Skat-system til nummerplader i nedbrud hele dagen

Siden mandag morgen har det interne it-system til Digital Motorregister hos Skat været ude af drift. Men det er ikke på grund af fejl i det nye system, understreger Skat.

Skats medarbejdere har siden morgenstunden ikke kunnet arbejde med det Digitale Motorregister, der blev taget i brug i juni, efter mange års forsinkelse.

Men modsat de problemer, der var med it-systemet, da det blev taget i brug, rammer mandagens nedbrud ikke synshallerne og de andre eksterne brugere af systemet, forklarer Skat.

»Vi har haft nogle problemer i dag, som vi desværre endnu ikke har fundet årsagen til, men som kun rammer på den indvendige side. Ude hos synscentrene kører det hele, som det skal,« siger Kristian Vengsgaard, projektdirektør hos Skat, til Version2.

Han understreger, at nedbruddet i dag ikke skyldes ’bygningsfejl’ i det nyt it-system, som CSC står bag, men er et driftsproblem, som altid vil kunne opstå.

»Det har intet med idriftsættelsen at gøre og kunne lige så godt være sket om et år,« siger Kristian Vengsgaard.

Selvom den eksterne del af it-systemet kører, kan borgerne mærke nedbruddet, hvis de for eksempel har en sag i gang hos Skat om et motorkøretøj, da Skats medarbejdere altså ikke kan arbejde med systemet.

Det Digitale Motorregister har været seks år undervejs, og da systemet efter mange års forsinkelse endeligt gik i luften i starten af juni, var det med en række startproblemer. Men de er løst nu, siger projektdirektøren.

Læs også: Nyt it-system til nummerplader hårdt ramt af fejl

»Vi havde nogle performance-problemer lige efter idriftssættelsen, hvor det ikke kørte så hurtigt, som vi gerne ville have. Det kom lidt bag på os, for vi havde testet systemet til en kapacitet på 700 gange det, som var nødvendigt,« siger Kristian Vengsgaard.

Flaskehalsene er blevet fundet og udbedret, men der er stadig lidt andre småting, der dukker op undervejs og skal ordnes, lyder meldingen.

»Nu er vi der, hvor der stadig er små uhensigtsmæssigheder i systemet. Små detaljer, der knirker rundt omkring. Men vi har også rent forretningsmæssigt ændret på hele systemet. Før var der 30 steder, man kunne få ordnet nummerplader, og nu er der over tusind, og når man ændrer forretningen i den grad, vil der altid opstå nogle forretningsmæssige problemer,« siger Kristian Vengsgaard.

Samlet set mener han, at indførelsen af Digitalt Motorregister er gået som man kunne forvente for den slags systemer.

»Jeg synes faktisk, at det er gået ret godt, i forhold til hvor stort systemet er, med mange komplekse integrationer og komplekse anvendermønstre med mange interne og eksterne brugere. De børnesygdomme, vi har set, havde vi regnet med ville komme,« siger projektdirektøren.

Og hos Skat har man gjort, hvad der var muligt, for at undgå for mange problemer ved skiftet til det digitale system, mener han.

»Vi har testet det Digitale Motorregister i rigtig mange måneder i træk, under fuld produktion, så vi har gjort, hvad vi kunne, for at idriftsættelsen kunne ske i så smult vand som muligt,« siger Kristian Vengsgaard.

Digitalt motorregister har kostet 187 millioner kroner og er blevet forsinket i flere omgange. Først fyrede Skat den første leverandør, IBM, på gråt papir, fordi der ikke var ret meget fremgang og deadlines blev overskredet.

Siden overtog Netcompany opgaven, men motorregistret er afhængigt af et opkrævningssystem, som CSC leverer, og det blev også meget forsinket, så nummerplade-systemet også måtte vente.

Digitalt Motorregister erstatter den manuelle proces for indregistrering af motorkøretøjer, som har været i brug indtil nu. Fremover kan nummerpladen dermed blive udleveret direkte hos bilforhandleren, når bilen bliver købt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thomas Alexander Frederiksen

Ude på motorkontorerne lød det at det var CSC der havde fået slettet brugerrettighederne for alle SKATs medarbejdere. Den forklaring virker konsistent med såvel symptomer som ovenstående spin.

Det der undrer mig mest er at der ikke findes manuelle backup-procedurer, så man kunne slippe for hele dages stop i sagsbehandlingen.

  • 4
  • 1
#2 Jan Christensen

»Vi havde nogle performance-problemer lige efter idriftssættelsen, hvor det ikke kørte så hurtigt, som vi gerne ville have. Det kom lidt bag på os, for vi havde testet systemet til en kapacitet på 700 gange det, som var nødvendigt,« siger Kristian Vengsgaard.

700 gange alligevel? Kan godt ske de burde revurdere deres test procedure.

  • 1
  • 0
#4 Jesper Hansen
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere