Skarp kritik af Aarhus Kommune: Sender skolebørns data ulovligt til Google

6. januar 2021 kl. 03:4544
Skarp kritik af Aarhus Kommune: Sender skolebørns data ulovligt til Google
Illustration: morganlstudios, BigStock.
Aarhus kommune bryder loven ved med åbne øjne at gå på kompromis med omkring 24.000 skolebørns databeskyttelse. Det vurderer ekspert i persondataret, men kommunen vil fortsætte med at bruge Googles tjeneste G Suite for Education, oplyser digitaliseringschef.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I august 2020 uddelte Aarhus Kommune chromebooks til omkring 24.000 folkeskoleelever mellem 2. og 10. klasse. På maskinerne ligger præinstallerede Google-programmer (G Suite for Education), og næsten alt bliver gemt i tech-gigantens cloud.

Nu viser en risikovurdering af G Suite for Education, som Version2 har fået aktindsigt i, at kommunen med åbne øjne går på kompromis med børnenes databeskyttelse.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
44 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
44
11. januar 2021 kl. 15:45

I stedet for at pive over Aarhus kommune, burde Version2 heller bruge sin tid på kritik af, at EU og USA ikke kan få en ordenlig aftale på plads.

At USA vil snage i vore data, er næppe noget Version2 kan gøre noget ved. Til gengæld er det Arhus Kommunes forbandede pligt at tage hensyn til den kendsgerning.

Jeg forstår godt problemet for lærere, som står uden kompetencer til at håndtere situationen, men som ikke har nogen hjælp fra kommunen. Jeg har selv forsøgt at tage sagen op med en lærer, som glædestrålende fortalte at det var lykkedes at få O365 til at virke, bare man oprettede en login. Min kommentar om at mindreårige ikke kan godkende de betingelser, som stilles op, var absolut ikke velkomment.

42
11. januar 2021 kl. 09:42

Hej Pernille.

Der er flere der har spurgt og jeg er ved at opbygge en fortegnelse over alternativer.

Det afhænger jo meget af hvad det er for en funktionalitet man har brug for, men det starter jo med at man bruger et sikkert data center. Jeg er bange for at de danske er kompromitterede. Kryptering kan jo hjælpe på det, især hvis man hæver til over 256-bit (som IBM og Google begge har annonceret at de kan knække nu).

Jeg kontakter dig via en anden kanal. :-)

41
11. januar 2021 kl. 08:13

Fortæl mere om Moodle, link til artikler og kilder? samler ind til artikel om et reelt godt google alternativ til skolerne

40
11. januar 2021 kl. 08:12

har du nogle ekssempler på gode lovlige alternativer? samler ind til en artikel så vi - i hvert fald på længere sigt - kan tvinge Århus Komm og andre til at ændre strategi

38
8. januar 2021 kl. 15:25

Der findes ikke alternativer til Google, Apple eller Microsoft.

Det er da klart, hvis man ikke søger. Udover privacy-bekymringer har jeg også skepsis over for de behavioristiske indlæringsteorier, som ligger bag.

For mig er det ikke overraskende desværre, at man udover tech-giganterne har valgt closed source i form af Meebook som e-læringsplatform oven på AULA. Et åbenlyst Open Source alternativ er Moodle - det er meget nemt at tilpasse fra en oprindelig australsk-og amerikansk uddannelsesfilosofi med mange test. Universiteter i Danmark og resten af Europa anvender det flittigt og KL burde sagtens kunne håndtere en on-premise drift.

37
8. januar 2021 kl. 10:43

Jeg synes egentligt også at folk forstår at det ikke direkte er hverken Google, Microsoft, Apple eller Amazon der er det egentlige problem, men den amerikanske regerings praksis, fsva. data.

Du har helt ret i at vi naturligvis skal lære vores børn at begå sig digitalt, for vi kan ikke beskytte dem i mod alt, men ligesom vi sætter en låge op så poderne ikke falder ned af trappen, så er vi nødt til at sørge for at de kan lege i sikre rum, også digitalt.

Jeg er ikke ude på at fornærme nogen, men lærerne er IT-mæssigt ikke meget længere fremme end de børn de underviser, så vi kan ikke forvente at de kan beskytte ungerne. Lærerne kan nogle andre ting og det skal de blive ved med at koncentrere sig om.

Det er op til os forældre, at tvinge politikerne til at tage det her alvorligt og det starter med at regeringen præciserer at den offentlige sektor skal behandle PI-data i henhold til EU's charter om grundlæggende rettigheder (og GDPR) og som følge deraf, udenfor amerikanske selskabers rækkevidde.

36
8. januar 2021 kl. 10:02

Hvorfor al den her 'Google kan snuse i de data vi sender over nettet, gør noget ved Google!', 'Apple kan snuse i de data vi sender over nettet, gør noget ved Apple!', 'MicroSoft kan snuse i de data vi sender over nettet, gør noget ved MicroSoft!' Og facebook. Og twitter. Og så dem som rent faktisk er udenfor regeringernes kontrol. Og, og, og...!

Hvorfor ikke benytte lejligheden til at undervise børnene i at udvise omhu og forsigtighed inden man sender noget ud på nettet?

Nu har jeg banket ind i hovedet på mine unger, at det der sendes ud på nettet, ligegyldigt hvor, det mister man de facto kontrollen over. Så lad være med at uploade noget, som andre ikke må se!

Det er selvfølgelig lidt op ad bakke, når læreren henne på skolen siger, at man roligt kan uploade film på 'skoletube.dk', for derfra kan det ikke downloades...!!

34
7. januar 2021 kl. 16:26

Nu er det jo Google der står for skud denne gang, men du har helt ret i at skytset skal rettes i en anden retning.

Vi vil alle sammen gerne bruge de amerikanske tjenester, fordi de fungerer godt og er let tilgængelige. Men det ændrer ikke på det faktum at de er underlagt en lovgivning som strider mod vores tilgang til databehandling.

Skytset skal rettes mod den amerikanske regering, ikke EU. Der er intet EU kan stille op, som vil forhindre at vores data tilflyder amerikanske efterretningstjenester. Ingen aftale kan forhindre det.

Jeg er enig i at lokale (danske) løsninger ikke kan hamle op med de amerikanske løsninger, men EU flyder med gode løsninger til stort set alt. Det er ren dovenskab hvis man ikke leder efter løsninger i Tyskland, Frankrig eller det øvrige EU.

Send mig din kravspecifikation, så finder jeg gerne en sikker og velfungerende (EU-) løsning til dig.

33
7. januar 2021 kl. 15:46

Der findes ikke alternativer til Google, Apple eller Microsoft. I skoleverden kæmper vi allerede med "lokale" programmer, som er så ringe lavet, at de faktisk bliver en kæmpe arbejdsbyrde for lærerene og til frustration for eleverne. Prøv at bare at se, hvordan alle vores fine danske fagportaler snubler og falder over sig selv i denne Covid-19 tid, mens alle vores tjenester fra de overstående firmaer bare ruller afsted, uden det mindste nedbrug.

I stedet for at pive over Aarhus kommune, burde Version2 heller bruge sin tid på kritik af, at EU og USA ikke kan få en ordenlig aftale på plads.

Og så ville det klæ Version2 at stoppe deres "Ned med Google" attitude og i stedet belyse det réelle problem, nemlig at samme problemstillingerne gælder for alle sky-tjenester der er værd at nævne. Men det virker ikke helt til, at de har nosser nok til at skrive Apple eller Microsoft i titlen i deres artikel.

32
7. januar 2021 kl. 15:32

Herligt med lidt liv i kludene, synes du ikke, JJ?

Kald du mig bare gammeldavs, det skyldes måske erfaring og at mine unger er blevet udmærkede mennesker uden det seneste Google gøgl.

Jeg husker også fra min dtu tid, at flere samtidige skribenter i samme dokument ikke var en dans på roser.

LO findes til de OS'er du kender. Er det ikke nok?

31
7. januar 2021 kl. 14:46

"[...]og hvad du så mener at skoleelever har brug for er lidt ligegyldig da det er et valg der træffes af folk med uddannelse og erfaring i at undervise børn og ikke eksperter hvis viden er +20 år gamle og baseres på at de selv har gået i skole engang."

Jeg kan kun konstatere at det ikke lader til at gå særligt godt med læsning, skrivning og matematik for skolebørnene i disse år. Og jeg vil på det kraftigste betvivle at de folk som tager de endelige beslutninger vedr. hvilke it-produkter som skal indkøbes til skolerne har den store, autoritative viden om hvad der er bedst. -For i så fald ville der nok være mange flere lærere som var enige, og de ville måske endda blive taget med på råd.

Det lader i øvrigt også til at mange af de internationale erhvervstopper selv vælger skoler til deres børn hvor IT fylder langt mindre i den daglige undervisning end den gør i folkeskolen. Men samme industris sælgere har været særdeles dygtige til at bilde kommunernes indkøbere ind, at vi skal have hele pakken til vores folkeskolebørn, -med eller uden tilhørende lærere ressourcer.

30
7. januar 2021 kl. 14:40

I vanlig stil fra det offentlige Danmark fik man første besked da det reelt var besluttet (Aftalen var klappet af i koridorerne på rådhuset) og evt. kritik blev ignoreret. Argumentet fra Thomas Medom var at alle skulle have lige adgang til elektroniske lærermidler

28
7. januar 2021 kl. 11:06

Har dine løsninger video deling/redigering? Er der mulighed for video møder? Er der grammatik og stavekontrol for alle sprog? Kan de oplæse på alle disse sprog? Er de multiplatfom ?Osv.. det er ikke kun en omgang skrive program man bruger i dagens skole det er langt mere og det er der bare ikke andre en de to store amerikanske løsninger der kan og hvad du så mener at skoleelever har brug for er lidt ligegyldig da det er et valg der træffes af folk med uddannelse og erfaring i at undervise børn og ikke eksperter hvis viden er +20 år gamle og baseres på at de selv har gået i skole engang.

27
7. januar 2021 kl. 10:27

Nu er det så kun én ting du piller ud og ikke mener der er brug for. Og iøvrigt behøver du ikke skrive i en browser med O365, der kan du fint bruge det rigtige Word. Men at skrive simultant i et dokument er især genialt ved gruppearbejde, ideudvikling og inspiration. Det er ihvertfald fedt med den mulighed, det betyder ikke at al skrivning foregår på den måde. Men alle de programmer man idag bruger til ordblinde, matematik og anden støtte kan du ikke få til de gratisk officepakker. Træls udvikling men ikke desto mindre sådan det er

26
7. januar 2021 kl. 09:26

Ja, naturligvis.

25
7. januar 2021 kl. 08:29

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre Version2' holdning til samme myndigheders brug af OneDrive i undervisningen. Mener Version2 og dets brugere, at brugen af OneDrive også komprimiterer en brugers (private) informationer ved brug af OneDrive ligesom ved brug af Google?

24
7. januar 2021 kl. 07:12

"Fileshare er ikke collaboration i 2021. Idag skriver man i dokumenter samtidig i realtime [...]"

Det betragter jeg ikke som en nødvendig funktion for mine børn. Jeg har desværre selv lejlighedsvist været nød til at bruge det den seneste årrække i bl.a. Office365. Og skal man lære nogen at hade teskstbehandling, så må det være den bedste metode. Der er mig bekendt ingen som ønsker al den lagging og uforudsigelighed som følger af multiple kokke i køkkenet hvis de arbejder på noget som skal leve op til en vis kvalitet. Jeg tænker at det nok mest er populært blandt folk som ikke tror at det de laver er ret vigtigt. Andre bør lære at opdele og afgrænset opgaverne. Så kan man faktisk få noget som ligner summen af deltagernes indsats ud af et samarbejde.

Jeg mener at det er en misforståelse som udspringer fra nogen som ikke har læst tekst fra andre platforme end de sociale medier i alt for lang tid. Ærlig talt, hvem orker at skrive længere tekster i en browser hvis de kan blive fri?

23
7. januar 2021 kl. 01:06

Fileshare er ikke collaboration i 2021. Idag skriver man i dokumenter samtidig i realtime, man bruger mødeværktøjer som er bygget sammen med kontorpakken, man har diverse hjælpemidler til matematik og ordblinde som er bygget ind i kontorpakken. Dette findes kun på de to platforme

22
6. januar 2021 kl. 23:19

Word Star kom til C/PM i 1978.

Det er ikke noget, man bare skifter eller opfinder.

Jeg har brugt OO/LO siden tidligt i nullerne (på grund af prisen :)

I firserne fandtes også "Dantekst".

Det kræver ikke så meget at etablere et fileshare med Linux/SMB på en dansk "sky" (HW).

21
6. januar 2021 kl. 18:50

Jeg tror, undervisning omfatter meget mere end at skrive stile og andre skriftlige opgaver. Det er ikke noget, man bare skifter eller opfinder.

20
6. januar 2021 kl. 18:23

Ja, dem kan jeg varmt anbefale.

Brug OnlyOffice f.eks. sammen med ownCloud eller NextCloud. Du kan endda få det på dine egne servere hos f.eks. Gridscale.io, så får du EU's bedste datasikkerhed og aldrig mere problemer med datasikkerheden.

Tilføj Collabora til samarbejde og en Jitsi-server til online-møder, så spiller det bare.

Jeg siger på ingen måde at ovennævnte har bedre funktionalitet end G-Suite eller MS365, faktisk ærgrer det mig at de ikke vil være med til at ændre lov og datapraksis i USA, så vi kan bruge dem lovligt, men særligt den offentlige sektor i DK bør prioritere borgernes rettigheder og datasikkerhed meget højere. Og alternativerne findes!

Men, uanset hvor mange fede alternativer vi disker op med, så kommer vi næppe det egentlige problem til livs. Med mindre vi altså begynder at politianmelde synderne, for Datatilsynet kan ikke bruges til noget.

19
6. januar 2021 kl. 18:21

Jeg er ikke enig. Den primære grund til man vælger G-Suite/O365 er kollaborationsdelen. Hvis bare Aula tilbød den del men nej.

18
6. januar 2021 kl. 18:19

Jeg er ikke enig. Den primære grund til man vælger G-Suite/O365 er kollaborationsdelen. Hvis bare Aula tilbød den del men nej.

17
6. januar 2021 kl. 18:19

Jeg er ikke enig. Den primære grund til man vælger G-Suite/O365 er kollaborationsdelen. Hvis bare Aula tilbød den del men nej.

16
6. januar 2021 kl. 18:12

Et godt alternativ til Office365 og Google G-Suite, er OnlyOffice som har hovedkvarter i Letland (EU)- https://www.onlyoffice.com/

Bruges af flere større institioner. Er mere stabil end LibreOffice, mere genkendelig ift. de programmer de fleste bruger idag og mere brugervenlig.

15
6. januar 2021 kl. 17:53

Open source kontor suiten LibreOffice kan ALT hvad en folkeskoleelev har brug for, og der findes også virksomheder som yder support og private skyer til det. Dog er jeg ikke sikker på at KL bon-kammetater hos Netcompany m.fl. er så lang fremme i skoene at de kan levere på dette område. Der er sikkert heller ikke samme muligheder for opsalg og vendor tie-in.

14
6. januar 2021 kl. 16:20

Ja, det er desværre et pinagtigt ringe tilsyn, som vi lige så godt kunne lukke. DT kan en masse banal GDPR-info om fødselsdagslister på LinkedIn, men har ingen evner, når borgere bliver rigtig berørt af grov misligholdelse af dataaftaler og it-sikkerhed.

13
6. januar 2021 kl. 16:18

Men det står vel forældrene frit for at takke nej til brugen af tjenesterne?

12
6. januar 2021 kl. 16:01

Jeg mener ikke der er tale om kort varsel.

Principielt korrekt, de burde for længst have fundet en løsning. Eller bare være begyndt på at finde en løsning (frem for at begynde på at overveje, om de vil gøre nooget ved det).

Men da ingen, ikke engang i Århus, kan rejse tilbage i tiden og rette begåede undladelsessynder, så vil et stop for Google-ware i januar 2021 være "kort varsel". Og det kan man slet ikke, når eleverne er sendt hjem. Det kan ikke lade sig gøre, selv om det var det mest korrekte.

Men de kunne godt begynde at tænke - fra og med i morgen. Og så begynde at agere fra og med på mandag. Ved at snakke med andre kommuner.

11
6. januar 2021 kl. 15:52

Jeg mener ikke der er tale om kort varsel.

Amerikansk lovgivning på området har været offentligt kendt siden 2001 og den deraf følgende ulovlige omgang med data, har været kendt siden 2013.

Vi har altid vidst at både Safe Harbor og Prvacy Shield ville være ugyldige, da det er amerikansk lovgivning og praksis den er gal med og ikke EU-lovgivning.

Det nytter ikke at vente på at der laves en ny ugyldig aftale, bare for at have et alibi.

Enhver nogenlunde kvalificeret Digitaliseringschef må være bekendt med problemet og bør slet ikke komme i den her situation.

Der er MASSER af lovlige alternativer til amerikanske cloud-løsninger, syd for grænsen.

10
6. januar 2021 kl. 15:40

at kommunen ikke med kort varsel kan smide skidtet i havnen. Der skal jo være et eller andet, der kan fungere i undervisningen. Men at kommunen (eller KL - andre må have lignende problemer) ikke forlængst hart startet en søgning efter en erstatning, eller en måde at køre skidtet på med en lokal sky. Der er en svag antydning af, at man overvejer om man vil gøre noget ved det sidst i artiklen, men det burde være en overvejelse af, HVAD man vil gøre ved det. Ikke en "meta-overvejelse".

9
6. januar 2021 kl. 13:52

Havde vi haft et rigtigt Datatilsyn i stedet for den parodi på samme som vi p.t. har, så var der blevet skredet hårdt ind mod brugen af disse tjenester, allerede for mange år siden.

Er der ikke nogen modige forældre i Århus som kan foretage en politianmeldelse? Det er vel den eneste måde vi kan komme ulovlighederne til livs på, eller hvad?

8
6. januar 2021 kl. 12:48

Som jeg husker det, skal hver elev have en konto i systemet.

Denne er, vil jeg næsten lægge hovedet på blokken, 90%+ elevens Uni-login, elevnummer eller navn. Allerede der taler vi person oplysninger.

I systemet er der samtidig kobling mellem eleven og klassetrin samt skole. Og der er ingen garanti for der ikke er en e-mail tilknyttet eleven, eller måske endda et telefon nummer til genoprettelse af evt glemt password.

Skoleelever kan sagtens finde på at have et delt dokument med fødselsdage, og dele deres adresser så gæsterne kan finde frem til festen (når vi ikke har corona)

7
6. januar 2021 kl. 12:46

Jf. deres aflytning af dansk internet.

6
6. januar 2021 kl. 12:24

da ikke til at mangle 3 siders slideshows om næbdyr eller divisionsstykker lige foreløbig

4
6. januar 2021 kl. 11:39

Hvor er forældrenes stillingtagen i denne sag?

Det er da vigtigt da de er fuldgyldige værger for deres børn. Er forældrene blevet spurgt?

Der må være belæg for endog meget stor bøde i sådanne sager...

3
6. januar 2021 kl. 11:26

Ja, men nu handler denne sag jo om at skolebørn får påtvunget en cloud-tjeneste på deres skole - ikke om hvad deres forældre fx laver på facebook i fritiden. Det må de jo selv tage ansvar for.

Dette er netop endnu et eksempel på, at forældre, der selv er omhyggelige med deres børns data, og fx IKKE forærer fotos af sine børn til Facebook og andre, alligevel - via skolen! - tvinges til at udlevere data til NSA.

Det samme gælder skolers udstrakte brug af facebook til kommunikation. Ofte uden at denne spejles på skolens egen hjemmeside. Igen tvinges forældre til at oprette facebook eller arrangere sig med andre forældre om at videregive information.

Det kan jo heller ikke være rigtigt. Eller lovligt?

2
6. januar 2021 kl. 10:11

...kan bruges mod brugen af enhver anden cloudløsning som ejes eller hostes af en amerikansk ejet virksomhed.

De er alle underlagt amerikansk lovgivning om Homeland Security som helt specifikt dikterer at de giver adgang til de data de opbevarer og at information om denne hændelse ikke må komme ud til ejerne af data.

1
6. januar 2021 kl. 08:48

Typisk at den slags chefer får lov til at fortsætte, til en fyrstelig hyre, som de ikke fortjener.