Skaberen af World Wide Web: Vi har mistet kontrollen med vores data

Illustration: Paul Clarke
Tim Berners-Lee langer i et nyt blogindlæg ud efter tre trends på internettet, som han mene kan skade det demokratiske og frie internet

»Vi har mistet kontrollen med vores personlige data.«

Det er en af de tre bekymringer, som skaberen af World Wide Web, Tim Berners-Lee, har udtrykt på World Wide Web Foundations blog i anledningen af 28-året for det originale forslag for et world wide web.

I bloggen skriver han, at 'i løbet af de seneste 12 måneder er min bekymring over tre nye trends steget. [Tre nye trends,] som jeg mener, at vi må tackle for at kunne opfylde internettets potentiale som et værktøj, der kan tjene hele menneskeheden.'

Gratis indhold for personlig data

Det er næppe nogen overraskelse for Version2's læsere, at de gratis og reklamefri/fattige tjenester på nettet ikke er helt gratis. Men vi får ikke det udbytte af dataene, som vi burde. Og samtidig mangler vi egentlige muligheder for at justere, hvilke data vi egentlig ønsker at dele.

Læs også: Apps har fri adgang til at følge dine bevægelser

»Vi har ofte ingen måde at fortælle virksomhederne på, hvilke data vi ikke ønsker at dele - specielt med tredjeparter,« skriver Tim Berners-Lee i bloggen:

»Terms & Conditions er alt eller intet.«

Han lægger også vægt på, at stater gennem samarbejde med virksomhederne kan se hver en bevægelse, som vi foretager på nettet. Derefter 'indfører de ekstreme love, som tramper på vores ret til privatliv'.

De falske nyheder spreder sig

Et andet emne, som tages op i blogindlægget, er den stigende tendens til at generere spektakulære - men ofte falske eller overdrevne - nyheder, som kan generere klik til hjemmesiden.

Læs også: Google husker hvor du var i går ... i sidste uge og for flere år siden

»Gennem brug af data science og en hær af bots kan de, som har dårlige intentioner, udnytte systemet til at sprede misinformation for finansiel eller politisk vindings skyld,« skriver Berners-Lee.

Til sidst appellerer han til en stærkere gennemsigtighed, når det gælder politiske reklamer. Han henviser til forslag, som kunne tyde på, at nogle politiske reklamer bliver brugt til at lede vælgerne til sider med falske nyheder eller for at påvirke meningsmålingerne.

Web Foundation vil undersøge problemerne

Til sidst i blogindlægget fortæller Tim Berners-Lee, at Web Foundation har fremlagt en femårs strategi, hvor de vil forsøge at bekæmpe de udfordringer, som rejses i blogindlægget; heriblandt ved at undersøge problemerne grundigere og fremlægge løsningsforslag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere