Skal København bruge 700.000 kr. på en ruteplanlægger der allerede findes?

Illustration:
Dansk Cyklistforbund har allerede udviklet en hjemmeside med ruteplanlægning til cyklister i hele landet. Alligevel vil Københavns Kommune bruge 700.000 kroner på en lignende løsning.

Bør Københavns Kommune bruge 700.000 kroner på at få udviklet en ny, digital ruteplanlægger til de københavnske cyklister, som i princippet allerede findes på nettet?

Sådan lyder spørgsmålet fra Dansk Cyklist Forbund, der med sin egen, nyudviklede hjemmeside cyclistic.dk mener at dække de danske cyklister ganske godt ind, hvad angår planlægning af cykelruter i det ganske land. Inklusive København.

Løsningen fra Dansk Cyklist Forbund er open source, og forbundet ville hjertens gerne forære kildekoden til kommunen ganske gratis, som derefter kunne udvikle den videre til eget behov. Den findes både i en almindelig og en mobilversion.

Ikke desto mindre har Københavns Kommune sat et udbud af iPhone- og Android-apps og en hjemmeside til samlet 700.000 kroner i søen, som skal give københavnerne deres egen cykelruteplanlægger.

Det undrer man sig over i Dansk Cyklist Forbund:

»Vi er selvfølgelig enormt glade for, at man synes det er vigtigt at understøtte cyklisterne herhjemme. Men der er ret beset ikke noget, der taler for det, ud over at Københavns Kommune kan fortælle deres cyklister, at de har lavet sådan en hjemmeside til dem,« siger webmaster Michael Hammel fra Dansk Cyklist Forbund, der har brugt omkring 6,5 millioner kroner på sin egen løsning.

Ifølge webmasteren er det svært at få øje på logikken i at lave en tjeneste til ruteplanlægning, som kun dækker en bestemt geografisk del af landet.

»Hvis cyklisternes ruter bevæger sig uden for hovedstadens grænser, er det jo begrænset, hvor interessant tjenesten vil være, hvis den kun dækker hovedstaden. Det betyder, at det grundlæggende skal være en landsdækkende løsning, de laver. Og der har vi jo allerede lavet en, der virker,« siger webmasteren til Version2.

Projektleder afviser kritik

Københavns Kommune har tidligere gjort sig uheldigt bemærket ved at udvikle en københavnsk pendant til Facebook, som endte med at blive skrottet. Blot cirka 1.800 københavnere havde tilmeldt sig tjenesten, som kostede skatteyderne syv millioner kroner.

Læs også: Nyt flop: København spildte 7 mio. på kommunal Facebook-kopi

Men denne gang er der ikke noget at komme efter, mener den projektansvarlige i Københavns Kommune.

»Dansk Cyklist Forbunds løsning er først og fremmest rettet mod rekreative cyklister, altså typisk turister, som har god tid. Derfor er deres tjeneste mere målrettet mod seværdigheder og den slags,« siger projektleder i Cykelsekretariatet i Københavns Kommune, Emil Tin, til Version2.

»Vores primære målgruppe er københavnerne og pendlerne. Derfor synes vi, at vi havde brug for at lave en tjeneste, som er målrettet københavnerne,« siger Emil Tin.

Han nævner for eksempel oplysninger om, hvilke cykelstier det ikke er muligt at trille rundt på med ungerne i ladvognen, samt tjenester og tilbud fra byen målrettet københavnerne.

Ifølge Emil Tin har det også været afgørende for kommunen, at løsningen blev open source helt ind til benet.

For selvom Dansk Cyklist Forbunds løsning også er open source, baserer den sig på en ruteplanlægningsløsning fra amerikanske Mapquest, som ikke er det.

Selv har kommunen udpeget alternativet Open Source Routing Machine som den hest, der skal satses på.

En løsning, som ifølge Emil Tin blandt andet også er langt hurtigere end konkurrenten til at give cyklisten feedback på afstand og rejsetid, hvis ruten ændres med et klik og et træk i musen.

»Det er er et aktivt open source-projekt. På den måde kan vi sikre, at de funktioner, der er brug for i vores løsning, kommer med ind. Vi tror på, at det i længden giver den bedste service for cyklisterne og for kommunen og kan være med til at understøtte innovation på området,« siger Emil Tin til Version2.

Kan du forstå, hvis det på udenforstående kan komme til at virke som om, at I bruger 700.000 kroner på en løsning, som allerede findes?

»Jeg kan da godt forstå spørgsmålet, men jeg synes som sagt, at der nogle gode grunde til det.«

Ville I ikke nemt kunne have taget i mod koden fra Dansk Cyklist Forbund og dermed sparet nogle penge på løsningen? En cykelsti er vel en cykelsti, uanset hvem der kører på den?

»Vi bruger OpenStreetMap lige som Dansk Cyklist Forbund, så kortet er det samme, og cykelstierne ligger, hvor de ligger. Men typisk vil man som turist vælge at tage en omvej gennem en park eller en grøn cykelrute for at se på seværdigheder og andre ting, som københavnerne typisk ikke har brug for. Og så er der de andre grunde med, at Open Source Routing Machine er hurtigere med hensyn til live feedback, og at den er open source,« siger Emil Tin.

Han tilføjer, at projektet er et samarbejde med Cykelsuperstierne om dermed strækker sig til at omfatte Region Hovedstaden og flere end 20 kommuner.

Så din pointe er, at I også ville skulle bruge penge på udvikling, selvom I havde valgt at basere løsningen på Dansk Cyklist Forbunds kode?

»Ja, for vi har ikke brugt penge på at udvikle en ruteberegner selv. Vi bruger pengene på at tilpasse løsningen, så den kan det, som københavnerne skal bruge. Den tilpasning ville også have været nødvendig, hvis vi havde brugt Dansk Cyklist Forbunds løsning,« siger Emil Tin til Version2.

Hvor betyder det her projekt for brandingen af København som cykelby?

»Vi har ikke lagt så meget vægt på det med branding. Men vi vil jo gerne have, at København er verdens bedste cykelby, og det synes vi inkluderer en god ruteplanlægger. Det er en del af strategien om at få endnu flere til at cykle,« siger Emil Tin.

Michael Hammel mener ikke, at det burde være et problem at basere den københavnske løsning på forbundets kode.

»Grundlæggende kan teknologien benyttes. Og ideelt set mener jeg, at alle herhjemme burde arbejde sammen for at nå målet om at lave noget, som er den bedste løsning til cyklisterne,« siger han til Version2.

Den kommende løsning tager udgangspunkt i en eksisterende alfa-version på ibikecph.dk. Den er udviklet i Ruby on Rails, og den færdige løsning ventes frigivet under en open source-licens.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (24)
Henrik K. Jensen

Jeg er ikke imponeret af DCF's planlægger, det ser ud til at den planlægger ruten efter at mest mulig skal foregå på selvstændig cykelsti. Jeg kunne forkorte en 12 km tur med næste en km, ved at lægge lidt mere af den på landevej (med cykelsti).
Jeg savner også mulighed for at vælge om cykelstier skal være med asfalt og med få skarpe sving, eller om grus og skarpe sving er ok.

Så jeg syntes at Københavns ide om en ruteplanlægger for pendlere er en god ide.

Jens Jönsson

Jeg er ikke imponeret af DCF's planlægger, det ser ud til at den planlægger ruten efter at mest mulig skal foregå på selvstændig cykelsti. Jeg kunne forkorte en 12 km tur med næste en km, ved at lægge lidt mere af den på landevej (med cykelsti).

For mit vedkommende sender den mig ud på en længere omvej, af veje som har cykelsti, men er langs store veje med meget trafik. Ville da gerne have at den brugte den mere direkte vej, hvor der netop er cykelsti i lukkede stisystemer mellem villaveje.
Det ser ud til at tjenesten mangler nogle muligheder for at vælge alternative ruter eller selv foreslå dem.

Måske KK's kr. 700.000,- kunne hjælpe på det ?

Jesper Bohn

"Kan du forstå, hvis det på udenforstående kan komme til at virke som om, at I bruger 700.000 kroner på en løsning, som allerede findes?

»Jeg kan da godt forstå spørgsmålet, men jeg synes som sagt, at der nogle gode grunde til det.«"

Han kunne så tilføje: det er jo der min løn kommer fra....

Kan cykelister nu lige pludselig ikke finde rundt i byen mere uden en app ??
Og hvad skal pendlere med en ruteplanlægger, de kører vel den samme rute hver dag ??
Hvis kommunen vil bruge 700.000 på cykelisterne skulle de i stedet bruge dem på forbedring af cykelstier og veje...

Jesper - Der også cykler i Kbh.

Thomas Vestergaard

Jeg er heller ikke imponeret - normalt vil jeg tage et langt stræk på cykelstien langs landevejen, men ifølge ruteberegneren er det en bedre idé at køre over Amager og tilbage over motorvejsbroen. For så at kunne cykle igennem mest muligt grønt område(??).

Hvis Københavns kommune kan gøre det bedre til 1/9 af prisen, så er de da velkomne til at prøve.

På et område måde jeg dog give DCF ret - de skal dække mere end deres egen kommune. Hvis ikke man kan få en rute helt til Roskilde og Køge, så er det mere besvær, end det er værd.

Brian Jacobsen

Fra min stol er det interessante at for begge løsninger er udgangspunktet at det skal være Open Source.

Hvis man for 5 år siden var kommet til Københavns Kommune og foreslået at lave en cykelruteplanlægger som Open Source, havde man forladt rådhuset med bøjet hoved i en regn af fy-ord og hånlatter. Tiderne har virkelig skiftet og godt for det!

Søren Malling

Blev fornylig præsenteret til udtrykket "spooning" i forbindelse med Bitbucket og deres projekter (https://bitbucket.org/spooning/) og det kunne være et interessant projekt at bruge samme koncept.

Og det kan undre mig, at vi gang på gang "udvikler det samme flere gange", i stedet for at skabe en fælles platform som flere kommuner kunne suge funktionalitet fra.

Om der så går "hvilken-kasse-skal-pengene-tages-fra" politik i den, er det nok nærmere et udtryk for smålighed og manglende lyst til samarbejde?

Eller handler det om at København gerne vil stå alene som en super cykel by? Må andre byer ikke lege med?

Tænk hvor fed en verden det vil være for arrangører af den lokale skoles cykeltur, motions løbeklub, spejder/FDF vandreture mv, hvis der var en fælles platform at suge fra, som alle kommuner var forpligtet til at lade data tilgå til (HOST openstreetmap HOST).

Niels Jensen

Beløbet er vel på niveau med en årsløn til en programmør. Mon han kan nå at lave en prototype på et år?

Efter min mening så er det meget fragmenteret det, som foregår på ruteplanlægningsområdet i DK, bortset fra Rejseplanen. Men selv den er begrænset til Danmark.

Der mangler et godt integreret værktøj, som gør det muligt at vælge forskellige transportformer og planlægge en hel ferie med mulighed for også at finde overnatningsmuligheder undervejs.

Michael Christoffersen

Nu er det jo et offentligt IT projekt, så når nu de 800.000 kr, nåh nej 1.2 mio er brændt af, kommer der bare en ekstra bevilling. Og om 3 år har kommunen brugt 5 mio på projektet. Herefter bliver det skrottet fordi Google har lavet en meget bedre løsning.
Jeg bruger selv Googles ruteplanner, men med "Gå" optionen. Det virker fint.
Hvis kommunen har 700.000 i overskud så burde de bruge den på cykelstier istedet for.

Søren Johannessen

Vedr. Googles cykelruteplanlægger i Danmark, så er det ikke alle steder at Google Maps har stier fra skovområder/strande etc. med - og uden disse stier kan der ikke laves noget ruteforslag der og dermed finde den hurtigste/nemmeste vej for en cyklist. Læs fx. http://www.microformats.dk/2012/07/11/cykelruteplanl%C3%A6ggerkrigen-raser/ med eksempel.

Nu vil Google så have os til at arbejde gratis med at lave disse manglende stier via deres Google Maps Maker program for dem. Læs http://www.microformats.dk/2012/06/18/google-maps-maker-er-nu-kommet-til...

Disclaimer - Jeg er aktiv i OpenStreeMap DK community - så kommentaren er farvet af dette.

Torben Etzerodt

Da jeg skulle på 1 uges cykelferie på Lolland her i sommers, var det naturligt at se på cyclistic.dk.
Da jeg efter et par timer på hjemmesiden ikke var kommet tættere et relevant turforslag, gik jeg over til DCF's cykelrutekort.
Min baggrund er 20 års erhvervserfaring som hostprogrammør.

Frank Skibby Jensen

Med Google maps er det gratis at oprette kort og Google Maps tilbyder nu også at brugerne kan udarbejde deres egne kort med....cykelstier...

  • Men Google er ikke godt nok til Københavns Kommune.....?
    Og som Henrik skriver til Android...

Men Københavns kommune har jo også tidligere brillieret med at ville udarbejde deres egen version af .... Facoebook...

Anders Majland

Der er jo også http://www.velomap.org/ og http://openmtbmap.org/ der også er baseret på openstreetmap. Men "masserne" har jo nok "kun" en iphone eller android smartphone og kan ikke så nemt anvende den slags. Mange motionscyklister kører alligevel med en garmin gps så for dem er det oplagte kort muligheder.

Uafhængigt af valgt transport middel (bil/mc/cykel) får gps'en mig ofte til at tage ruter jeg ikke ville have taget uden dens forslag. Enten fordi jeg ikke er kendt i området eller bare ellers ville have kørt som jeg plejer.

Og det gode ved at GPS'en er at den altid har en løsning på at komme tilbage :-) Det kan godt være at den hverken forelår den hurtigtste eller den korteste rute, men den har altid et løsningsforslag.

Har selv en android telefon med garmin gps software. Den kan også bruge googles navigation men da jeg testede for et år siden faldt jeg hurtigt tilbage til garmins. Det virker bare !

På cykel bruger jeg så en gammel garmin gps (gpsmap 60) da en smartphone ikke så let lader sig montere (vandtæt og vibrationssikret) på en cykel.

/A

Per Rønne

På cykel bruger jeg så en gammel garmin gps (gpsmap 60) da en smartphone ikke så let lader sig montere (vandtæt og vibrationssikret) på en cykel.

Tjae, jeg har da sat en iPhone-holder på min cykel, og installeret Navigon på iPhonen (som i øvrigt også ville have fungeret på min iPad, havde den været med 3G-understøttelse). Det fungerer ganske udmærket.

Thomas Nielsen

Nu har lige prøvet dem begge to af, og ærligt talt så er cylistic.dk ikke imponerende. Den er uhørt langsom, zoomer ikke med scroll-hjulet og det link jeg sendte til mig selv med ruten i, returnerede en fejl da jeg forsøgte at åbne det igen. Til gengæld var den rute der blev genereret marginalt bedre end den som ibikecph.dk lavede. Det kan man så måske ikke helt fortænke den i, for jeg valgte ruten fra in hjemmeadresse i Varde til mit job i Esbjerg. Det er da lidt udenfor projektets udtalte mål :-). Hvorom alt er var ibikepch.dk umanerligt hurtig til at finde adresserne, såvel som at danne ruten imellem dem. Ydermere fungerer scroll-hjulet som man forventer det og skærmudnyttelsen er forbilledlig. Det der så mangler, er støttefunktionerne til at gemme og udveksle ruter, og alt det pjank. Men det kommer jo givet henimod afslutningen. Alt i alt er argumentet for at lave en "parallel" hjemmeside slet ikke så søgte som der lægges op til.

For nylig lavede Google en opdatering af Maps, som gav mulighed for cykelruter. Den opdatering har faktisk fungeret meget præcist her i området. Den nye opdatering af Maps på Android kommer som en kærkommen forlængelse heraf. Her i udkantsdanmark er det trods alt (og bagvendt nok) stadig amerikanerne der har førertrøjen.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017