

»Konkurrencen kunne have det bedre, og den har haft det bedre.«
Sådan lød de indledende ord fra Christian Schultz, formand for Konkurrencerådet og professor i økonomi ved Københavns Universitet, da han i sidste uge holdt åbningstale ved Konkurrence- og forbrugerstyrelsens konference om prisalgoritmer i Eigtveds Pakhus i København.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
Danske Regioner: Softwarerobotter og AI skal hjælpe med at forkorte ventelisterne
Indhold fra CareTech19. september 2022Sony storsatser på udvikling af mobilspil
Spil30. august 2022
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Nogen firmaer virker til at hæve prisen, bare fordi de kan, hvilket betyder at de bare tjener flere penge på den samme vareomsætning - https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/nov/11/us-inflation-market-power-america-antitrust-robert-reichI USA er der ihvertfald mange der taler om at mange pris stigninger ikke er pga. øgede udgifter, men faktisk bare "fordi de kan". Hvordan ser firmaernes regnskaber ud herhjemme? Kan vi overhovedet se det - hvis det er et udenlandsk datterselskab - de viser jo desværre ikke altid sandheden hvis det er et datterselskab af et udenlandsk - så er der jo oftest nogle 'udgifter til indkøb fra moderselskabet' der dræner overskuddet, som en smart måde at flytte overskuddet til et land med lavere/ingen firmabeskatning