Skarp teknologi udfordrer Nets’ monopol på markedet for betalingskort på nettet

En række nystartede danske it-virksomheder har fundet en ny metode til at håndtere betalingskortaftaler til virksomheder på nettet - med et overraskende resultat.

Indtil for nylig har det været en besværlig affære for især små danske opstartsvirksomheder at tage imod betalingskort på nettet som Visa, Mastercard og Dankort.

Især et krav om, at virksomhederne skal kunne stille bankgarantier på op mod 100.000 kr. og nogle gange mere for at komme i gang, har frustreret adskillige ejere af små webshops og andre digitale iværksættere. Kravene bliver håndhævet af betalingskortindløsere som Nets, der kræver en garanti for, at virksomhederne kan betale i de tilfælde, hvor et dankort eksempelvis er blevet misbrugt, eller forbrugeren kræver pengene tilbage.

FAKTA: Betalingskort på nettet.

Blandt andet var den danske e-faktureringsvirksomhed Billy for et par år siden nødsaget til at droppe en vigtig produktfeature på grund af de krav, som Nets stillede.

Læs også: Dansk it-startup spildte to måneders udviklingstid på forkert udmelding fra Nets

Det har fået et par nystartede danske virksomheder til at tage sagen i egen hånd og tilbyde en løsning, der forsøger at gøre op med Nets' monopol-lignende greb om markedet. Og på nogle få måneder ser det allerede ud til, at de har fat i det noget af det rigtige.

Nets’ måde at håndtere kortbetalinger på er nemlig forældet ifølge stifteren af Paylike, der tilbyder online-kortbetalingsløsninger især målrettet digitale iværksættere.

»Nets kan ikke understøtte de ting, vi gerne vil tilbyde,« siger direktør Thomas Jensen, der ikke mener, at det altid er nødvendigt at kræve en bankgaranti fra virksomhederne. I stedet er der en anden løsning.

»Når Nets siger, at du som virksomhed skal stille en bankgaranti, så tackler de et problem, der måske i virkeligheden slet ikke er der,« siger han.

Machine learning sparer virksomheder for dyre bankgarantier

Paylike tilbyder i samarbejde med en anden nystartet indløser-virksomhed Clearhaus en løsning, hvor virksomhederne i de fleste tilfælde ikke længere behøver at stille bankgarantier for at komme i gang med at modtage betalingskort.

Clearhaus har som konkurrerende indløser til Nets og datterselskabet Teller valgt at gøre tingene på en ny måde ved hjælp af avanceret machine learning og algoritmer, der har automatiseret hele processen med at risikovurdere forretningerne.

Resultatet er, at en virksomhed kan komme i gang med at modtage kortbetalinger fra sine kunder på nettet fra det øjeblik, den registrerer sig. Samtidig behøver den kun i særlige tilfælde at stille en bankgaranti.

Hidtil har sagsbehandlingstiden hos Nets ligget på mindst en uge og i nogle tilfælde over en måned, når man som virksomhed ansøger om en aftale for at kunne modtage kortbetalinger på nettet.

»Vi går i retning af, at oprettelse af en indløsningsaftale tager minutter, ikke dage,« siger medstifter af Clearhaus Claus Methmann Christensen og forklarer, hvordan det kan lade sig gøre:

»Der er stort set ingen manuelle processer, når vi opretter en kunde, og vi bruger maskinlæring og algoritmer til at automatisere flere processer.«

En anden af nyskabelserne består af de såkaldte rolling reserves - eller løbende reserver - som er en teknik, Clearhaus benytter sig af for at undgå at stille krav om bankgarantier til virksomhederne. I al sin enkelhed går det ud på, at indløseren tilbageholder en vis procentdel af betalingerne om ugen og således opbygger en buffer af penge, som der kan tages af, hvis forbrugeren kræver at få annulleret en betaling. Pengene bliver så overført efter et par dage.

»Det er lettere at være iværksætter hos os, fordi du ikke behøver at stille en garanti på 50.000-200.000 kr.,« siger Claus Christensen.

Machine learning og algoritmer er med til at afgøre, hvor stor denne buffer skal være. Det fungerer ved, at Clearhaus analyserer på blandt andet hyppigheden af indsigelsessager og beløbsstørrelsen af betalingerne, som butikkerne modtager.

Hvis en webshop eksempelvis har mange små betalinger om ugen, behøver Clearhaus ikke have så stor en reserve, men hvis butikken omvendt har få, store betalinger, stiller det højere krav. For hvis en forbruger skal have pengene tilbage for et dyrt køb, vil det ofte udgøre en stor andel af den samlede beløbsmængde.

Samtidig er også virksomhedens branche med til at afgøre, hvor stor risikoen er. Her er især markedet for flyrejser særlig risikofyldt ifølge Claus Christensen, da beløbene er høje, og hver enkelt rejse oftest bliver købt adskillige måneder i forvejen. Derfor kan indløseren pludselig stå med en række krav om tilbagebetalinger for noget, der er købt for flere måneder siden.

Nye betalingsløsninger understøtter deleøkonomiske tjenester

De tidligere tiders skrappe krav for at oprette kortbetalingsaftaler har som i eksemplet med Billy været med til at lægge en dæmper på innovationen.

Men når virksomheder pludselig kan komme i gang med at modtage betalinger på minutter, giver det nogle helt andre muligheder ifølge Paylikes direktør.

Deleøkonomiske tjenester er nemlig ofte bygget op omkring konceptet, hvor mange brugere indgår i et netværk og udveksler ydelser og betalinger med hinanden. Disse koncepter fungerer dårligt, når det tager lang tid at oprette kortbetalingsaftaler for hver enkelt kunde, og der er høje adgangskrav i form af bankgarantier ifølge Thomas Jensen.

Da Billy ville tilbyde sine virksomhedskunder en mulighed for at modtage betalinger for deres fakturaer direkte med en betalingskortløsning, kunne det i første omgang ikke lade sig gøre. Billy måtte ifølge loven ikke selv agere mellemmand for alle overførslerne, og da hver enkelt virksomhed så måtte lave selvstændige betalingsaftaler hos Nets, blev det for besværligt.

»Det er et problem for alle de her sider, der har noget med finansteknologi at gøre. Virksomhederne vil helst ikke ud og have banklicens, så det kan vi nu håndtere for dem ved at bruge Clearhaus i stedet,« siger Thomas Jensen.

Paylike har fundet på en løsning, hvor virksomhederne kan modtage betalinger, lige så snart de registrerer sig. Når en kunde betaler med eksempelvis et visakort på hjemmesiden, vil beløbet i første omgang kun blive præ-autoriseret. Først når Paylike har godkendt virksomheden, bliver pengene overført. På den måde kan virksomheden komme i gang med det samme.

Selve godkendelsen tager kun mellem 1-3 dage og oftest samme dag, hvilket især skyldes, at det meste af processen er automatiseret.

Eksempelvis er det hos de fleste indløsere et krav, at man skal vise et udskrift af selskabsdokumenterne, når man opretter en kortbetalingsaftale som virksomhed. Clearhaus sørger i stedet for at trække de fleste af oplysningerne automatisk fra eksempelvis CVR-registeret. Det eneste, der stadig foregår manuelt, er gennemlæsning af en virksomheds handelsbetingelser og en gennemgang af websiden.

»Det er det eneste sted, vi gør noget manuelt. Det er stadig for stor en udfordring at klare med maskinlæring. Det kommer en dag, men for nu er det bedst at gøre med menneskelig intelligens,« siger Claus Christensen.

Nets’ markedsdominans udfordret

Om de nye løsninger fra Clearhaus og Paylike udgør en reel udfordring for Nets' monopol-lignende markedsposition vil vise sig. Indtil videre tyder det dog på, at der er en stor efterspørgsel på tjenesterne.

På blot fire måneder er det lykkedes for Clearhaus at sætte sig på omkring syv pct. af markedet for kortbetalingsaftaler på nettet i Danmark.

Nets har stadig monopol som den eneste indløser af dankortbetalinger, mens datterselskabet Teller er tæt på samme status, når det gælder indløsning af internationale betalingskort i Danmark. Således indløste Teller op mod 88 pct. af transaktionerne foretaget med internationale betalingskort ifølge en opgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fra 2014.

Der var omkring 15.500 danske internetforretninger, der var i stand til at modtage Dankort og et eller flere internationale betalingskort i 2014 ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Og det er her, hvor Clearhaus siden lanceringen i foråret har fået en andel bestående af 1.100 kortbetalingsaftaler.

»Der har i det meste af Europa været et fravær af innovation og konkurrence i markedet for kortindløsning, og monopolitiske tilstande præger eller har præget billedet i mange lande.« siger Claus Christensen, der tidligere har arbejdet som produktchef hos Nets, og fortsætter:

»Man bliver let tilfreds som indløserbank, fordi man vælter i kunder.«

Clearhaus’ tidlige succes er lykkedes med blot 20 medarbejdere. Virksomheden har lagt serverdriften hos Amazon Web Services og undgår på den måde selv at skulle vedligeholde en serverpark i kælderen.

»Det betyder også, at vi kan skalere op og ned på antallet af maskiner, vi skal bruge fra minut til minut. Når der ikke er så mange personer, der betaler, så skalerer vi ned, og når der er peaks, så skalerer vi op,« siger medstifter og CTO i Clearhaus Søren Soltveit.

Clearhaus håber, at deres åbne API’er kan blive startskuddet til en ny serie af nyskabende betalingsløsninger og hjælpe webshops til at automatisere flere og flere processer.

Det betyder, at betalingsgateways og andre nemt kan lave en software-integration og komme hurtigt i luften.

»Det tager ofte seks måneder at gennemføre et integrationsprojekt, men med vores nye REST API’er tager det i gennemsnit en til tre dage,« siger Clearhaus-medstifteren og henviser til eksemplet, hvor Paylike skulle lave en løsning til Billy, der automatisk kunne oprette kortbetalingsaftaler til e-faktureringsvirksomhedens kunder.

»Vi og vores partnere sparer masser af ressourcer ved at bruge moderne API’er. I øjeblikket har vi en til tre nye integrationer hver 14. dag,« siger Søren Soltveit.

Opdateret den 07. september kl. 09.11

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (19)

Emil Stahl

De kan slet ikke sammenlignes med MobilePay…

Forresten, hvis du vil tage imod MobilePay på din webshop, skal du bruger en indløser. For eksempel netop Clearhaus :)

Niels Hoej

Lige et par kommentarer til denne artikel..

Jeg har haft diverse egne virksomheder, som har brugt/bruger de fleste typer af indløsningsaftaler :
* Nets
* Paypal
*Øvrige merchants

Der ligger masser af statistik på de fleste typer af virksomheder - typer af transaktioner. "Machine learning" - lyder selvfølgelig smart - men som det skrives, så kan en "simpel" model for typen af forretning sætte langt de fleste transaktioner i system.

Et hvilket som helst indløsningssystem må antages at have "følere" for ændring i aktivitet/indløsninger. Hvis der ikke er en form for overvågning af disse følere - ved machine learning - så stiger risikoen også med tiden for at de ikke fanger det de skal.

Rolling reserve er sådan set ikke nyt - Mange udenlandske "merchant accounts" er lavet med rolling reserve - baseret på netop kategorien (ala flyrejser) man arbejder indenfor.

Jens Jönsson

Hvorfor er det at en virksomhed som Nets skal have monopol på noget så vigtigt som online betalinger?
Man hæmmer jo alt udvikling. Se også på en service som PBS. Hamrende dyr og utilsvarende og Nets tjener kassen på den. Ingen konkurrence whatsoever... SUK!

Vågn nu op politikere! Afskaf monopolet Nets, så der kan komme ordenlig konkurrence og innovation indenfor området onlinebetalinger...

Gert Madsen

En gang i mellem giver det mening.
Feks. er Dankort væsentligt billigere end de internationale betalingskort.
Og det er ikke fordi Nets eller bankerne sætter penge til, men fordi konkurrencen på området ikke fungerer, og at konkurrencemyndighederne holder Dankort gebyrerne nogenlunde i snor.

Casper Olsen

Der har jo netop længe været mange indløser på markedet, clearhaus er blot ny og meget populær, grundet den måde deres produkt sammen på.

Men så længe et nedbrud ved NETS betyder at Hr. og Fru. Danmark ikke kan betale med deres VISA eller MasterCard i butikkerne eller udlandet, så har de stadigvæk monopol på danske kort. Det uanset hvilken udbyder, man benytter sig af. Se blot i weekenden hvor det gik galt Lørdag aften og Søndag middag.

Jonas Jersborg

Vi er resellers af QuickPay og Clearhaus og en løsning hos os tager ca 3 dage at sætte op (wooled.dk)
Paylike tager 2.5% + 0.25€ (1.85 kr) per transaction or less* (afhænger af omsætning)
Vi tager 1,45% + 0.25kr. for danskudstedte kort (også MasterCard og VISA) og 2.75% + 0.25kr for udenlandske kort.
Det eneste Paylike gør, er at give dig et forspring på 2-3 dage og så betale en højere pris.
Ja der er penge at spare med Nets da en transaktion på 500 kr på Visa/Dankort koster 1.39 kr, og 7,50 kr. hos os, da vi bruger Visa delen.
Nets monopol bør brydes så indløsere som Clearhaus kan tage imod Dankort. Desuden er der alt for ofte nedbrud hos Nets. Alt for mange webshops har kun aftale med Nets hvilket gør at de er helt nede når Nets er nede. At have Clearhaus som fallback koster ikke ekstra for en butik.

Jonas Jersborg

Nej ikke alle betalingskort går igennem Nets. Det er kun dankort. Alle andre går fra indløseren direkte til banken. Nets er en indløser på ligefod med Clearhaus. Dog har Nets eneret til Dankortet.

Jonas Jersborg

Hej Emil,
Det er fordi de fleste webshops kører med Nets som indløser og ikke har andre aftaler. Endten som failover eller som ren løsning til andre kort. Som webshop har du mulighed for at have flere indløsningsaftaler. Har du aftale med både Nets(Teller) og Clearhaus vil de bistå hinanden ved nedbrud. Dog ikke for Dankortet som Nets har eneret på.

Emil Stahl

Nej ikke alle betalingskort går igennem Nets. Det er kun dankort. Alle andre går fra indløseren direkte til banken. Nets er en indløser på ligefod med Clearhaus. Dog har Nets eneret til Dankortet.

Hej Emil,
Det er fordi de fleste webshops kører med Nets som indløser og ikke har andre aftaler. Endten som failover eller som ren løsning til andre kort. Som webshop har du mulighed for at have flere indløsningsaftaler. Har du aftale med både Nets(Teller) og Clearhaus vil de bistå hinanden ved nedbrud. Dog ikke for Dankortet som Nets har eneret på.

Nej… Jeg kender flere, der under forrige nedbrud (det hvor IBM fik skylden) netop prøvede at indløse dansk udstedte kort hos andre indløsere, men det blev ikke gennemført. Danske kort virkede sjovt nok heller ikke udlandet, hvor Nets jo slet ikke er indløser.

Altså, alle dansk udstedte indløses ikke nødvendigvis hos Nets – men de cleares alle hos Nets.

Kunne du under nedbruddet modtage betalinger fra danske kort hos Clearhaus??

Se denne tråd for "dokumentation" https://www.facebook.com/groups/webshopowner/permalink/937513452974121/

Thomas Jensen

> En gang i mellem giver det mening.
> Feks. er Dankort væsentligt billigere end de internationale betalingskort.
> Og det er ikke fordi Nets eller bankerne sætter penge til, men fordi konkurrencen på området ikke fungerer, og at konkurrencemyndighederne holder Dankort gebyrerne nogenlunde i snor.

Visa og MasterCard har en stor forbrugersikkerhed indbygget, som gælder i hele verden, og jeg vil tro, det er den, der er udslagsgivende for prisen. Jeg vil altid handle med mit Visa frem for et Dankort, dansk butik eller ej, alene fordi jeg kender mine rettigheder her.

> Det eneste Paylike gør, er at give dig et forspring på 2-3 dage og så betale en højere pris.

Det er jeg heldigvis ikke enig i. Hos Paylike får du bl.a. også:

  • Een partner, en aftale - du skal ikke have fat i Clearhaus eller andre
  • Samme pris i hele verden på alle kort
  • mPOS/betalingslinks, så du kan tage imod betalinger uden om din webshop
  • Ingen vekselgebyrer (vores konkurrenter tager typisk 2%)

Derudover laver vi meget gerne skræddersyede priser, når du har noget historik hos os, hvor vi kan se fordelingen af beløb og kort.

Som noget helt unikt kan vi lave et samarbejde som med Billys Billing, hvor deres kunder automatisk og uden ventetid kan modtage kortbaseret betaling for deres fakturaer.

Det håber jeg giver anledning til, at der kommer flere såkaldte SaaS providers, der som Billy gerne vil gøre betaling nemt og integreret, men som ikke vil/kan/må administrere penge og betalinger. Noget vi har set i udlandet, men for lidt af i Danmark.

Personligt, som tech-entusiast, ville +/- 1% ikke have en afgørende betydning, hvis jeg kan spare udviklingstid og skalere min virksomhed globalt på sigt. Det er klart, at du skal tage en snak med os om prisen på forhånd, hvis du vil starte en butik, der lever af marginaler.

Hvis jeg skal nævne et par konkurrenter, der kan sammenlignes med os, kan jeg bl.a. fremhæve braintreepayments.com (2,9% + 2,25 kr.) og pin.net.au (2,6% + 0,30 AUD).

Dankortet gør Danmark til et specielt marked, men Danmark er også et lille land, og vores mission for Danmark er at hjælpe vores danske software og webshops ud over grænsen, på europæisk såvel som global skala, og så er det ikke så tosset at betale 2,5 % mod 2,75 % eller lignende. Vi vil være ambitiøse på vores kunders vegne og tænke skalering.

> Alle betalingskort går igennem nets

Inden for de danske grænser har du næsten ret. Fordi langt de fleste danske banker udsteder kort gennem Nets, så er Nets det, man kan kalder for en "issuing bank" (prøv at slå dit danske kort op på http://www.binlist.net/ med de første seks cifre og derefter de første otte). Det betyder, at det er dem, der fortæller en acquirer (indløser; fx Clearhaus eller Nets selv), om der kan hæves på kortet i forbindelse med en betaling.

Du kan dog i nogle banker få helt udenlandske kort, ligesom kort udstedt uden for Danmark heller ikke vil gå igennem Nets, hvis altså butikken ikke benytter Nets som acquirer (indløser).

> Under de sidste Nets nedbrud har ingen indløsere virket online, så vidt jeg ved.

Din oplevelse hænger sandsynligvis sammen med ovenstående - kort udstedt af danske banker har ikke fungeret, da Nets har været “issuer”, og det samme har gjort sig gældende for butikker med Nets som acquirer (indløser).
Det er et meget virkeligt eksempel på, hvorfor man i vores optik ikke bør samle alt ansvar (issuer + acquirer) ét sted.

// Thomas Jensen, https://paylike.io

P.S. lad os få endnu flere fede koncepter med lækker teknik på dansk grund så vi kan indhente amerikanerne. Vi lover at gøre betalingsdelen simpel, så du kan fokusere på dit kerneprodukt og komme fremad ;-)

Emil Stahl

> Alle betalingskort går igennem nets

Inden for de danske grænser har du næsten ret. Fordi langt de fleste danske banker udsteder kort gennem Nets, så er Nets det, man kan kalder for en "issuing bank" (prøv at slå dit danske kort op på http://www.binlist.net/ med de første seks cifre og derefter de første otte). Det betyder, at det er dem, der fortæller en acquirer (indløser; fx Clearhaus eller Nets selv), om der kan hæves på kortet i forbindelse med en betaling.

Du kan dog i nogle banker få helt udenlandske kort, ligesom kort udstedt uden for Danmark heller ikke vil gå igennem Nets, hvis altså butikken ikke benytter Nets som acquirer (indløser).

Det var præcist det jeg ledte efter til min overstående kommentar. Tak for teknisk opklaring Thomas!

Thomas Jensen

> Det var præcist det jeg ledte efter

Din kommentar krydsede lige min, du har nemlig fat i essensen, når du skriver "cleares". "Clearing" er processen med at indløse et kort (mon ikke "Clearhaus" har været inspireret? ;-).
Begge typer bank (acquirer og issuer) er altså (oftest) involveret i en transaktion.

Og det var så lidt - fyr endelig løs, jeg skal svare efter bedste evne.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 15:06

Welcome to Free course to learn about the combined power of Alteryx and Qlik!

Affecto invites to a free course, where we want to share our knowledge of this self-service analysis platform together with the power of Qlik.
20. apr 2017

Robotics Process Automation (RPA) changes the way organizations think about and perform work at a reduced cost, higher efficiency and greater productivity

Join us for this exiting seminar, which Affecto hosts with our business partner SmartRPA May 3rd, 2017 at 13.00 in Copenhagen.
30. mar 2017