Skat går på jagt efter midlertidigt system til at udfylde hullet efter EFI

Ved udgangen af 2016 skal Skat have et midlertidigt it-system klar til at inddrive den gæld, som det nu skrottede EFI-system ikke kunne håndtere.

Skat vil denne gang sikre sig, at systemet virker, før der bliver skrevet under på en kontrakt. Skat vil nemlig anvende udbudsformen konkurrencepræget dialog, når der skal findes en midlertidig erstatning for EFI. Det oplyser Skatteministeriet ifølge en pressemeddelelse.

EFI-systemet skulle have håndteret inddrivelsen af danskernes gæld til det offentlige, men systemet viste sig at være behæftet med så alvorlige fejl, at det i august først blev sat i bero og siden helt opgivet. Det kommende udbud er ikke på en decideret efterfølger til EFI, men derimod et system, som midlertidigt kan hjælpe Skat med opgaven.

Udbudsformen konkurrencepræget dialog er forholdsvis ny for offentlige it-projektet i staten, men er indført for at hjælpe myndigheder og leverandører med at afklare centrale spørgsmål tidligt i processen.

For Skat indebærer det i dette tilfælde, at en række leverandører bliver inviteret til at demonstrere deres bud på en løsning, inden der skrives under på kontrakten.

Det er en udbudsform, som er beregnet til at blive anvendt, når myndigheden ikke er i stand til på forhånd at præcisere de tekniske vilkår for projektet, altså at stille med en fuld kravspecifikation.

Der foreligger ganske vist en kravspecifikation for EFI, men den er netop blevet kritiseret for at have været en del af problemet for EFI, fordi den dels byggede på en arkitektur, der gav problemer, og dels ikke var tilstrækkelig præcis.

Den konkurrenceprægede dialog er indført for at give leverandørerne lidt større frihed til at give et bud på en løsning, der ikke er bundet op på en fuldstændig fastlagt kravspecifikation. Når der er valgt en leverandør og underskrevet kontrakt, er det meningen, at der bygges videre på det arbejde, der blev udført i udbudsfasen.

Det midlertidige system skal kunne tages i brug allerede i slutningen af 2016. Det er således et system, som skal kunne klare Skats mest grundlæggende behov, men ikke nødvendigvis alle sager. Der kan altså være en større eller mindre andel af sager, der overvejende skal behandles manuelt.

»Jeg har hele tiden sagt åbent, at det kommer til at tage lang tid - flere år - at udvikle et samlet system. Det kan ikke være anderledes, for der findes simpelthen ikke en fiks og færdig løsning derude. Nu gør vi noget ved det akutte problem med den manglende inddrivelse. Men vi presser heller ikke citronen for meget, så vi stadig kan få grundlag for et robust inddrivelsessystem i fremtiden,« udtaler skatteminister Karsten Lauritzen ifølge pressemeddelelsen.

Planen er, at Skat i 2019 skal have en permanent erstatning for EFI, og Skatteministeriet åbner muligheden for, at der vil kunne bygges videre på det midlertidige system til at kunne varetage den fulde EFI-rolle.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Poul-Henning Kamp Blogger

Så ikke alene er de kuldsejlet med EFI en gang allerede, nu vil de også kuldsejle midlertidigt inden de kuldsejler permanent i 2019 ?

Sindsyge er, som Einstein har påpeget, at gøre det samme igen og igen og igen og forvente et andet resultat næste gang.

Skat skal ansatte 5 rigtig dygtige folk og 5 lidt mindre erfarne og give dem lov til angribe problemet i den orden de mener et bedst kan betale sig, med de værktøjer de selv vælger, helt uden indblanding fra C-teamet, V-teamet og konsulent-helvedet.

I løbet af ca. 6 måneder vil der stå en prototype og efter ca. et år er 80% af problemet løst.

Om de sidste 20% kan betale sig at gøre noget ved bør man først tage stilling til når man når til det.

  • 17
  • 1
#2 Ebbe Hansen

ville det hjælpe at forenkle regelsættene, så softwaren ikke skal sagsbehandle og afgøre efter hvilket regelsæt, der skal inddrives, inden den iværksætter en inddrivelse.

Problemet er vel, at der med de nugældende inddrivelsesregler kan opbygges en logik, der er implementerbar.

  • 0
  • 0
#5 Frithiof Andreas Jensen

Eftersom SKAT.dk ikke evner at gennemföre kontrol med udbetalinger og heller ikke evner at kontrollere virksomheders regnskaber så kommer der naturligvis heller ikke ret mange regninger der skal indrives i fremtiden. Så den behöver vi ikke at bekymre os om - problemet er nuvärdien af den akkumulerede gäld.

Den nemme, effektive og optimale lösning er derfor ikke at indrive gälden engang, måske, efter 2-5 år når nogen af "de sädvanlige" har fedtet noget COBOL sammen i millionklassen.

I stedet for så deler man gälden op i trancher efter kvalitet og sälger den i passende pakker til diverse factoring- og inkasso-firmaer samt sidegade-advokater via en auktion.

Det giver penge NU og bövlet bliver privatiseret og ender alle mulige andre steder (som man ikke kunne forestille sig ...etceterea...), hvilket er god, Ansvarlig, Politik - kopieret direkte fra Direktionsgangene.

Leasy-lån og Benzin-kort-gäld sälges "I Markedet", så hvorfor ikke også Skattegäld?

Det må da väre lige sagen for en "borgerlig regering"?! Bare sät igang!!

  • 0
  • 1
#6 Kenn Nielsen

Det bliver vel også CSC eller KMD der får lov at lave den midlertidige løsning

De kan bel byde ind med at de - for 750mio + drift - vil drifte et midlertidigt system. Dette vil have en kendt brugerflade, og funktionsmåde - ligesom det skrottede EFI.

Der vil - fordi det er et midlertidigt system - naturligvis være et par 'uhensigtsmæssigheder', men hvis det alligevel skal udbygges til det endelige EFI kan man jo godt foretage kundetilpasninger - mod betaling forstås....

K

  • 0
  • 0
#7 Knud Larsen

Det er svært at forstå det midlertidige. Skat har nok over 40 års erfaring med det eksisterende KOBRA, det må man forvente kan køre videre, indtil man har noget der virker. KOBRA er godt nok primitivt og med mange skønhedsfejl set fra erhvervslivet men alligevel. KOBRA er ikke indrettet til at medtage alle de problemer, der blev væltet over på Skat fra andre styrelser/ministerier. Men de kunne jo passende løse deres egne problemer. Hvis man så undlod at indbygge helt umulig lovgivning uden nogen som helst logik i selve systemet, så ville PHK's oplæg sikkert give gode resultater. A propos de andre styrelser, der overvæltes har vi satdig ikke fået noget svar på hvordan de påståede gældsposter bliver valideret? Jeg har lige gennemgået et nystartet firmas konto hos Skat (ejeren vidste selvfølgelig ikke, der fandtes en sådan konto det gør Skat jo ikke en dyd af at formidle). Her har Skat uden videre akkumuleret renter for kr 5.000 for en momsindbetaling, der påstås skyldig, men var betalt og posteret af Skat i stifterens første enkeltmandselskab. Altså skulle der aldrig være renter på overhovedet. Det samme har jeg set grelle eksempler på i KOBRA. Jeg kan ikke gentage det for tit, lad aldrig en post i slutskat akkumulere og overføre til næste år. Med KOBRA er det fuldstændig umuligt at overbevise Skat om, at de svindler.

  • 1
  • 0
#9 Frithiof Andreas Jensen

Det er svært at forstå det midlertidige. Skat har nok over 40 års erfaring med det eksisterende KOBRA,

SKAT har sandsynligvis allerede fyret samtlige ansatte som måtte have erfaring og udbetalt bonusser hele vejen rundt for "besparelsen".

Jeg tror at det hele handler om inkompetence, men et par eksponenter höjere end man normalt oplever så vi ser alle mulige 3'die ordens fänomener, hvilket er forvirrende.

  • 2
  • 0
#11 Kristian Mandrup

Jeg var IT (SOA) arkitekt på EFI for SKAT i ca. 6 måneder tilbage i 2008, og var med til at evaluere arkitekturen fra de tre udbydere, KMD, CSC og IBM samt diskussioner med deres chef arkitekter.

Jeg prøvede flere gange at få min daværende chef til at indse at det var en giga fejl at søsætte sådanne giga (titanic) vandfaldsmodel styrede projekter. Hvorfor ikke køre Agile projekter med mere agile teknologier, mindre projekter, komponenter og dermed flere mindre udbydere... men fik at vide, at det kunne man ikke styre eller lave kontrakt og budget på. Med andre ord man holdt fast i illusionen om at fastpris projekter var det eneste sikre og at man kunne styre sig uden om leveringsproblemer med tilstrækkelig upfront specifikationer (>30.000 sider!?)

Desuden var problemet i høj grad, at SKAT ikke havde en IT afdeling med stærke IT kompetencer, men næsten kun drift og projektleder typer, oftest med yderst begrænset IT viden. De ønskede at outsource IT projekter mest muligt til konsulentbureauer og store udbydere, der igen outsourcede til indiske underleverandører der kørte Enterprise stil med Java eller .NET platform, SQL databaser, SOA osv. Dvs. standard platform teknologier, hvor man altid ku justere dusinvis af low cost junior udviklere (typisk i Indien) til at arbejde i hver deres lille silo men tilhørende isolerede specifikation.

Ekstremt "pyramide byggeri" med primitive redskaber... i milliardklassen! Eksempelvis kostede en SOA "service" til at hente en person fra en Person table via CPR nr. ca. 100.000 DKK, da SOA service jo lyder "avanceret" og dermed dyrt. Desuden var det dybt korrupt, hvilket jeg også oplevede som arkitekt i Council of Europe, så det er institutionelt (systemic).

Det offentlige burde i stedet lave hele deres infrastruktur komponent baseret med åbne JSON APIer og køre Open Source (OS) fuld skrue, evt. assisteret af Uni miljøet hvor studerende kunne inddrages i projektgrupper til at konkurrere om at designe de bedste løsninger eller lave små startups til at udforme individuelle komponenter osv.

De burde dernæst designe/bygge et Open Source sikkerhedsmodul ovenpå der virker på tværs af apps og evt. kan genbruges i hele det offentlige, drop det primitive NetID løsning og lav en fornuftig SSO løsning med moderne teknologi.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere