringe, spørge. Notatpligt og ret til indsigt i sager er også en del af loven.

Søg på forvaltnings og offentligheds-loven, og henvis til den når du klager. Det er som sagt nogen gange også tungt, men hvis offentlige ansatte ikke bliver holdt i snor. Så glemme de. at de er sat i verden for at betjene os, og at borgeren er deres arbejdsgiver.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere