Skat overvejer kø i skyen som våben mod sløve servere

Skat vil nu se nærmere på cloud-teknologi som en løsning på de massive svartidsproblemer, der opstår, når borgerne vil tjekke skatten ud online. Kø-løsningen Queue-it er med i overvejelserne.

Et nyt, danskudviklet køsystem baseret på cloud computing kan være redningskransen til Skats servere, der gang på gang tvinges i knæ, når danskerne vil tjekke skatten ud online.

Løsningen fra den danske virksomhed Fourkant, Queue-it, fungerer som den digitale udgave af træk-et-nummer, som man kender det fra apoteket eller posthuset, og Skat vil bestemt ikke udelukke, at løsningen kan være interessant.

Queue-it lægger sig mellem brugeren og den hjemmeside, der skal sikres mod overbelastning. Overstiges serverens kapacitet, føres de seneste tilkomne brugere automatisk ud i en kø placeret i skyen.

**LÆS OGSÅ: **Nødhjælp til rødglødende servere: Nyt dansk firma laver kø i skyen

Systemet kan måske være løsningen på de massive svartidsproblemer, Skat flere gange har oplevet i forbindelse med frigivelsen af årsopgørelsen og forskudsopgørelsen i danskernes skattemapper.

Skat bekræfter, at man allerede er blevet kontaktet af Fourkant.

Foreløbig er der dog ikke kommet noget konkret ud af det, men det kan muligvis ændre sig.

»De (Fourkant, red.) har nogle kømekanismer, som kan være relevante for os at se nærmere på. Vi har nu aftalt en workshop med vores hovedleverandør, CSC, hvor vi skal kigge på mulighederne for at løse problemerne under spidsbelastning med en cloud-løsning,« siger kontorchef i Skat, Johnni Mandrup Jensen.

En potentiel kæp i hjulet er dog sikkerhedsaspektet, som Skat tager meget alvorligt.

»Vi vil have helt styr på sikkerheden i forhold til cloud computing, før vi begiver os endeligt ud i det,« siger Johnni Mandrup Jensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Andersen

Det er uklart om de folk der ryger ud i køen i skyen blot skal vente på at komme til fadet på den centrale server, eller om de også bliver serviceret i skyen. Starten af artiklen lægger op til et køsystem. Desuden kører SKAT mainframe så at flytte det hele ud er nok en større opgave. Det sidste afsnit ang. sikkerhedsaspektet lægger lidt op til det er mere end et køsystem.

HVIS det bare er et køsystem, hvor meget hjælper det så? Gider folk sidde og vente i deres browser på at komme til fadet? Er det ikke bare en lidt mere avanceret udgave af 'Vend venligst tilbage senere'? Måske kan det være udmærket, men det skal helst være rimeligt billigt før det er værd at gå ind i synes jeg.

  • 0
  • 0
Martin Pronk

Det er dejligt at se den store interesse der for vores http://Queue-it.net løsning. Det ser dog også ud til, at der er lidt forvirring omkring visse aspekter af løsningen. Vi vil derfor gerne invitere alle interesserede til en uformel dialog hos os (fourKant) på Fruebjergvej 3, 2100 København Ø på torsdag den 3. juni kl. 15-17. Så kan vi få en kop kaffe / en øl og diskutere:
- Hvorfor alle IT systemer ikke er så nemme at flytte ud i skyen
- Hvordan vi håndterer 100.000 vis af samtidige brugere
- Hvorfor en virtuel kø ikke er så nem at implementere som det umiddelbart lyder
- Hvordan vi håndterer de udfordringer, der bl.a. er nævnt i de ovenstående indlæg
Hvis du er interesseret, så send en mail til info@queue-it.dk. Vi glæder os til at møde jer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize