Skat fyrer 100 for at få råd til nye it-udviklere

Tre kæmpe it-projekter i Skat har brug for flere udviklere. For at skaffe de nødvendige 30 millioner kroner vil Skat nu fyre 100 medarbejdere.

Det er den gamle historie om gyngerne og karrusellerne.

Skat savner nogle superskarpe it-knive i skuffen, og for at få råd til de særlige kompetencer og jobprofiler, er man nødt til at fyre 100 andre medarbejdere. Det skriver Skat på sin hjemmeside.

I alt regner Skat med at bruge 30 millioner kroner på at give it-udviklingen et ordentligt løft, og derfor vil omkring 100 ledere og medarbejdere ud af de i alt 8.000 ansatte i andre funktioner få en fyreseddel i begyndelsen af april.

»Skatteministeriet er en organisation i konstant udvikling, som stræber mod at kunne give borgere og virksomheder den bedst mulige service på den mest effektive måde. Det betyder, at vi satser massivt på it-udvikling og it-løsninger. Blandt andet til det arbejde, kan vi nu se, at vi er nødt til at gå ud og ansætte medarbejdere med kompetencer, som vi ikke har nok af i organisationen i dag,« udtaler departementschef Peter Loft.

Skat arbejder i øjeblikket hårdt på adskillige store it-projekter:

Det digitale motorregister, et nyt inddrivelsessystem og et nyt opkrævningssystem. Dertil kommer den overordnede integrationsplatform, der i øjeblikket er i genudbud, fordi Skat i november 2010 smed leverandøren CSC på porten, da den leverede løsning både var plaget af driftproblemer og deciderede fejl.

Læs også: Efter tillidsbrud: Skat dropper CSC og sender fejlramt system i nyt udbud

Det er disse projekter, der nu kræver for 30 millioner kroner ekstra it-udviklere:

»Vi har i lang tid bestræbt os på at klare os med de ressourcer, som vi har i koncernen, men nu går den ikke længere. Derfor har vi desværre set os nødsaget til at sætte gang i en proces, hvor i størrelsesordenen 100 ansatte vil blive afskediget,« udtaler departementschef Peter Loft, der understreger, at fyringerne i hans øjne ikke er en spareøvelse, men udtryk for en ledelsesmæssig omprioritering.

Læs også: Skat bruger en halv milliard på nye it-projekter

»Vi lægger vægt på, at denne proces kommer til at foregå så hurtigt og forsvarligt som muligt, så ledere og medarbejdere ikke skal gå for længe med usikkerheden om, hvad der skal ske. Vi stiller psykologhjælp til rådighed og har allieret os med et genplaceringsfirma, som kan hjælpe de berørte med at finde et andet job,« lyder de trøstende ord fra Peter Loft.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Kim Schilling

Hvor er det pinligt at en af landets største offentlige arbejdspladser ikke kan finde ud af at vise rettigig omhu og sikre den nødvendige efteruddannelse af medarbejderne således at de også kan være en del af institutionens fremtid. Utroligt - men forventeligt at ledelsen ikke giver sig selv en fyresedel for ikke sikre langsigtet planlægning og udvikling af organisationens kompetencer. Den indstilling kan de kun tillande sig lige nu pga. den eksisterende ledighed - for ellers tror jeg det vil være svært at rekruttere til en virksomhed der så åbenlyst slet ikke har hørt efter i CSR timen og stadigvæk bekender sig til en brug og smid væk personale politik. Det må simpelthen være en ommer bruger de 30 mill. på efteruddannelse af de 100 medarbejdere i stedet for!

  • 0
  • 0
#5 Jonas Høgh

Det må simpelthen være en ommer bruger de 30 mill. på efteruddannelse af de 100 medarbejdere i stedet for!

Du har allerede brugt de 30 mill. på at betale dem løn. Hvor skal pengene til efteruddannelse komme fra?

  • 0
  • 0
#6 Kim Schilling

Der står i artiklen "Det er disse projekter, der nu kræver for 30 millioner kroner ekstra it-udviklere:"

Jeg antager at de 30 mill. er det man forventer at spare i lønomkostninger på fyringen af de 100 mand (formentlig pr år?). Disse 30 mill vil man så anvende til at dække lønomkostningerne for x antal ny ansatte medarbejdere med en anden kompetence profil.

Ovenstående regnestykke tager dog kun drift omkostnignerne med - for det giver sig selv at der ligge væsentlige omkostninger i etableringen af enhver ny medarbejder i en virksomhed - vi taler nok i størrelsesordnen 50% af første årsløn.

Disse omkostninger kan ihvertfald dækken en stor del af efteruddannelses omkostningerne og resten af den nødvendige kapital til medarbejder kompetenceudvikling af har den ansvarlige ledelse selvfølgelig sparet op til da man lavede den 5 årige strategi plan.

  • 0
  • 0
#9 Julian Hollingbery

Nutildags er det jo ikke alle og enhver der kan efteruddannes til "superskarp IT-kniv", for ikke at sige at det ikke nødvendigvis er alle der er motiverede, selv med fyresedlen hængende over hovedet. Der var en gang hvor motivation var det eneste der krævedes for at man kunne gøre fyldest som EDB-mand, men nutildags er IT-teknologi så højt udviklet, at man ikke bare kan omskoles fra f.eks. sagsbehandler til IT-udvikler.

  • 0
  • 0
#10 Kim Schilling

Her lige fået denne melding fra anden side:

"der har været omfattende kompetenceafklaring og kompetenceudvikling, de der fyres, sidder på opgaver der forsvinder eller har ikke villet kompetenceudvikles"

  • 0
  • 0
#11 Mogens Nielsen

Jeg skal love for at man ellers er godt forkælet i det offentlige. Her bliver både stillet psykolog og babysitting til rådighed, så de for højt betalte medarbejdere kan lulles videre til andre velbetalte offentlige job. Tjeck lige hvordan det foregår i tusindvis af små private virksomheder landet over...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere