Skiftet fra NemID til MitID har kostet kommunerne op mod 100 millioner kroner

17. januar kl. 10:0010
MitID, App, Digitaliseringsstyrelsen
Illustration: Pr-Foto.
Vikarer, overarbejde og udekørende Borgerservice er blandt de tiltag, der har kostet kommunerne i forbindelse med overgangen fra NemID til MitID, viser rundspørge.

Skiftet fra NemID til MitID har i 2022 på landsplan kostet op mod 100 millioner kroner for landets kommuner i blandt andet ansættelse af vikarer, overarbejdsbetaling og udekørende Borgerservice.

Det skriver AvisenDanmark på baggrund af en rundspørge blandt landets kommuner. Avisen konkluderer samtidig, at det flere steder har kostet på velfærden.

Læs også: Danske banker igen ramt af cyberangreb: Kunder kunne ikke tilgå netbank

Eksempelvis har Københavns Kommune brugt 9,4 millioner kroner på at hjælpe borgerne over på MitID, mens Aarhus Kommune har brugt 6,3 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: »Cyberhændelsen« er opklaret: Britisk postvæsen ramt af ransomware

Niels Jørgen Mau Pedersen, der er ekspert i kommunal økonomistyring og projektchef i det nationale forskningscenter for Velfærd, VIVE, understreger, at 100 millioner kroner er et lille beløb i det samlede kommunale budget.

»Men det ændrer ikke på, at det kan være mange penge for den enkelte kommune, og konsekvensen er altid, at pengene jo så skal tages fra et andet område, det kan man ikke komme udenom,« siger han til AvisenDanmark.

10 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
17. januar kl. 15:11

-at 100 millioner kroner er et lille beløb i det samlede kommunale budget.

det er altid et lille beløb når det er budgetter det får forkert , men når man tilfølger 100 milloner til et område er det et kæmpe løft

det er stadig 100 millioner der kunne være brugt bedre end at scanne pas i borgerservice

7
17. januar kl. 14:59

Man har taget første korrekte skridt ift. ejerskab af brandet MitID.

Men har man sikret sig at platformen kan videreudvikles med skiftende leverandører?

Eller river man igen hele Storebæltsbroen ned, når man får en ny leverandør af bomme?

6
17. januar kl. 13:30

Det er eddermaneme heldigt, at AvisenDanmark IKKE har lavet en rundspørge, på baggrund af SAMTLIGE danske borgere i dette land - OG samtidig bad dem om at udskrive en faktura til DigitaliseringsFORstyrrelsen - for hold nu kæft hvor havde regningen så været GIGANTISK (og kostet på velfærden, hos den enkelte borger/familie)

5
17. januar kl. 13:13

Og om nogle få år kan vi starte forfra igen - og igen og igen.

Modellen med at sende de her kæmpe systemer i konstant udbud er helt absurd. Tag mere inhouse og udvikl evolutionært. Vi ser altså heller ikke fx bankerne systematisk smide alle deres IT-systemer ud hvert X år og starte forfra.

Der var intet galt galt med NemID, som ikke kunne forbedres løbende, det er kun disse konstante skift mellem udbudsvindere - som i parentes bemærket har gigantiske overskud på borgernes regning - der skaber problemerne.

4
17. januar kl. 12:16

Er dette mon medregnet i business-casen - oven i alle de andre ekstraudgifter?

3
17. januar kl. 11:32

Man må da antage at det er Staten som financierer dette da det er Statens kæphest at indføre MitId/NemId...

10
17. januar kl. 18:41

Man må da antage at det er Staten som financierer dette da det er Statens kæphest at indføre MitId/NemId...

Man sender blot regningen til NETS samt Digitaliseringsstyrelsen, således deres overskud/råderum bliver indskrænket.. den slags virker!

Når rigsrevisionen samt efterfølgende statsrevisorerne året efter opdager, at hele gevinsten blev brugt på "gyngerne og karrusellen" så ryger de medierne i en uges tid, og.. jaaaah så sker det ikke mere ;)

Med mindre en klog chef engang med tiden påbegynder at uddanne og ansætter it-fagfolk.

Underligt nok, ingen tager sit ur/bil/name it med til bageren/smeden/købmanden og beder dem om at ordne problemerne - man går da til faglært urmager/værksted. Men store dele (ikke alle) af det offentlige mener at PR-/økonomi-/it-opgaver/m.fl. er noget 3. rangs pilleri, som en stor flok tilfældige generalister kan få at lege med.

2
17. januar kl. 11:14

Har nogen beregnet hvad det har kostet samfundet i tabte arbejdstimer, at mange har måttet bruge timer på at tage fri fra arbejde og vente på kommunerne for at få, måske, hjælp til at få det til at virke?

Jeg ved godt de fleste har kunnet klare det selv hjemmefra, men kender også til en del hvor det er fejlet og eneste mulighed derefter var at bestille tid på kommunen (ret smart at skulle benytte X-ID for at bestille tid hvis X-ID ikke virker)

9
17. januar kl. 16:16

Husk, at alle statens business-cases regner med, at vi bliver så meget mere effektive fra dag et med IT. Det kan være, at vi skal tage en IT pause og koncentrere os om at få det vi har til at virke, frem for hele tiden at finde på nyt. Og stop så det udbudscirkus.

1
17. januar kl. 10:45

Besvær

Det har sikkert kostet 100 mio for kommunerne, og det vil koste mere. Men i forhold til det bøvl, jeg personligt har oplevet, må det have kostet klienterne meget mere, samlet set. 20 min hos kommunen, men grundet usammenhængende procedurer kommune og MitID imellem og ventetider, telefonomstillinger der går i ring, og MitID's servvicetelefonnummer, der ikke er aktivt, flere timer og dage. Vi må sandelig håbe at dette ikke skulle igangsættes pga lobbyisme på Christiansborg.