Skat: Stor succes med begrænset brugeradgang

Over en million danskere har smugkigget på deres årsopgørelse - på trods af en økonomisk begrundet begrænsning af driftkapaciteten i Skats Tastselv-service.

»Det er en kæmpe succes. Vi er pavestolte over, at flere end en million danskere har allerede set deres årsopgørelse ? og det før den officielle åbning.«

Vicedirektør i Skat, Richard Hanlov, har tydeligvis af en helt anden opfattelse af situationen end de borgere, der frem til går kl. 16 i går havde begrænset adgang til Skats tastselv-system, og risikerede at blive mødt med beskeden »Der er travlt på TastSelv i øjeblikket. Prøv igen senere.«

»Trafikken er femdoblet i forhold til sidste år på samme tid, og det er kun ganske få borgere, der har fået besked om at prøve igen senere,« fortsætter han.

Richard Hanlov argumenterer, at Skat befinder sig en ganske særlig situation to gange om året, når årsopgørelsen og forskudsopgørelsen kommer.

»Vi gør vanvittig meget for at fordele load'en, netop fordi spidsbelastningskapacitet er meget dyr. De penge, som Skat sparer i digitaliseringens navn, skal vi ikke hælde ud på driften ved at dimensionere systemerne efter den højeste spids,« siger han.

Det er CSC, der drifter tastselv-systemet, og aftalen er skruet sådan sammen, at Skat får stillet stor kapacitet til rådighed i visse, nærmere definerede tidsrum. Uden for de definerede spidsbelastningsperioder koster ekstra kapacitet dyrt.

»Vores bløde opstart frem til den officielle åbning svarer til, at 10.000 brugere kunne være på samtidig ? og alligevel har flere end en million set årsopgørelsen. Nu efter vi har skruet op for sluserne, kan der være 40.000 på ad gangen,« forklarer Richard Hanlov.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jonas Finnemann Jensen

Jeg kan da ikke forestille mig nogen seriøs virksomhed der kan kalde det en succes når man afviser kunder...

Havde det været en hvilken som helst anden service udbyder på nettet er chancen for at jeg bliver kunde der kraftigt reduceret, hvis jeg bliver mødt med et overbelastnings skilt!

Selv sites der bliver linket til fra Slashdot går ikke altid ned længere...

Nede tid er da ikke acceptabelt...! Vi lever en verden hvor man kan købe sig skalerbar plads i sky få sine lommepenge... Det kan da ikke koste noget seriøst at smide hardware efter problemet...

Tilbage til min overskrift... Havde Skat haft nogen konkurrenter havde dette da ikke været accepteret som en succes!!! Det sagt, mener jeg IKKE vi skal privatisere skatte opkrævningen, så folk selv kan vælge opkræver... :)

  • 0
  • 0
#2 Casper Thomsen

Nu har debatten allerede kørt i en anden tråd, om det er rimeligt og økonomisk fornuftigt at forvente af et offentligt system, at det er skaleret til at klare spidsbelastninger. http://www.version2.dk/artikel/10243-skat-lukker-for-netbrugere-vi-har-i...

Jeg er overvejende enig med Poul-Henning Kamp (http://www.version2.dk/artikel/10208-vedr-atps-it-direktoer) i, at det er spild af ressourcer at skalere alle systemer efter spidsbelastninger.

Lige netop med Skat har jeg dog den holdning, at man må smide de nødvendige ressourcer efter, at folk ikke går forgæves. De primære grunde til denne holdning er - Årsopgørelserne udsendes ikke længere på papir, og skat.dk er folks eneste mulighed for at få disse oplysninger - Skattebetalingen har stor betydning og prioritet for den enkelte borger - Netop her har myndighederne mulighed for at vise borgerne de store fordele i digital forvaltning, og alene af markedsføringsmæssige hensyn er det derfor et selvmål at præsentere folk med beskeden om, at de må komme tilbage senere

Derudover kom det til at slå mig, da jeg i morges selv tjekkede min egen årsopgørelse, at jeg blot reloadede siden med beskeden om, at jeg ikke kunne komme til, indtil jeg rent faktisk kom igennem. Dermed er begrænsningen vel blot med til at skabe endnu mere pres, hvis alle brugere udviser samme adfærd?

Og er det ikke netop denne adfærd, der er med til at skabe problemer hver gang salget af billetter til Bruce Springsteen/George Michael/Robbie Williams går helt galt?

  • 0
  • 0
#3 Anonym

Selvfølgelig er det i orden at SKAT ikke dimensioneres til at samtlige danskere er inde på samme tid. Alt andet ville være sløsagtig omgang med skatteborgernes penge.

Hvad der derimod IKKE er i orden er at man designer processerne så SKAT skal stå i centrum af alt.

Det vedrører f.eks. ikke SKAT hvor du arbejder - så det ville et veldesignet system selvfølgelig sikre ikke indgår. SKAT skal blot kunne validere at der er sket en indberetning.

  • 0
  • 0
#4 Hans-Kristian Bjerregaard

Jeg syntes det er helt fint at vi ikke kaster ekstra penge væk på en løsning der kun er brug for en uge om året.

Det der ville være genialt af skat ville være at lave et kø system hvor IP adresser blev sat i kø og browseren tjekkede f.eks.en gang i minuttet og hele tiden holdt brugeren informeret om hvor i køen de er.

Det er hverken voldsomt recourcekrævende og man ville undgå reloads da folk aldrig ville kunne reloade sig til en bedre placering.

Det undrer mig faktisk at det ikke bruges noget oftere f.eks. på div billetsites.

  • 0
  • 0
#5 Svend Andersen

"Jeg kan da ikke forestille mig nogen seriøs virksomhed der kan kalde det en succes når man afviser kunder..."

Det er vel hele tiden en afvejning af, hvor mange ressoucer man vil sætte af.

Det er dødirriterende, at man altid skal vente, når man ringer til et firma, og så er det vist ligemeget hvilket firma det er efterhånden. Skal alle firmaer så ansætte telefonsupportere, efter at ingen må komme til at vente, når allerflest ringer ind.

Der må ikke være kø i nogen butikker omkring juletid, for det er uacceptabelt, at folk må vente...

Da alle folk modtog årsopgørelsen, fik man den inden for et par uger og accepterede, nu er helvede løs, hvis alle danskere ikke kan se den når de alle sidder ved computeren i middagspausen.

  • 0
  • 0
#6 Michael T. Jensen

Jeg forstår egentlig ikke, hvorfor alle skal have adgang til deres årsopgørelse samme dag. Det ville da være smartere at give adgang et bestemt antal dage efter man har godkendt sin selvangivelse. På den måde ville man få spredt belastningen ud over et større tidsrum end en dag.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere