Skat udskyder moms-deadline efter omfattende it-problemer: TastSelv Erhverv og Motorregisteret ramt

I løbet af de seneste par uger har Skats it-systemer været ramt af omfattende problemer. Blandt andet var TastSelv Erhverv og Motorregisteret ramt.

Mandag var der frist for den lovpligtige indberetning af halvårs- og kvartalsmoms. Men de seneste par uger har Skats systemer været hårdt ramt af nedbrud og ustabilitet. Fredag morgen udskød Skat derfor indberetningsfristen til på fredag uden risiko for gebyr eller renter. For de virksomheder, der benytter Nets, er fristen for betaling torsdag kl. 16.

Skat.dk, Skats telefonsystem, TastSelv Erhverv og Motorregisteret er blandt de systemer og services, der var og er berørt af problemer. Skat oplyser til Version2, at fejlene skyldes driftsproblemer hos en af Skats it-leverandører. Skat oplyser, at man har nedsat en taskforce, der har analyseret årsagen, og i den forbindelse har udskiftet en række netværkskomponenter hos leverandøren. Det er redaktionen uvist, hvad dette dækker over.

Skat oplyser, at driften siden mandag middag har været stabiliseret. Ifølge flere reaktioner på Twitter lader der dog stadig til at være problemer.

Version2 har kontaktet Skat for at få mere teknisk indsigt i, hvad der er gået galt.

Læs også: Momsfrist og forskudsopgørelse samme dag: Skat.dk lagt ned af brugerstorm

Sidst, der var deadline for momsindberetning, blev Skat.dk også lagt ned. Dengang faldt fristen for indberetning af moms samtidig med at forskudsopgørelsen blev offentliggjort.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bent Jensen

Nu mister starten et hvis antal rente dage, nok ikke så meget som før i tiden, men bliver der nogen erstatning for det, fra de ansvarlige ?

Hvis det er et menneskelig fejl, koster det så bonus, eller udnævner man den ansvarlige for dette til leder ?

Hvis der er hardware som fejler, hvor man har betalt for at det skulle virke, søger man så erstatning for tabet ?

Finder man anden udbyder hvis noget af overstående ?

Bliver fejlen fundet og offentliggjort, sammen med dem/det/de ansvarlige for dette ?

Vil gerne væde, jeg siger nej til alle ?

  • 2
  • 7
Christian Nobel

Nu mister starten et hvis antal rente dage, nok ikke så meget som før i tiden, men bliver der nogen erstatning for det, fra de ansvarlige ?

Og nu er vi vist helt nede i småtingsafdelingen, dels er der tale om en udskydelse til højst d. 6 marts, dels er renten for staten pt. nok ret tæt på nul, så betydningen er marginal.

Endvidere er det nok sådan at de fleste nok allerede har anmeldt og betalt, så der er nok alt andet lige andre katastrofer der er mere givtige at fokusere på.

  • 7
  • 2
Bent Jensen

Og nu er vi vist helt nede i småtingsafdelingen, dels er der tale om en udskydelse til højst d. 6 marts, dels er renten for staten pt. nok ret tæt på nul, så betydningen er marginal.

https://www.nationalbanken.dk/da/markedsinfo/Documents/Likviditetsstyrin...

Som jeg kan aflæse det omkring 15 milliarder.

Hvis 15 Milliarder er småting, så vil jeg gerne vide hvad du arbejder med ?

SÅ betyder det jo heller ikke noget at du får skud din løn en månede, eller to, det er jo småpenge.

Hvis ikke vi lå så godt i svinget med reserver, og der måske skulle være betalt børnpenge, pension eller andet sammenfaldene så kunne jeg god se et problem. Men lad os ikke tage det så tungt, det er jo AFP penge.

  • 1
  • 8
Bent Jensen

Prøv lige at få proportionerne på plads


Hvis man aldrig stille nogen til ansvar for fejl, med advarsel, påtale, fyringer eller bod, så bliver de ved med at fejle. Det føre til sløseri og ligegyldighed når der ikke er konsekvens.

-Der praktiserende en psykiater i flere år med en hjerneskade, trods flere "små" indberetninger.
Der er vel småtingsafdelingen.

Der var lidt rod i "små" tings afdeling i tinglysningen.
Der er vel småtingsafdelingen.

At der bliver indberettet og gemt oplysninger om borger, ulovligt fra privat læge.
Der er vel småtingsafdelingen.

At SKAT ikke opkræve borgernes restancer til det offentlige
Der er vel småtingsafdelingen.

At ASK efter flere år, ikke får deres nye system til at virke, trods gentagende lovning om det modsatte, og mange penge spildt.
Der er vel småtingsafdelingen.

POLSAT fik lov at leve flere år, trods mange advarsler, kun da de ikke kunne skjule det mere, blev det skrottet, en beslutning man også lige brugte 50 millioner på, for at sikkert at det var rigtigt
Der er vel småtingsafdelingen.

Og det har du jo ret i, der er til nu, kun "flyttet" en enkelt fra ASK, resten har stadig deres Job og Bonus. De samme firmaer og konsulenter skovler stadig penge.

Så der er småtingsafdelingen, og holdninger som din, gør sit til at det forsætter med at være sådan.

  • 1
  • 7
Bent Jensen

Håber du har det godt, nu du fik fyret din serie af stråmænd af!


Er der andre ind chefen fra ASK der blev flyttet ?

De samme firmaer og mennesker sider stadig og starter nye projekter på vej mod afgrunden op, hvorfor andet de får alle der gode løn for det samme.

Hvorfor skal firmaer der levere til det offentlige, have en krone før alt virker som aftalt.
Samt hvorfor skal vi findes os i dette. det er jo dine og mine penge de brænder af.

I nogen af sagerne døde der mennesker, i andre sider der nogen der aldrig får der sag behandlet. og vi taber alle på at der ikke bliver kræset penge ind.

  • 1
  • 7
Christian Nobel

Er der andre ind chefen fra ASK der blev flyttet ?

Hvad fabler du om?

Har du læst artiklen - der står at problemet antageligvis skyldes et netværksproblem hos en leverandør (og selv om du tror du er Vorherre, så kan du altså ikke altid sikre dig mod at f.eks. en switch dør, eller lignende), og at momsindberetning derfor foregår langsomt.

Skat har så valgt at udvise så meget kulance over for SMV'erne, at de ikke skal straffes for dette uheld - men du vil måske hellere synes at SMV'erne skal påduttes bøder og strafrenter, pga. en netværksfejl?

Man skal vælge sine slag med omhu, og det har du ikke gjort i dette tilfælde!

  • 5
  • 1
Bent Jensen

"Skat har så valgt at udvise så meget kulance over for SMV'erne, at de ikke skal straffes for dette uheld "

Nej de vil ikke vise hvor amatøragtrigt de har lavet kontrakten, så de ikke kan kræve bod..

Har du læst artiklen - der står at problemet antageligvis skyldes et netværksproblem hos en leverandør


Nej men man kan have betalt for en hvis redundant, oppetid, svartid, hvis så når der sker noget "hændeligt" som dette, så må man hvis man har betalt for det, formode at der er fejlrettet fra første time og der var noget andet udstyr der kunne skiftes til. Hvis det er tilfældet så bør, og kan man kræve bod.
Men med den rettighed omhu skat altid ligger for døren, så er dette nok ikke tilfældet.

Hvis du betaler 4000,- kr. om året i 10 år ,for at der skal ryddes sne i din indkørsel og på dit fortov. Når der så i det 10 år kommer sne,også manden ikke dukker op. Hvis du efter henvendelse til ham til, får tilbudt halv pris på det sidste år, hvordan har din r.. det så.
Jeg er total ligegyldig over hvor mange datacentre og router, og net veje ud af huset, mit udbyder har. og hvordan de har opbygget deres systemer. Den service der er aftalt i kontrakten skal overholdes, og hvis ikke, skal der betales bod efter den. De må så selv fyre eller tage samtaler med deres personale, hvis de føler behov for det.
Hvis du stod for afstandindstilling på granter, der blev skudt ind over en by, ville du nok tage dit arbejde mere alvorligt ind du gør nu.

Eller din sidste løn blev udbetalt kr. afrundet med 3 måneders forsinkelse, eller din bils bremser ikke virkede, fordi en eller andet ikke lige "som i småtings afdelingen" ikke have efterspændt bolt til bremsevæske. Du vil måske ikke bryde dig om sådan småting.

Nå nu er vi kommet til småtings afdelingen :-) Hvis du ikke har mere indspark, så stopper jeg også her, nu bliver det snart små gentagelse fra mig også.

  • 0
  • 7
Lars Jensen

Det største tab er den tid selvstændige erhvervsdrivende skal bruge på endeløst antal forsøg på at logge på. Man kæmper som en gal i timevis for ikke at overskride tidsfristen. I den tid er man på ingen måde produktiv i sin virksomhed.
Hvis Skat så bare meldte ud fra starten af at de har problemer. Men det er altid: "Der er lidt ventetid i øjeblikket. Prøv igen om lidt". Nej, systemet er NEDE. Indrøm det dog.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det største tab er den tid selvstændige erhvervsdrivende skal bruge på endeløst antal forsøg på at logge på. Man kæmper som en gal i timevis for ikke at overskride tidsfristen. I den tid er man på ingen måde produktiv i sin virksomhed.
Hvis Skat så bare meldte ud fra starten af at de har problemer. Men det er altid: "Der er lidt ventetid i øjeblikket. Prøv igen om lidt". Nej, systemet er NEDE. Indrøm det dog.

I dette tilfælde er du faktisk ikke helt rimelig.

Jeg skulle indberette moms i mandags, og blev også mødt af at det gik dræbende langsomt bare at komme ind på Skat - men der stod så også med det samme at der var problemer, og fristen derfor var udsat til senest fredag.

Gik så på om aftenen, og der var ingen problemer med at foretage indberetningen.

Så ret skal være ret - jeg har ingen skrupler med at være kritisk over for Skats systemer, men lige i dette tilfælde mener jeg ikke det er berettiget.

  • 0
  • 0
Bent Jensen

Gik så på om aftenen, og der var ingen problemer med at foretage indberetningen.


Så er det godt, at det ikke var en ansat, som nok skulle have brugt hele aften på overtid :-)
Det kræver jo også, at man kan tilgå system hjemmefra, noget som kan give problem med skatteforhold og sikkerhed.

Men når du ikke har prolemmer så er det jo fint,. Så er vi alle glade.

Men sad selv og ventet, og synes deres løsning med kø firkede fint. Ved ikke hvordan den virker hvis man ikke var 100% ved PC, og lavet andet. Om man holdt sin plads hvis man var væk. Men man kunne jo hoppe ind om morgen og vente på sin tur. God ide, som også virker,(efter min enkelt og korte test) når det nu var som det var.

Forstår bare stadig ikke at skat og andre myndigheder som kan risikere at hele landet vil logge på, på samme tid, ikke laver en løsning som med endetal i gamle dage. I disse "sky" dage, kan man sikkert nem købe sig lidt mere CPU tid, men det bør jo ikke være nødvendig at have en maskinpark til at klare alt på en gang.

Som. med Skat, man kan tage og bede folk logge ind efter det sidste ciffer i CPR, så bliver trafikken delt over 10.
Hvis man lavet det samme nummer med moms, restskat og alle de andre ting, så gav det mange fordele. Som

  • mindre spidsbelastning.
  • Er problem vil ikke ramme alle på en gang, men kun den første andel, og man har så tid til løse det før næste hold.

Bare det at tage ulige / lige nummer vil halvere belastningen.

Men sådan en løsning er der nok ikke meget incitament til, skatteborgeren betaler jo for.
- Mere Hardware
- Flere konsulent timer når det brænder på.

Hvis udbyder selv skulle betale, også for spisbelastninger og nede tid,. Så vil de kommer op med mindre forkromet løsninger, som overstående, som ville gøre det billigere. Det er der for jeg er efter SKAT og mener at regning også for de extra dage skal sendes videre. Leverandøren er jo betalt, sikkert også godt, for at det skal virke.

  • 0
  • 1
Christian Nobel

Men sad selv og ventet, og synes deres løsning med kø firkede fint.

Kø???

Prøv nu lige at tage dig lidt sammen - der var ikke nogen køløsning, det er der i forbindelse med årsopgørelsen, men et problem et eller andet sted med et stykke hardware.

Jeg var ikke på efter jeg havde indberettet mandag aften, men jeg vil faktisk antage at problemet var løst på det tidspunkt, og Skat udelukkende havde udvist konduite ved at flytte fristen helt til fredag.

Som sagt, jeg har ingen skrupler med at være kritisk over for Skat, men dit brokkeri for brokkens skyld er altså for patetisk.

  • 0
  • 0
Bent Jensen

der var ikke nogen køløsning


Det ved du, ved at logge på sent om aften.,..

Fint systemet virker, både mig og lillemor var på samtidigt, uden alt for lange svartider.

Andre har oplevet kø løsningen(?), synes selv den fungere fornuftigt.

Min sidste indlæg var ikke en væven videre, i det nuværende problem. Men et spørgsmål om sikkert ingen økonomisk incitament, for nogen af parterne til en lavpraktisk løsning. Hvorfor man prøver at løse spisbelastning med mere udstyr i stedet for at flyttet belastningen. Lidt lige som, at du får 20% rabat, hvis du er ude af vagten inden kl. 18.30 på nogen spisesteder, hvis du kan følge analogien, selv uden biler. LOL

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere