Skat har valgt KMD til betalingssystem trods kæmpe stævning: Læs forklaringen her
Skat har tildelt KMD en stor kontrakt på drift, support, vedligehold og videreudvikling af it-systemet Skattekontoen, som håndterer ca. 1.500 mia. kr. årligt i ind- og udbetalinger til virksomheder. Det sker til trods for, at Skat samtidig har stævnet KMD for skandalen med inddrivelsessystemet EFI.
It-system, hvor virksomheder kan se indberetninger, opkrævninger og samtlige transaktioner mellem virksomheden og Skat, og systemet skal også sørge for at ajourføre eventuel gæld med indbetalinger. Skattekontoen er delt i to forretningsmæssige komponenter, Debitormotoren (DMO) og Debitor Motor Service (DMS). DMO understøtter håndtering af det økonomiske mellemværende mellem Skat og virksomhederne i forhold til opkrævningsloven, hvilket omfatter alt fra fordringen opstår med beløb og betalingsfrist til den er betalt. DMO afleverer regnskabsoplysninger til Skats Økonomisystem. Den anden komponent, DMS, er en grænseflade, der tilgås via Skats portal, der kan tilgås af Skat samt alle virksomheder. Gennem servicekald udstilles data fra DMO i DMS portalen, som giver et overblik over en virksomheds mellemværende med Skat. Skattekontoen er ligesom en stor del af Skats systemportefølje baseret på en Service-Orienteret Arkitektur (SOA), DMO er lavet som en speciel konfigureret SAP baseret back-end med tilhørende DB2 database. DMS er baseret på Oracle Weblogic, Oracle database samt Apache Webservere. DMO og DMS er installeret på operativsystemet Redhat Linux. Kilde: SkatteministerietFakta om Skattekontoen
En aktindsigt i beslutningen om tildelingen, som Version2 har fået, forklarer, hvorfor KMD fik ordren.
Dokumenterne viser nemlig en opsigtsvækkende forskel i prisen på tilbuddet fra de fire tilbudsgivere, der udover KMD er CSC, Netcompany og NNIT - samt et interessant indblik i Skats vurdering af KMDs og de øvrige tilbudsgiveres tekniske kompetencer.
Hidtil har det været sparsomt med detaljer om, hvorfor KMD vandt ordren på trods af den igangværende stævning, hvor KMD sammen med CapGemini er stævnet af Skat for knap 700 mio. kroner.
Som argument for stævningen har Skatteministeriet angivet, at leverandørerne ikke fulgte de aftalte metoder omkring opbygningen af EFI, ligesom der i systemet var en række funktionelle fejl.
Kæmpe prisspænd
Men af aktindsigten fremgår det altså, at der er et meget stort spænd i prisen fra de fire tilbudsgivere på udvikling af Skattekontoen. Således er CSC Danmark mere end dobbelt så dyr som KMD med en pris på 204 millioner kroner over for KMD-prisen på 98 mio. kroner.
NNIT tilbød sig med 178 mio. kroner mens Netcompany var næstbilligst med 145 mio. kroner.
Trods KMDs markant bedre tilbud på kronesiden, vækker valget af KMD alligevel opsigt i forskerkredse:
»Set i lyset af, at Skat har erfaring med KMD i EFI-sagen, så kan det godt vække undren, at KMD vinder leveringen af et nyt skattesystem til netop Skat,« siger professor Pernille Kræmmergaard, Aalborg Universitet.
Med til billedet hører også, at udbudsprisen for Skattekontoen var mere end dobbelt så høj, nemlig på 240 mio. kroner, sammenlignet med KMDs bud.
»Jeg bemærker at KMD vinder til en pris, der er væsentligt under udbudsprisen. Det kan godt få mig til at stille spørgsmål om der kan leveres i den rette kvalitet i overensstemmelse med udbudsmaterialet til en så markant lavere pris,« siger Pernille Kræmmergaard.
Skat konstaterer selv i den såkaldte evalueringsrapport, at KMDs tilbud er 'bemærkelsesværdigt lavere' end de andre leverandørers. Men angiver samtidig, at det skyldes, at KMD anvender en eksisterende infrastrukturplatform.
»Ordregiver har derfor ikke fundet nogle af de afgivne tilbud som unormalt lave, da den lavere pris skyldes teknisk velbegrundede forhold samt satserne på timepriser,« lyder det i evalueringsrapporten.
Vurdering af over 80 tekniske performancekrav
Men leverandørerne er også vurderet på over 80 tekniske krav med et resultat fra særdeles tilfredsstillende til ikke tilfredsstillende. Et langt overvejende antal resultater for KMD er tilfredsstillende.
En del af de nærmere tekniske vurderinger er dog overstreget i aktindsigten, men det fremgår dog, at KMD kun rammer bunden med et ikke-tilfredsstillende ét sted, nemlig når det gælder rutiner for drift.
Her vurderes besvarelsen som 'meget mangelfuld', idet KMD blot henviser til, at rutiner automatiseres, samt at man ikke beskriver frekvenser for rutiner som patching og opgraderinger, og at SAP Notes kun gennemgåes en gang i kvartalet, hvilket er for lidt.
På den positive side fremgår det eksempelvis, at KMD-systemerne har 'den fornødne kapacitet' og 'redundans', lige som platformen 'understøtter en sikker og kontrolleret afvikling af applikationen'.
KMD tilbyder både en 'velafprøvet platform,' som dynamisk kan tildeles CPU og RAM ressourcer samt høj performance, baseret på Solid State Diske.
Skat er dog kritisk over for beskrivelsen af udregning af allokeret og forbrugt kapacitet, som er meget uigennemsigtigt beskrevet uden henvisning til metode for CPU/RAM/Storage-forbrug.
Og der er også nogle ikke nærmere beskrevne, men dog ubekendte faktorer omkring loadbalancing.
På projektstyringssiden finder Skat det negativt, at KMD kun foreligger kunden risikologgen i forbindelse med månedlige rapportering selv om den justeres løbende.
'Der bør være en oftere rapportering, såfremt der indtræder en højere risiko vurdering på specifikke områder,' lyder det.
Til gengæld er f.eks. proces for backup, testplanlægning og blackoutplanlægning meget velbeskrevet.
Desuden har KMD på meget tilfredsstillende vis beskrevet anvendelsen af kodestandarder for såvel SAP som Oracle-komponenter, herunder har vedlagt velbeskrevne eksempler på udviklervejledninger.
Netcompany vinder på teknik
Bemærkelsesværdigt er det dog, at KMD ikke får flere point på de to kvalitetsparametre, Kvalitet i overgangsydelse og Kvalitet i øvrige ydelser, sammenlignet med de øvrige tilbudsgivere.
Her er det it-virksomheden Netcompany IT & Business Consulting som skiller sig ud i opløbet og vinder inden for kriteriet 'Kvalitet i øvrige ydelser', som dækker over i hvor høj grad at it-driften er robust, optimeret og skalerbar.
Netcompany får 1,4 point i denne kategori, mod KMD (og de to andre) tildeles 1,05.
Skat beskriver som optakt til de konkrete vurderinger, at på den positive side tæller, at man tilbyder en gennemsigtig, enkel og veldefineret planlægning og afvikling af driften, herunder metoder for måling af servicemål, Release Management, overvågning, backup og restore og en fleksibel kapacitetsstyring.
En del af de konkrete vurderinger af overstreget i aktindsigten, men inden for de fem delkriterier får Netcompany karakteren meget tilfredsstillende, bl.a. for en samlet aktiv og proaktiv overvågning af løsningen fra et centralt sted, for verifikation af indsamlede data, for 'at sikre det mest stabile miljø' og for platformenes fleksibilitet.
Desuden angives det som meget tilfredsstillende, at Netcompany beskriver driftsrutiner for systemet og deres frekvens på en velovervejet måde, at kunden er bredt inddraget i testplanlægning, og processer for versionsstyring af både SAP og Weblogic er velbeskrevet, og udviklervejledninger bliver også positivt bedømt.
Desuden vurderes Netcompanys overholdelse af SAP-relaterede servicemål for customizing/z-programmet, automatiske performancetest, anvendelse af referencemålinger og kvalitetssikringsmetoder som meget tilfredsstillende.
Også processen for gennemførelse af ændringer for denne høje karakter, lige som man har en robust og proaktiv tilgang for sikring mod videnstab ved afgivelse af nøglepersoner.
Summa summarum er dog, at selv om Netcompany har overhalet KMD på et af to tekniske kriterier, så overgår KMDs point for den lave pris dette, således at KMD ender med at vinde.
Selv om altså, at Netcompany vurderes bedst på kvalitet.
Illustrationen over Skattekontoen er udarbejdet af selskabet Prolearning

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.