Opdateret kl. 12:42 med faktaboks.
»Det er for indviklet.«
Sådan lød Søren Lauesens dom over Skats kommende it-system til inddrivelse af offentlig gæld, da Version2 interviewede ham. Han er professor på IT-Universitetet og har tidligere beskæftiget sig med EFI - det skandaleombruste inddrivelsessystem, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) gav dødsstødet i 2015.
Men den kritik afviser Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. De er en af Skats syv nye styrelser, som har til opgave at udvikle it-løsninger og forretningsprocesser i Skat - og som udvikler det nye inddrivelsessystem:
»Det er vi ikke enige i. Vi har fået forsimplet lovgivningen, og det gør, at vi nu kan bygge et system, der kan understøtte den gældende lovgivning,« siger Thomas Monefeldt, som er fagdirektør for forretningsudvikling i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
It-systemet går under navnet PSRM - ‘Public Sector Revenue Management’. Det skal erstatte EFI og sikre, at de 116 milliarder kroner, som danske borgere og virksomheder skylder det offentlige, finder sikkert hjem til myndighedernes pengekasser.
Hårde krav er nødvendige
Skatteministeren trak stikket på den automatiske del af gældsinddrivelsen i EFI i 2015, blandt andet fordi systemet i nogle tilfælde inddrev gæld ulovligt.
Siden da har Skat været med til at forenkle dele af lovgivningen og opstille nogle flere datakrav til de gældssager, der skal oversendes til det nye inddrivelsessystem.
Det er en hovedpine for Danmarks 98 kommuner, der selv har et udestående på 4,4 milliarder kroner, der skal inddrives. Kommunerne skal nemlig tilrette en lang række it-systemer og arbejdsgange for at leve op til de nye krav.
»Vi anerkender, at det er en stor opgave, kommunerne står overfor,« medgiver Thomas Monefeldt fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Men det er der en særlig grund til, fortæller han.
»Det er rigtigt, at det er nogle hårde krav, men det er nogle krav, vi mener er nødvendige. Det er af retssikkerhedsmæssige hensyn, at når vi nu går ind og tager penge op ad lommerne på borgeren, så skal vi være sikre på, at borgeren skylder det, han skylder,« siger han.
Færdigudviklet i 2019 - fuld drift tidligst i 2021
Fagdirektøren forklarer, at PSRM bliver udgivet i fire forskellige releases. Den fjerde og sidste release mangler stadig, men allerede nu inddriver systemet gæld for Danmarks Radio og trafikselskabet Arriva - som de første to såkaldte fordringshavere.
PSRM bliver færdigudviklet i løbet af de næste par måneder, hvorefter der vil være mindre justeringer og vedligehold af løsningen, fortæller Thomas Monefeldt.
I løbet af 2019 vil de fleste fordringshavere - offentlige myndigheder, som skal kunne sende gæld til inddrivelse - blive koblet på PSRM, siger han. Han understreger dog, at enkelte fordringshavere - herunder nogle kommuner - først vil blive koblet på senere.
Men selv når PSRM er færdigudviklet, og alle fordringshavere er tilkoblet, vil systemet ikke kunne inddrive på hele restancemassen, der altså lyder på 116 milliarder kroner.
Det skyldes, at der stadig ligger en masse gamle gældssager i EFI med dataproblemer, som Skat skal rydde op i og konvertere til PSRM. Det arbejde vil tidligst være færdigt i 2021, fortæller Thomas Monefeldt.
God mavefornemmelse
Da Version2 i sidste uge spurgte professor Søren Lauesen, hvad den yderste konsekvens for PSRM kunne blive, nu når systemet ifølge ham var for indviklet, svarede han:
»At det endnu en gang går i fisk.«
Men den holdning deler Udviklings- og Forenklingsstyrelsen ikke. De er tværtimod fortrøstningsfulde:
»Vi har en god mavefornemmelse, fordi det kører rent faktisk med både Arriva og Danmarks Radio, som allerede er tilsluttet systemet. Så vi mener ikke, at hans bekymring er berettiget,« siger Thomas Monefeldt.
Fagdirektøren understreger i øvrigt, at Udviklings- og Forenklingsstyrelsen gerne hjælper kommunerne med at forstå reglerne og med, hvordan de skal tilrette de 120 it-systemer til PSRM.
»Og hvis de har konkrete forslag til forenklinger i lovgivningen, så vil vi rigtig gerne gå i dialog med dem om det,« tilføjer han.