Skat ramt af CSC-strejke: Har problemer med at udbetale penge

Nu slår strejken hos CSC igennem hos en af firmaets store kunder. Skat har problemer med udbetalinger, men kan ikke få problemet løst.

Firmaer, der har skat til gode eller vil indbetale skat via betalingsservice, kan komme til at vente længe, før det kan lade sig gøre.

Strejken hos Skats leverandør CSC har nemlig sat it-systemer hos Skat skakmat. Det oplyser Skat i en pressemeddelelse.

»Vi har søgt at få en garanti for, hvornår borgere og virksomheder kan gennemføre deres betalinger og få udbetalt eventuelle tilgodehavender. Det har CSC ikke kunne give her fredag eftermiddag,« udtaler departementschef Peter Loft fra Skatteministeriet.

Konflikten mellem CSC og fagforeningen Prosa blev onsdag i sidste uge udvidet med en overenskomststridig strejke blandt dem, der ellers ifølge den såkaldte fredsaftale ikke måtte strejke, fordi de arbejder med drift af centrale systemer.

Men da denne gruppe gik hjem, og ikke havde genoptaget arbejdet fredag, gik det altså med det samme ud over it-leverancen til Skat, der nu har problemer med ind- og udbetalinger.

Der går dog ingen data tabt, forsikrer Skat. Alle transaktioner vil blive sat i kø og gennemført, når it-systemerne igen er oppe og køre.

At CSC ikke længere leverer den service, Skat betaler for, er ikke godt nok, lyder det fra Skat.

»Skat har over for CSC pointeret, at vi finder denne situation aldeles utilfredsstillende. Vi har også gjort det klart for CSC, at såfremt problemet får økonomiske konsekvenser, vil disse i videst muligt omfang blive pålagt CSC,« udtaler departementschefen.

CSC meddeler, at firmaet har arbejdet på at løse problemet med udbetalingerne, siden det blev opdaget op til weekenden.

»Vi forventer at være tilbage til normal drift i dag mandag. Vi beklager meget de gener, det har medført for SKAT og deres kunder,« udtaler Kai Dahl-Jensen, fungerende chef for Public Vertical Nordic i CSC.

Fejlen opstod på grund af den overenskomststridige strejke blandt de ansatte, oplyser CSC.

Opdateret: Kommentar fra CSC tilføjet kl. 12.35

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mogens Nørgaard

De to øverste linier i pressemeddelelsen fra Skat siger:

"Arbejdsnedlæggelsen hos SKATs IT-leverandør CSS kan betyde at virksomhederne muligvis kan komme til at opleve problemer med f.eks. at indbetale via PBS og få udbetalt deres tilgodehavende fra SKAT. Det er stadig muligt at angive via TastSelv og betale via pengeinstitutter og Netbank."

Jeg gentager: ".... KAN betyde, at virksomhederne MULIGVIS....." - og Tastselv, netbank, etc. virker stadig.

Der står også, at det drejer sig om kundeservicemedarbejdere - det må vel være en slags telefonsupport, eller hyr?

Så alt virker, men Skat vil have garanti for, at det bliver ved med at virke, hvilket ingen jo kan garantere alligevel.

Hmmm. Meget stor nyhed. Men det er selvfølgelig også Påske.

Mvh.

Mogens

Kim Pedersen

Det er ikke kun personalet med skruebrækkere på skødet, de lockoutede, de strejkende eller de mange sygemeldte, der er frustrerede over situationen hos CSC, i morges kunne dette optrin overværes på Retortvej:

LC: "Jeg forsikrer dig Carsten, vi prøver at få fat på Mogens Nørgaard, men han er travlt optaget med at skrive debatindlæg."

CL: "Jamen, han lovede at han og hans små Miracle-hjælpere ville redde mig fra de onde PROSÅER, jeg forstår det ikke og...åh nej, nu er CPR-manden og Skattepigen på vej ind i bygningen og de ser vrede ud...og nede ved lågen står de onde PROSÅER og deler påskeæg og balloner ud...nej, jeg kan ikke klare mere, jeg bliver sindsyg, du må komme nu Mogens, MOGENS!!!"

...og her listede vi forsigtigt væk, med de skingre råb stadig rungende i vores ører.

Einar Petersen

Som en der arbejder på CSC og rent faktisk er glad for det ærgrer det mig at se indlæg som "The Påskekalender" og andre skingre indlæg på diverse offentlige fora etc. der anklager folk for at være psykopater i jakkesæt og gud ved hvad ellers. Jeg maner folk til at besinde sig for denne type indlæg kan få endog meget alvorlige konsekvenser såfremt folk tager det sig nær og føler sig krænket på sin ære eller på anden vis bagvaskede.

Denne type indlæg er værdiløse da de intet godt bringer til bordet, men blot er at puste til ilden og skabe misstemning.

Ja du får måske afløb for dine frustrationer, men til gengæld påfører du andre din bitterhed og galde.

Dem der er imod de foreslåede ændringer vedrørende tryghedsaftale mm. skulle i stedet komme med konstruktive indspark til debatten.

Jer der debatterer vær med til at løse op for situationen i stedet for mudderkastningen og fortæl såfremt du arbejder på CSC at "dine forhandlere" skal se at indfinde sig ved bordet, nul pauser op med ærmerne, det her skal forhandles på plads.

Jer der ikke er ansat hos CSC skulle overveje at holde jer ret så meget i baggrunden omkring hele denne situation da jeres sure indlæg kan skade en hel masse menesker.

Såfremt folk er villige til at agere med fornuft i stedet for i ren affekt er jeg overbevist om at det er muligt at komme enndog meget langt og meget hurtigt få denne "konflikt" fejet af bordet således at vi kan komme videre med vores liv.

Ved i tide og utide at buldre ud i medierne om dit og dat og pege fingre og ikke mindst komme med indlæg som det ovenfor, eller andre som jeg har set, direkte ærekrænkende på andre offentlige fora, det kommer man i hvert fald ingen som helst vegne med og jeg må sige at jeg efterhånden synes at for visse debattørers vedkommende er debattonen direkte usmagelig og sømmer sig ikke for voksne menesker!!!

Solutions - solutions and more solutions, det er den eneste vej frem. Stop klynkeriet og offermentaliteten. Hold op med at se på ledelsen i CSC som modparten, se dem som samarbejdspartnere, medspillere, de er lige så interesserede i at få løst den gordiske knude som de fleste af os. (Dem der indtil videre har holdt os relativt afventende)

Vær kreative giv jeres konstruktive indspark med i debatten omkring hvorledes "konflikten" løses, gå efter boldten ikke manden/virksomheden!

Ja man kan være uenige men derfor behøver man ikke straks at synke til børnehave niveau og skrige konkurrencer.

Se det var noget der ville klæde sig for debattørerne på V2 og andre steder når de ytrer sig omkring denne såkaldte "konflikt".

Jørgen Larsen

Jeg skal ikke gøre mig klog på de interne forhold hos CSC. Men i forhold til dit indlæg kan jeg da godt undre mig over en eller to ting i dit indlæg:

Dem der er imod de foreslåede ændringer vedrørende tryghedsaftale mm. skulle i stedet komme med konstruktive indspark til debatten.

Skal det opfattes sådan, at Du ikke mener de af dine kollegaer som er ramt af konflikten er konstruktive?

Vær kreative giv jeres konstruktive indspark med i debatten omkring hvorledes "konflikten" løses, gå efter boldten ikke manden/virksomheden!

Se det var noget der ville klæde sig for debattørerne på V2 og andre steder når de ytrer sig omkring denne såkaldte "konflikt".

Hvorfor den SÅKALDTE "konflikt" - mener du ikke der ER en reel konflikt?

Einar Petersen

Præcis, jeg mener at man har været særdeles ukonstruktiv og aggresiv, jeg mener nemlig ikke det er konstruktivt at sende breve til ledelsen i tide og utide for at beklage sig over at man føler sig som gidsler, poste åbne breve i medierne og generelt forsøge at blæse det her op til andet end hvad det er, nemlig en storm i et vandglas.

Jeg mener ikke det er konstruktivt hele tiden at køre hetz imod det folk kalder den onde amerikanske virksomhed som udnytter de stakkels indere, helt ærligt "get over it IT is Global", en del af mit job røg til Indien og Litauen, jeg under dem der fik tjansen det så hjerteligt, jeg fik et bedre mere udfordrende IT job.

Det handler om vilje til fleksibilitet, det handler om at lægge frygten bag sig.

Hvis du kan dit kram så har CSC da ingen som helst interesse i at skille sig af med dig for så er du rent faktiskt et værdifult asset for virksomheden.

Jeg har set hvorledes man fra HR's side har skaffet folk andre stillinger og haft enndog meget positive erfaringer med folk der har set mulighederne ved at deres job blev outsourcet i stedet for blot at fokusere på problemerne.

Se outsourcing som en mulighed...

Lad ikke frygten for det ukendte æde dig op og paralysere dig.

Og så til dit spørgsmål om jeg synes dette er en reel konflikt eller ej, så må jeg sige nej det synes jeg faktisk ikke.

Denne konflikt handler i min optik om en række medarbejdere der mener det er deres gudsbenådede ret at få løn i op til et par år efter de er opsagt.

Den handler om en række enndog velstillede menesker som gennem utallige år har fået og fået, ja de har nærmest sejret af helvede til.

Denne konflikt handler om at fastholde status quo for de velbjærgede. Hvordan kan en fagforening leve med forskelle på 16-23.000 DKK for udførelsen af præcis det samme arbejde. Det er realitetrne takket været PROSA CSC's koncernaftale, som de kæmper for at holde fast i, ligesom de kæmper for fastholdelsen af ancennitetsbaseret løn, frem for løn baseret på uddannelse og ansvarsområde.

Ja bevares der er rigtig mange der har været længe i virksomheden, dem jeg kender og arbejder sammen med er extremt dygtige og er nok næppe dem som ledelsen mener er for dyre.

At PROSA CSC synes ikke at ville bakke, endsige forhandle og stejler bare nogen nævner ændringer af tryghedsaftalen eller lønforhold er forbistret ærgeligt og ikke en særlig fremadrettet strategi.

At PROSA CSC mener det er OK at tage 10% af folks bruttoløn og at dette ikke gøres på frivillig basis er også grotesk og de 10% er så ennda noget de trækker efter skat så det er måske nærmere en femtedel af folks løn de vil lægge beslag på.

At PROSA CSC ikke svarer på henvendelser om ovenforstående og nægter folk at melde sig ud af PROSA lugter langt væk.

Hvorfor skal PROSA kæmpe for at nogen skal sidde i Danmark og udføre arbejde til 75.000 DKK om måneden hvis man i udlandet kan få samme opgave klaret for en trediedel.

Kvaliteten skal naturligvis være i orden, men jeg kan ikke se problemet i at arbejde flyttes.

At kæmpe imod det svarer lidt til at man så skal holde op med at købe billig elektronik eller tøj fra udviklingslandene fordi at det kan Danske medarbejdere også producere.

Folk må huske at det her er forretning og ikke aktivering eller velgørenhed det drejer sig om, hvis omkostningsniveauet er for højt ja så må man justere i udgifterne.

Såfremt medarbejderene er i stand til at vise hvad de er værd og reelt trække sin egen løn hjem plus et overskud til virksomheden, det være sig internt eller eksternt så er jeg overbevist om at virksomheden faktisk slet ikke har et problem med at betale disse medarbejdere for deres ydelser.

Jeg er godt klar over at jeg ved at ytre dette offentligt gør mig til skydeskive, men jeg synes at det skal frem at det faktisk er nogen ufattelige gode vilkår nogle af medarbejderne har og at de måske burde indse at med konjunkturene som de er nu ikke burde være så villige til at sætte alt på et bræt, men måske vente med kravene til bedre tider indfandt sig.

Jeg synes faktisk ideen med funktionsløn lyder fantastisk, den ville stille mig markant bedre end det PROSA CSC har været i stand til at skafe mig efter flere år. Det "all or nothing" scenarie PROSA CSC synes at kæmpe for er dybt bekymrende og folk burde tænke over hvad der ligger bag og hvad helt præcis det er der "kæmpes" for og for hvem, for det er ikke for dem der skal bære virksomheden videre i hvert fald.

Det at et job outsources betyder ikke at en arbejdsplads nedlægges, der er stor forskel på disse ting.

Et outsourcet job betyder for den omstillingsparate medarbejder mulighed for nye spændende udfordringer. Det betyder en mulighed for at ryste støvet af sig og lære noget man ikke vidste i forvejen.

Det er på tide at vi alle kommer videre og begynder at koncentrere os om IT og fremtidens udfordringer og muligheder frem for at skue i bakspejlet og forbitres fortiden.

Let bygones be bygones...

Brian Matzon

Hvis du kan dit kram så har CSC da ingen som helst interesse i at skille sig af med dig for så er du rent faktiskt et værdifult asset for virksomheden.

Sådan er det jo alle steder. duh.

CSC har indgået en eller anden kontrakt med sine ansatte. Hvis de synes det var så dårlig ide, så skulle de nok ikke have gjort det (eller de har overtaget den fra datacentralen (?).

Jeg synes selv at det umiddelbart tyder på en ret god aftale for de ansatte, men det ændrer jo ikke på at CSC har accepteret den.

Så kan man ikke komme bagefter og hyle over kontrakten - uanset markedet.

Mogens Nørgaard

"Så kan man ikke komme bagefter og hyle over kontrakten - uanset markedet."

Øh, hvorfor kan man ikke dét? Den logiske konsekvens af det du siger dér er jo, at man aldrig skal indgå en aftale med medarbejderne om forbedringer i gode tider, for man må ikke ændre på den i dårlige tider og de bliver sure og strejker og truer med at lukke biksen.

Det er sgu' da ikke befordrende for dem, der gerne vil have en biks, hvor man har det godt sammen og deler overskud og andre ting.

Det er da også komplet ulogisk, at det 1) kun skal gå én vej, og 2) altid skal være et højere tal for diverse perks og løn-ting end året før.

Så kan man da aldrig tilpasse sig skiftende omstændigheder, men bare sidde og vente på, at det ramler, fordi man - uden slinger i valsten - SKAL blive dyrere og dyrere hvert år.

Det eneste du får ud af den slags holdninger er en fremskyndelse af nedlæggelsen af arbejdspladser.

Mvh.

Mogens

Mogens Nørgaard
  1. Der ER ikke noget problem.

  2. SKAT slår så ned på netop én ydelse i pressemeddelelsen, som danskerne er meget følsomme overfor, nemlig tilbagebetaling af skat, og siger, at der MÅSKE kan opstå problemer.

  3. Selveste departementschefen udtaler sig, hvad han jo ellers aldrig gør om den slags småting.

Jeg synes det ligner et forsøg fra Skats side på at komme ud af kontrakten med CSC, fordi man bare generelt er trætte af dem eller har fået et nyt tilbud fra IBM eller noget helt tredje. Konflikten er bare en fed undskyldning, og så kan man jo altid - yderst snedigt - bede om en total-garanti på noget, som ingen vil kunne garantere.

Men hvis konflikten kan bruges som undskyldning af store, statslige bikse til at opsige kontrakter med CSC, så er det bare endnu en risiko vi skal huske at nævne i andre sammenhænge, hvor der opstår den slags luksuskonflikter som denne.

Mvh.

Mogens

Log ind eller Opret konto for at kommentere