Skat logger borgere af uden varsel: »Åndssvagt tidsspilde«
Hvor lang tid bruger du på at udfylde selvangivelsen på skat.dk?
To minutter? Fint nok.
30 minutter? Bare ærgerligt.
For er du for lang tid om at udfylde din selvangivelse, får du bare en meddelelse om, at du er logget af, fordi du har været "inaktiv" i for lang tid - og en lang næse
Det er Michael Hjulskov, der er tidligere ejer af webshoppen Helsekost.dk, som nu rejser kritikken af Skat.dk’s systemer. Han har flere gange oplevet, at komplicerede beregninger er gået tabt, fordi skat.dk ikke registrerer indtastning i felter som aktivitet, men kun registrerer, når brugeren trykker gem.
»Det er åndssvagt tidsspild, at man uden varsel bliver logget af Skat.dk, når man sidder og udfylder sin årsopgørelse. Den proces kan sagtens tage mindst 30 minutter, også selvom man er hurtig ved tasterne. Og det er systemet ikke klar over, så det logger bare borgeren af,« siger Michael Hjulskov.
Problemet med årsopgørelsen er særlig stort, hvis man som selvstændig har mange oplysninger til Skat, som skal plottes ind i felterne på Skat.dk.Mange har ganske enkelt ikke tid til at komme igennem alle punkterne, mener Michael Hjulskov.
Bør advares på forhånd
I stedet foreslår Michael Hjulskov, at Skat i lighed med en del netbanker indfører en dialogboks på Skat.dk .
Den boks skal så enten ved login give brugeren besked om, at han bliver logget af, hvis han er inaktiv. Eller den skal poppe op og advare brugeren, tre minutter før man bliver logget af - hvis ikke man klikker OK.
»Jeg er uddannet programmør, så jeg synes, at jeg er sådan nogenlunde fingerfærdig ved et tastatur. Men man kan ganske enkelt ikke nå at udfylde alle felter, så derfor burde man få advarsler enten ved start eller undervejs, så man ikke risikerer at skulle starte forfra,« fortæller Michael Hjulskov til Version2.
Alle taber på systemet
Men her stopper problemerne ifølge Michael Hjulskov ikke.
Hvis han eksempelvis skal bruge hjælp fra en Skats ansatte, risikerer han for det første at sidde i telefonkø. Og når han så endelig når igennem til en, der kan hjælpe med eksempelvis at udregne opgørelserne i forhold til aktier eller kørselsfradrag, han har flere gange oplevet at være blevet logget af.
»På den måde spilder jeg min tid, fordi jeg skal indtaste det hele igen. Medarbejderen fra Skat skal vente på, at jeg får logget ind og først der kan jeg få hjælp til mine udregninger. Så de spilder også deres tid, så ventetiden forlænges. Det holder jo ikke,« siger Michael Hjuldskov.
Michael Hjulskov har selv flere gange forsøgt at få Skat i tale om problemet, som han finder usædvanligt belastende. Men Skat har, ifølge Michael Hjulskov selv, ikke reageret på hans henvendelser.
Version2 har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Skat inden deadline mandag eftermiddag.
Version2 følger op på sagen.
Opdateret 22/1 2013: Michael Hjulskov er ikke længere ejer af Helsekost.dk, som han solgte søndag d. 20 januar 2013.
Desuden har fungerende kontorchef i Skat Joachim Behrend meddelt over for Version2, at problemet er kendt, og at den primære årsag er en større sammensmeltning med NemID. Det indskrænker borgernes 'åbne vindue' mindre. Derfor har Skat nu en omlægning med i kommende planer for revision af Skat.dk. Men indtil videre må borgerne hæfter sig med tålmodighed
