Skal du med bussen? CPR-nummer, tak

Fra næste år skal du blandt andet oplyse dit CPR-nummer og dine bankoplysninger, når du rejser med det offentlige. Medmindre du vil betale ekstra.

For at kunne benytte rejsekortet til næste år skal du opgive dit CPR-nummer, dine bankoplysninger, dit navn, adresse og e-mail. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Charlotte Bagger Tranberg, lektor og specialist i persondataret ved Aalborg Universitet, siger til Kristeligt Dagblad, at det er unødvendigt, at man afgiver så mange oplysninger for at rejse med det offentlige:

»Man kan jo sige, at der er tale om dobbelt identifikation. I det øjeblik, man har givet sine kontokortoplysninger, har man også identificeret sig. Og når man identificerer folk ad den vej, er spørgsmålet, om man ikke kunne nøjes med at bruge deres fødselsdato. De to oplysninger i kombination ville give det samme resultat,« siger Charlotte Bagger Tranberg til Kristeligt Dagblad.

Charlotte Bagger Tranberg gør i øvrigt opmærksom på, at der med rejsekortet er adgang til en lang række rejsevaner, som man ellers ikke tidligere havde adgang til. Tilbage står spørgsmålet om, hvor meget information om en person der er tilgængelig i en enkelt database.

Ønsker man ikke at oplyse blandt andet sit CPR-nummer, kan man få et kort kaldet Rejsekort Anonymt. Men det koster 60 procent mere i oprettelse, og man får ikke adgang til de samme rabatter, som indehavere af det normale rejsekort har.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (57)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jørgen Elgaard Larsen

Selv hvis man godt vil betale ekstra for at være anonym (eller rettere pseudonym), er det ret besværligt.

Der er ifølge rejsekort.dk kun 9 salgssteder, hvor man kan købe anonyme rejsekort. Det er på så centrale steder som bageren i Jyderup og grillbaren i Tølløse. Tilsyneladende kan man ikke købe dem på stationen.

  • 23
  • 0
Mikael Ibsen

1984 og Big Brother er godt nok blevet noget forsinket, som de fleste offentlige IT-projekter har det med at blive. Men nu, 27 år efter, ser det endeligt ud til, at der kun er et år tilbage inden den perfekte borgerovervågning kan launches. Kombineret med et par selvrapporterende GPS-Apps på i-Phonen og lidt lovgiving om 24 timers drift, får vi shinet adfærdstraceren op til funktionel højglans. De, som ikke har/vil have i-Phone, skal så have implanteret en chip en passende sted med kendt pacemakerteknologi. Og de som stadig værgrer sig og ikke brydersig om at blive checkket efter i sømmene internerer vi - eller hælder i havet, som de potentielle terrorister, de utvivlsomt er. Vi andre har jo ikke noget at skjule - og dermed at frygte - eller har vi ?

  • 25
  • 1
Michael Bjerregaard-Pedersen

Som pendler med fastpris periodekort kan jeg da heldigvis vente til 2013 med at tage stilling, men der skal ske drastiske forbedringer i konceptet for at jeg synes om det.

Motorvejskø kontra vanvittigt dummebøde-koncept. Bum bum, den er ikke nem.

Det skader måske ikke så meget at Rejsekortet a/s, PET, SKAT og hvem f... ellers der kan snage i de indsamlede data kan se at jeg rejser fra Køge til København og tilbage igen 5 dage om ugen, så kan SKAT jo også selv trække data til befordringsgodtgørelsen, men det er altså en skidt tendens at alle borgere skal overvåges på den måde.

Forslag til effektiv fredelig opstand mod Rejsekortet ønskes.

  • 20
  • 0
Erik Jensen

Nu er rejsekortet vel ikke meget anderledes end et hvilket som helt andet betalingskort. Min bank kan f.eks. se, hvor jeg har brugt mit kort, og de kender vist også mit cpr-nummer. Uha... lad os alle straks undlade at bruge vores Dankort - de overvåger os sgu'!

  • 3
  • 25
Thomas Nielsen

Overvågning er ikke i sig selv det største problem, det er derimod den tilsyneladende ligegyldighed overfor overvågning i befolkningen; at så mange ikke alene går med til overvågningen men ligefrem opsøger den. Det er i grunden interessant, at Datatilsynet så tit bliver bragt til skafottet [i disse debatter som andetsteds] men ikke bringes til torvs her. For hér må der da om noget sted være data der kan tilsynes. Der er jo faktisk ikke langt herfra til et entydigt identifikationskort med fjernaflæsning og det bør da om noget få hånden til at ryste.

  • 23
  • 0
Martin Ipsen Pedersen

Korrekt - og de kan også se en masse om vores indkøb. Derfor er der fortsat en del mennesker der bruger kortet til at hæve kontanter med... ikke til indkøb. Det er jeg selv blevet for doven til, men tak for påmindelsen.

Rejsekortet tager dog overvågningsdetaljen til et dybere niveau - svarende til at banken også fik adgang til bon'erne fra supermarkedet og kunne fortælle mig, at hvis jeg ikke stoppede med at købe så meget salat ville de melde mig til dyreværnet ;-)

Jeg synes faktisk det skal vendes på hovedet - og så må de istedet spørge sig selv, hvad har de faktisk behov for at vide... hvorfor er f.eks. cpr-nummer så vigtigt? Jeg kan ikke umiddelbart se begrundelsen.

  • 24
  • 0
Emil Moe

Jeg ser ingen grund til at lade bilen stå, når alternativet er at blive overvåget på den måde. Overvågning er godt for forbedringer, men det skal ske anonymt.

  • 8
  • 0
Klaus Slott

Ikke alene får man ikke rabat som anonym, der er flere ulemper:

Hvis check ud fejler, kan rejsekortets hotline kun tilbageføre beløbet hvis du opgiver kortnummer og dit cpr, - så de kan putte dem på din NemKonto

Når du checker ud, vises restbeløbet ikke på et anonymt rejekort. Du er nød til at gå til automaten på stationen, for at se saldo.

  • 12
  • 0
Emil Petersen

Jeg forstår ikke hvorfor de skal bruge den private information.

Lad dem der ønsker det kunne have et forudbetalt kort der kan optankes på nettet eller stationerne. Mobilselskaber har gjort det i årevis, så det burde ikke være svært.

  • 10
  • 0
Martin René

Så længe dette ikke bliver brugt i Århus, så er jeg ligeglad. Men når det er sagt...
Det er yderst problematisk at man kan opnå større rabat ved at oplyse personfølsomme data om en selv. Det gøres klart i artiklen ovenfor at det er et privat firma, der så får delvist ejerskab over informationerne. Dette er i mine øjne ikke hensigtsmæssigt, da man ikke har fuld kontrol over hvad de gør med dem. Informationerne kan derefter sælges til marketingsformål, hvilket i mine øjne er uetiske.

Jeg vil aldrig oplyse mit CPR-nummer for at opnå en rabat og da overhovedet ikke til en privat virksomhed uden først at vide hvad de skal med det.

  • 10
  • 2
Erik Jensen

Forskellen er vel, at mobilselskaberne ved hvornår folk afslutter deres samtale. Det ved rejsekortet først, når folk checker ud. Hvis folk undlader dette, har Rejsekort brug for en måde, at spærre for folks kort, og undgå at de ikke bare bestiller et nyt kort, som de heller ikke checker ud med. De anonyme kort er vel dyrere netop for at forhindre dette "manglende check-ud" misbrug.
Man kan så mene, at hele problemet er, at man først beregner rejsens pris ved check ud.

  • 1
  • 9
Allan Astrup Jensen

Der er tale om en uhyggelig udvikling, hvis rejsekortet får uhindret adgang til din NEMKonto. Det bliver svært at styre sin økonomi, og hvad hvis der ved en fejl bliver hævet for meget? Man må formode at der sker en masse fejl ved indførelsen af rejsekortet ligesom med andre offentlige overvurderede digitaliseringsprojekter.
Nogle mobilselskaber og internetudbydere forlanger det samme som rejsekortet. Dem holder man sig langt fra. Bankovervågningen kan man undgå ved at hæve kontanter, mobilovervågningen ved at slukke for dyret, og rejsekortovervågningen vel kun ved at benytte periodekort så længe det varer.

  • 7
  • 0
Per Sikker Hansen

Jeg skal opgive alt hvad der er værd at vide om mig når jeg laver mit månedskort hos DSB. Hvordan er dette på nogen måde forskelligt? At der nu også er bankoplysninger involveret? Er det virkeligt nok til at få skrækkoret til at synge om overvågning?

Tro mig, jeg er meget imod overvågning, men af alle de steder der er problemer med det, er det da her vi skal slå til til sidst.

  • 1
  • 5
Klaus Slott

Forskellen er vel, at mobilselskaberne ved hvornår folk afslutter deres samtale. Det ved rejsekortet først, når folk checker ud. Hvis folk undlader dette, har Rejsekort brug for en måde, at spærre for folks kort


Du vist ikke læst hvordan det fungerer Erik: Når du checker ind trækkes den dyrest mulige rejse (derfor kan du kun checke ind med et kort med mere end 70 kr på), når du så checker ud tilbageføres det du ikke har brugt.
Så kom igen, hvor er det at rejsekortet har en risiko?

  • 5
  • 0
Jesper Lund

Du vist ikke læst hvordan det fungerer Erik: Når du checker ind trækkes den dyrest mulige rejse (derfor kan du kun checke ind med et kort med mere end 70 kr på), når du så checker ud tilbageføres det du ikke har brugt. Så kom igen, hvor er det at rejsekortet har en risiko?

Det passer sikkert med rejser inden for HT området, og jeg mener også at Oyster kortet i London er designet på den måde, men toget fra Kbh H til Roskilde kører også til Frederikshavn, og det er meningen at rejsekortet skal anvendes i hele landet (minus lokaltrafik i Århus/Midtjylland og en by/region mere som ikke vil være med).

Jeg kan dog ikke se at problemet er større end at man kan kontrollere folks biletter som i dag, men rejsekortselskabet vil absolut have et spærreregister for personer der "misbruger" systemet. I den systemmæssige verden som Rejsekort A/S lever i vil det også vil "misbrug" hvis din checkout ikke registreres korrekt pga. tekniske problemer, og du har næppe nogen god mulighed for at kontrollere det. Kan du høre kontrol beep'et i larmen fra myldretidstrafikken? Jeg tvivler..

  • 2
  • 2
Erik Jensen
  • 0
  • 6
Erik Jensen

Der er tale om en uhyggelig udvikling, hvis rejsekortet får uhindret adgang til din NEMKonto.


Hvor får du det fra? Rejsekortet har mulighed for at sætte penge ind på din nemkonto ved refunderinger. De kan ikke hæve på den.
Du har mulighed for at binde dit kreditkort til rejsekortet, så der kan hæves automatisk på dette (som hos mobilselskaberne), men det er ikke et krav.

  • 0
  • 2
Erik Jensen

Problemet er, at systemet registrerer hvor folk er hvornår. Det handler ikke om bankoplysninger, men om den fysiske verden.


Igen vil jeg mene, at det er præcis det samme som med et hvilket som helst kreditkort. Her kan man også se præcis hvilken terminal, det er kørt igennem, og dermed fastslå den fysiske lokalitet.

I bund og grund er jeg nok ret skeptisk i forhold til vinklen på denne artikel, da jeg ikke mener, at logning er overvågning. Jeg har intet problem i, at man logger data - også selvom det er personfølsomt. Det er først, hvis man begynder at kigge på de data, at man overvåger. Og der sætter jeg min lid til at lovgivningen og datatilsynet beskytter mine personlige interesser.

  • 0
  • 10
Benjamin Kristensen
  • 4
  • 0
Klaus Slott

Tror det er dig, der skal læse lide mere Klaus. Der er masser af rejser, der er dyrere end 50 kr som er beløbet, der forudbetales på de personlige kort, der her er tale om.


Jeg lider ikke, jeg ærgrer mig bare over at Danmark igen skal være foregangsland på at gøre noget enkelt, enormt besværligt og komplekst.

Og så er forudbetalingen på et anonymt rejsekort 70 kr. se http://www.rejsekort.dk/Din+rejse+din+pris/Forudbetaling.aspx og bag på mit kort står der:

Til rejser mellem områderne Sjælland, Fyn, .... Nordjylland skal dette rejsekort være opgraderet med "høj forudbetaling".

Så jeg kan stadig ikke se at at rejsekortet har nogen risiko overhovedet.

  • 4
  • 0
Jesper Lund

I bund og grund er jeg nok ret skeptisk i forhold til vinklen på denne artikel, da jeg ikke mener, at logning er overvågning. Jeg har intet problem i, at man logger data - også selvom det er personfølsomt. Det er først, hvis man begynder at kigge på de data, at man overvåger. Og der sætter jeg min lid til at lovgivningen og datatilsynet beskytter mine personlige interesser.

Hvad baserer du egentlig den tillid på?

I London har politiet udvist stor interesse for de data som Oyster kortet opsamler.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oyster_card#Issues_and_criticisms

De overvågningskameraer som er sat op ved indfaldsvejene i London til deres betalingsring bliver også brugt til andre formål end at checke om bilisterne har betalt for at køre ind i byen. Det vil også ske med den danske betalingsring i København.

Erfaringen viser at det kun er et spørgsmål om tid før data bliver misbrugt.

Hvis du ikke ønsker at blive offer for misbruget, skal du prøve at undgå at personhenførbare data om dig bliver lækket til centrale systemer.

  • 12
  • 0
Søren Svensson

Sider for tiden i Lisbon, Portugal her koster et papkort med indbygget rfid 0.5 euro og 1 zone endnu 0.5. kort og zoner får man i nogle let betjenlige automater på stationerne.

De har totalt kun 2 zoner, 1 kæmpe inder zone og en uden om på metro jeg har set, så ikke noget fis med at prøve finde ud af antal zoner som i dk

  • 14
  • 0
Hans Schou

De Radikale ville have en folkeafstemning om en betalingsring omkring København. En lidt underlig ting at bornholmere også skulle stemme om det.

Det giver mere mening at have en folkeafstemning om rejsekortet skal forkastes i år, eller næste år. Alt andet lige ville det være billigere at smække pengekassen i nu, end vente til næste år. Egentlig skulle folkeafstemningen vel handle om hvor vidt rejsekortet er et personligt overgreb på de rejsenes frihed, men det behøver vi ikke en gang at stemme om, for det er det.

Henrik Dam Kristensen er kun lige tiltrådt, men det kunne være en passende sag at gøre sig positivt bemærket med: drop et projekt der indtil nu har kostet 1mia.

  • 1
  • 0
Richard Wettstein

Måske er det nemmeste efterhånden alligevel en tætoveret stregkode på armen eller i nakken...
Så slipper man i det mindste for at huske alle adgangskoder, kontonumre, cpr- numre og hvad ved je numrer
Kontroller mig her og gebyr mig der.
Hvad er meningen?
Jeg synes er er rigtig mange sjovere ting i livet ;-)

Richard

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Igen vil jeg mene, at det er præcis det samme som med et hvilket som helst kreditkort. Her kan man også se præcis hvilken terminal, det er kørt igennem, og dermed fastslå den fysiske lokalitet.


Ja det har du ret i at banken kan (når de får data fra NETS), men det er da også et problem. Hvorfor skal de have lov til det. Fordi der er et problem et sted, bliver det da ikke bedre eller status que at gentage det samme problem.

  • 5
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Henrik Dam Kristensen er kun lige tiltrådt, men det kunne være en passende sag at gøre sig positivt bemærket med: drop et projekt der indtil nu har kostet 1mia.


TJa det ved jeg ikke.

Ideen synes jeg er god. Men implementering stinker helt vildt, og jo mere vi hører om den, jo mere er vi ved at brække os over den.

Man kunne smide projektet på porten. Man kunne også erkende at man er gået den gale vej, og sadle om, få noget frisk blod til at starte om.

  • 1
  • 0
Michael Peters

Jeg har ikke den store forstand på sikkerhed, men når hackergrupper kan komme ind i Lockheed's våbensystemer, kan man så ikke forestille sig, at dette er muligt og dermed at vi pludselig alle kan se vores data liggende på en eller anden hjemmeside.

Hvis nu det sker (som et tænkt eksempel), at Rejsekortet bliver hacket og alle data lægges ud på nettet og der derfor skal laves hundredtusinder nye kreditkort, betaler rejsekortet så den følgende million omkostning ?

Er der nogen ansvarlig fra Rejsekortet der følger med i debatten, der kan forklare hvorfor man har lavet systemet så overvågende ?

  • 1
  • 0
Jarle Knudsen

Sider for tiden i Lisbon, Portugal ... De har totalt kun 2 zoner, 1 kæmpe inder zone og en uden om på metro jeg har set, så ikke noget fis med at prøve finde ud af antal zoner som i dk


Er flere gange om året i Warszawa og der har de det samme system som i Lisbon med kun 2 zoner og samme billet gælder både for bus, sporvej og metro.

Jeg fristes til at tro at den betalingsring har helt andre formål end at begrænse trafikken.

  • 1
  • 1
Henrik Larsen

Du har helt ret i, at man vil ebgrænse misbrug. Men hvordan skulle man kunne beregne rejsens pris, før man ved, hvor den ender? Rejsekortet er jo ment som et fleksibelt kort til rejser over hele landet - så måske rejser jeg nromalt en bestemt rute, men en gang imellem kører jeg korterer eller længere elelr i en anden retning.

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Men hvordan skulle man kunne beregne rejsens pris, før man ved, hvor den ender?

F.eks ved at have et zonesystem der ikke flueknepper enhver sognerådsgård ind i sin egen zone ?

Hvis man f.eks havde lavet et system hvor der set fra den rejsende kun var tre zone:

1: Radius=30km fra hvor du stiger ind.

2: Landsdel

3: Hele landet

Kunne man trivielt udstyre standerne med tre knapper så den rejsende selv vælger billet-type.

  • 5
  • 1
Claus Wøbbe

Jegh vil absolut bruge kortet, hvis jeg skal med det offentlige - men jeg vil nok se mig omkring efter eventuelle piratversioner, så jeg kan slippe mindst lige så billigt som de, der oplyser deres cpr-nr mm.

  • 2
  • 0
Henrik Larsen

Det lyder som en meget voldsom økonomisk omfordeling. Hvis ikke rejser skal blive meget dyrere for mange rejsende, kræver dit forslag at der kastes adskillige skatte-millioner ind i kollektiv trafik - og det er vist en helt anden diskussion

  • 0
  • 1
Nikolaj Brinch Jørgensen

Det lyder som en meget voldsom økonomisk omfordeling. Hvis ikke rejser skal blive meget dyrere for mange rejsende, kræver dit forslag at der kastes adskillige skatte-millioner ind i kollektiv trafik - og det er vist en helt anden diskussion


Det forstår jeg ikke.

PHK foreslår forenkling. Det tolker jeg som billigere, da administrationen af det bliver meget nemmere.
Derudover foreslår han at korte rejser er billigere end lange rejser, hvilket også giver god mening.

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor dette skulle bliver meget dyrere.

Husk på at hvad vi skal afregne til rejsekortet er ikke det samme som hvad rejsekortet skal afregne til deres leverandører. Det der er et af problemerne i dag, er at rejsekortet ikke er nogen abstrakt serviceprovider af rejser, men derimod er alt det omfordelingsgejl der ligger bag ved, direkte i hovedet på den rejsende. Det er jo netop den slags komplicerede strukturer vi gerne vil af med som forbrugere, og så lade et eller andet system klare den del af det. Hvis det i nemheden og besparelsens tegn giver mening at lave om på den måde der afregnes til traffikselskaberne på, så lad da for guds skyld dette blive lavet om, evt ved lovgivning. Det kan ikke hjælpe noget at man vil revolutionere rejser, men man vil ikke lave om på en enorm hindring for at det rent faktisk kan komme til at lade sig gøre.

  • 2
  • 0
Henrik Larsen

Nu har det jo været en politisk forudsætning for Rejsekortet, at provenuet skulle være nogenlunde det samme som i dag - altså at der ikke skal investeres flere skattekroner i offentlig transport. Det kan man så mene noget forskelligt om.
Hvis alle rejser, fx over 30 km skal koste det samme, må det nødvendigvis blive dyrere for de fleste rejsende. Der er dog temmelig stor prisforskel i dag på en tur København-Roskilde og København-Aalborg eller Frederikshavn. Hvis alle skal betale en gennemsnitspris, bliver der netop tale om store økonomiske omfordelinger mellem passagererne.
Rejsekortet giver mulighed for at indføre km-takst, hvis det er det man vil - det ville i hvert fald være en forenkling i forhold til de meget forskellige takstsystemer, der findes i dag i de forskellige dele af landet og som Rejsekortet er blevet pålagt at videreføre under en fælles teknisk platform. (De gamle amter lever videre som takstområder med hver deres prismodel og zonesystem).
Husk, at der er en verden uden for Hovedstadsområdet, hvor folk også rejser til og fra og rundt ..

  • 1
  • 1
Dennis Sørensen

Netop! Det er komplet unødigt at kunne spore personen der rejser.
At rejsekortet og DSB/Movia/alle selskaberne har brug for at se rejsemønstre og passagertal er der jo intet nyt i - og vel også noget de fleste kan medgive er en god ide. Så der kommer den rette kapasitet hvor den er nødvendig.
Men at Rejsekortet skal kunne spore mine personlige rejser via mit personnummer er uhørt.
Der er så sådan med periodekortet idag at jeg med alle zoner kan rejse lige så meget som jeg vil for 1180,- pr måned.
Så om jeg rejser Helsingør til Køge 3 gange om dagen eller blot kører rundt i indre by er underordnet.
Men med rejsekortet kommer jeg jo til at blive sporet på en anden måde.
Så længe det ikke bliver personhenførbart er det jo en god ide at opsamle date - som trafiktælling på motorvejen osv.

Dertilkommer så hele problematikken med pris - check in/check ud osv osv.

  • 3
  • 0
Erik Jensen

Og så er forudbetalingen på et anonymt rejsekort 70 kr.


Fint, men er det ikke ret ligegyldigt i denne sammenhæng? Har du skulle oplyse cpr-nummer for at købe et anonymt rejsekort?

Til rejser mellem områderne Sjælland, Fyn, .... Nordjylland skal dette rejsekort være opgraderet med "høj forudbetaling".

Så jeg kan stadig ikke se at at rejsekortet har nogen risiko overhovedet.


Der er rejser inden for de områder du omtaler, som koster over 50 kr. F.eks. koster en rejse fre København til Ringsted 86 kr. Kan du se fidusen i at lade være med at checke ud?

  • 0
  • 1
Nikolaj Brinch Jørgensen

Hvis alle skal betale en gennemsnitspris, bliver der netop tale om store økonomiske omfordelinger mellem passagererne. Rejsekortet giver mulighed for at indføre km-takst, hvis det er det man vil - det ville i hvert fald være en forenkling i forhold til de meget forskellige takstsystemer, der findes i dag i de forskellige dele af landet og som Rejsekortet er blevet pålagt at videreføre under en fælles teknisk platform. (De gamle amter lever videre som takstområder med hver deres prismodel og zonesystem). Husk, at der er en verden uden for Hovedstadsområdet, hvor folk også rejser til og fra og rundt ..


Ja hvis man hænger fast i den traditionelle tankegang som er blevet brugt og forsøgt mappet. Dvs. benytte sig af alle gamle takstsystemer i hele landet for at lave fordelingen. Hvis man derimod sadler om, og laver takstsystemet (som PHK foreslår), så det faktisk er nemt at fortolke for folk som rejser, og for rejsekortet (dvs. gør op med fortiden, fordi vi nu operere i hele Danmark og ikke kun lokalt), så kan jeg ikke se det skulle blive dyrere. Det kan da godt være der skal mere end 3 zoner til, måske 4 eller 5. Men det burde ikke være det store problem.

Det du beskriver er en hel masse kompleksistet, som i virkeligheden vel ikke behøver at være der. Det er noget kompleksistet vi allerede har og ikke kan finde ud af. Hvad med at få det væk og lave en takstsystemreform?

  • 0
  • 0
Klaus Slott

Fint, men er det ikke ret ligegyldigt i denne sammenhæng? Har du skulle oplyse cpr-nummer for at købe et anonymt rejsekort?


Nej. Men dit argument for a rejsekortet var nød til at registrere os personligt var

Uden at vide det, vil jeg tro at Rejsekort har brug for CPR-nummeret for at kunne undgå at udstede kort til folk som misbruger disse.


Mit modargument var at rejsekortets risiko forsvindende, da de allerede har trukket pengene.

Der er rejser inden for de områder du omtaler, som koster over 50 kr. F.eks. koster en rejse fre København til Ringsted 86 kr. Kan du se fidusen i at lade være med at checke ud?


Nej, for så spærrer de mit anonyme rejsekort og jeg skal betale 80 kr. + indsætte minimums beløb for at få et nyt. Men du har selvfølgelig ret i, at skulle jeg fra København til Rødby, kunne det teoretisk være en fordel ikke at checke ud hvis mit kort i forvejen var næsten tomt.

Men det er jo de færreste der har det behov, og så har du også brug for en god forklaring når togbetjenten undrer sig over der er negativ saldo på dit kort.

  • 0
  • 0
Gert Madsen

En lidt underlig ting at bornholmere også skulle stemme om det

Lidt off-topic, men her bevæger vi os i grænselandet mellem demokrati og flertalsdiktatur.

Men jeg kan nu godt unde københavnerne lidt af deres egen medicin. Man kan ikke undgå at bemærke den store begejstring for kæmpevindmøller på land, naturbeskyttelsesområder etc. i København. Sjovt nok er begejstringen mere behersket, der hvor man skal leve med generne.

  • 1
  • 0
Lasse Dessau

Igen vil jeg mene, at det er præcis det samme som med et hvilket som helst kreditkort. Her kan man også se præcis hvilken terminal, det er kørt igennem, og dermed fastslå den fysiske lokalitet.

I bund og grund er jeg nok ret skeptisk i forhold til vinklen på denne artikel, da jeg ikke mener, at logning er overvågning. Jeg har intet problem i, at man logger data - også selvom det er personfølsomt. Det er først, hvis man begynder at kigge på de data, at man overvåger. Og der sætter jeg min lid til at lovgivningen og datatilsynet beskytter mine personlige interesser.

Indtil at de hackes eller regeringen indfører en ny lov, der giver dem tilladelse til at bruge disse allerede indsamlede oplysninger i mere og mere almindelige sammenhænge.

Problemet med sammenligning af ATM-hævning / butikskøb er, at du her har et alternativ, såfremt du ønsker det. Hvis du ikke har adgang til en bil, så er du tvunget til at benytte offentlig transport. Dette kan ses som socialt skæv overvågning. Lidt firkantet så svarer det til at sætte GPS Trackers i alle biler, og så give det offentlige fuld adgang.

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere