Haves: 790 skole-iPads. Søges: Netværk

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Infrastrukturen var ikke på plads, da to skoler brugte dyre budgetkroner på at købe flere hundreder iPads til undervisningen. Skolernes netværk først på plads måneder efter skolestart.

Det hele stod ellers klart. Fladskærme, projektorer og Apple TV’er var installeret på Slagslunde og Ganløse skole og de forventningsfulde elever skulle efter sommerferien få udleveret deres nye iPad, som skulle være en central del i skolernes satsning på digital undervisning.

Men problemet var imidlertid, at de to skoler ikke havde fået udbygget deres netværk i sommerferien, som det ellers havde været planen. Det betød, at den planlagte digitale undervisning på elevernes iPads måtte udskydes, og de mange hundrede iPads måtte blive på skolernes depoter efter skolestart. Det skriver Lokalavisen.

Skolerne fik ikke udbygget deres netværk, da Egedal Kommune valgte at udvide netværksplanerne. I stedet for kun at udbygge netværket på de to skoler, blev det i stedet besluttet, at alle netværk i kommunens skoler skulle opgraderes.

»Det er selvfølge rigtig godt, men det betød, at den samlede pris på at opgradere netværk på skolerne blev så stor, at opgaven efter reglerne skulle sendes i udbud - og den slags tager længere tid. Derfor kommer der først et opgraderet netværk op på skolerne i efterårsferien, men til gengæld sker det på alle skoler,« udtaler Karsten Søndergaard (V), der er formand for Skoleudvalget i Egedal Kommune, til Lokalavisen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Jacobsen

Det er i meget høj grad skolernes egen skyld. Der er efterhånden mange businesscases rundt om i landet og læren fra dem alle er at infrastrukturen skal være på plads eller som minimum testet af og fundet godkendt inden man kører ud af indkøbssporet. Det startede fint i Odder som lærte den lektie lidt på den hårde måde (ligesom skolerne her, da de heller ikke lige troede det var nødvendigt, men opdagede det var markant anderledes brug når alle elever pludselig skulle på netværket) Og ellers har både forhandlerne og apple også været ude og gøre opmærksom på at infrastrukturen skal være ordentlig inden de går i gang - ikke mindst fordi der hos Apple faktisk sidder nogle mennesker som har haft de her ting helt inde på livet og ved hvad der kræves. Så skolerne har nok følt sig ladt tilbage fra de andre i en sådan grad at de har følt de måtte lave et kompromis og så ellers håbe på at de kunne få infrastrukturen ind sideløbende. Kommunen har så rent faktisk gjort det rigtige - nemlig ikke købt ind på vegne af en enkelt skole, men således at kommunernes skoler kom ind i det nye årtusinde på en gang. Udrulningsfasen må de jo så planlægge med at få smidt de 2 skoler på først da det er dem der trænger mest. :D

Og inden der kommer alle apple-flamer kommentarerne - så er det altså komplet ligegyldigt hvilket mærke der står bag på tabletten. Når infrastrukturen ikke er i orden, så lider alle desværre. Og jo - som det er lige pt. så har apple bare været markant bedre til integrationen, brugen og udrulningerne end android og ms-baserede løsnigner har. (og kigger man lidt i nogle af de nye tiltag i IOS7 så er der rent faktisk specifikke tiltag omkring klassesæt og massebrug af enheder i eksempelvis et klasseværelse og hvordan de kan skiftes til at koble sig på eksempelvis tavlen via appleTV)

  • 5
  • 1
Jan Lunddal Larsen
  • 7
  • 1
Claus Jacobsen

jo - som alm standard projektledelse har man jo nogle milepæle at gå efter - og infrastrukturen skulle enten have været klaret eller lagt en klar plan for inden man overhovedet købte ind. Man kunne måske endda have snakket med de andre skoler om hvordan det kørte hos dem, for det er jo sikkert derfor at kommunen vælger at opgradere hele skidtet. Og så skulle bremsen have været sat i for yderligere indkøb.

  • 1
  • 2
Ove Andersen
  • 0
  • 3
Hans Andersen

Hmm
Fatter simpelthen ikke man skal bruge penge på Ipads, slet ikke efter den nye skolereform, hvor de ikke skal have lektier med hjem....
Jeg snakkede med en it vejleder som havde mere end luft imellem ørene, og den tankegang at one size fits all, er for langt ude, især i dag.
Han mente at man skulle have klassesæts af ipads fra 0-4 og fra 4-10 en eller anden form for laptop.....

  • 4
  • 5
Daniel Udsen

Er det her egentligt ikke samtlige IT fiaskoer i et microkosmos.

Man har set sig varm på en løsning, eller et løsnings foreslag, lavet et biased Udbud uden at have styr på tidsfrister, kontrakter eller i det hele taget foretaget en realistisk mål/middel vurdering, og er igen endt med et projekt der ikke har et brugbart success kriterie(og derfor rigtigt evalueres), er gået over tid. Og hvor det selvfølgeligt ikke er nogens skyld.

Omkring ipads er der realt nogle der har lavet en struktureret undersøgelse om hvorvidt den danske folkeskole ved hvad de skal med dem og har fået noget som helst ud af deres investeringer, og i hvor høj grad undersøger staten faktisk effekten af digitale prestige projekter gennerelt.

En meget stor del af IT problemstillingerne i det offentlige(og gennerelt også større virksomheder) er at man belønner folk for besparelser/gevinster, før man har noget som helst i produktion og derfor ikke har den store brug for at levere til tiden, eller vurdere om investeringen faktisk gav den ønskede effekt.

  • 2
  • 0
Claus Jacobsen

øhh elektrikere laver El-arbejde. Jeg er meget sikker på de ikke laver noget som helst med Trådløst netværk. Og det trådløse netværk får strøm via POE gennem netværksledningen. Så de kan maksimalt skulle trække ledninger, og hvis det først skulle gøres i sommerferien - så ville de da slet ikke komme i mål med en udrulning til skolestart alligevel.

  • 0
  • 4
Maciej Szeliga

...for en 300.000 ~ 400.000 pr. skole + arb. løn (som evt kan sponseres af fingernæmme lærere og forældre) forudsat den nødvendige kabling og Internet forbindelse er der. Det lyder ikke som et EU udbud for mig. Det bliver dog en hel del dyrere hvis det skal være Cisco.
....og jeg taler om et fuldt managet trådløst system med Radius og abgn.

  • 1
  • 0
Jan Lunddal Larsen

øhh elektrikere laver El-arbejde. Jeg er meget sikker på de ikke laver noget som helst med Trådløst netværk. Og det trådløse netværk får strøm via POE gennem netværksledningen.

Den netværksledning dukker på magisk vis bare op, hvor der skal være et access point?

Og så har det intet at gøre med det jeg skrev. Det vi fik at vide var, at alt var på plads, men kommunen valgte at stoppe processen mere eller mindre i sidste øjeblik.

De var jo igang og havde, som også står i nyheden, opsat skærme m.m.

Jeg synes at det er sjovt at du fokuserer på de 790 iPads, der har ligget og ventet på eleverne, i stedet for at fokusere på at en igangværende installationsopgave bliver stoppet lige før målstregen.

  • 2
  • 0
Daniel Udsen

Efter hvad vi fik af vide af skoleledelsen, så var alt på plads, og elektrikerne var booket til at lave arbejdet i sommerferien.

Man havde bare lige gemt at tjække eksisterende forpligtelser og udbudsregler inden man kastede sig over det nye mode/prestige projekt. Fuldt ud symptomatisk for hvordan man i det offentlige kører et IT projekt ud over tids og budget ramme.

.for en 300.000 ~ 400.000 pr. skole + arb. løn

Kodeordet her er pr skole. Egedal har 12 af dem og de må ikke forfordele alle resourcer til nogle få af komunens skoler. Det giver et samlet budget på et par millioner hvilket er i udbudsklasse.

  • 0
  • 0
Lars Christiansen

Vil bare lige tilføje et eksempel fra den lokale skole i Næstved. Her har man faktisk infrastrukturen på plads - den virker bare ikke (ordentligt). Senest har vi forældre fået besked fra både skoleinspektør og skolebestyrelse om at det ikke virker på 2. år, og at man stadig arbejder med kommunen om at løse det. Og her cykler tingene så rundt ... på 2. år som nævnt.
Aner at skolen er endt i fedtefadet mellem kommunen og en eller anden leverandør af netværket. Men come on; hvor svært er det lige at sætte op så det virker???
Lige nu giver det bl.a. frustrerede lærere, som vi oplever det ved forældremøderne når fremvisnings-PCen ikke kan komme på nettet og vise de mange gode websites der benyttes i undervisning (eller måske ikke, nettet virker jo ikke ...), smartboards, skolePC-sæt og andet der ikke kan bruges optimalt, samt formodentlig også udfordringer med at udnytte ForældreIntra idet lærerne jo ikke kan bruge det optimalt i løbet af arbejdsdagen, men må vente til man kommer hjem til ens eget netværk.
Nogen der kender lignende udfordringer?

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize