Skaberen af Popcorn Time: Derfor udviklede vi tjenesten

Piratstreamingtjenesten Popcorn Time er blevet kaldt filmindustriens værste mareridt. Nu træder den oprindelige bagmand, 29 årige argentinske Federico Abad, frem i et interview.

Personen, der står bag den kontroversielle piratstreamingtjeneste Popcorn Time, har længe blot været kendt under pseudonymet Sebastian – men i virkeligheden hedder han Federico Abad, han er 29 år og fra Argentina.

I et interview med den norske avis Dagens Næringsliv vælger Abad nu at stå frem og fortælle om, hvorfor han skabte Popcorn Time og ikke mindst, hvorfor han valgte at forlade projektet i marts 2014.

»Her i Argentina er internethastighederne meget langsomme. Og der går lang tid, før filmene dukker op i biograferne – op imod et halvt år efter den amerikanske premiere,« fortæller Federico Abad til Dagens Næringsliv.

Han blev træt af at være nødt til at planlægge og downloade sine film en dag i forvejen, hvis han nu skulle have en pige på besøg. Samtidig var hele proceduren med at finde og hente film via torrents alt for nørdet.

»Min mor kunne ikke finde ud af det. Hun kunne ikke blot klikke og så se den film, hun gerne ville se. Når jeg designer noget, så afprøver jeg det altid på hende - hvis hun ikke kan bruge det, så kan andre heller ikke,« siger Abad i interviewet.

Hele ideen med Popcorn Time var derfor, at det skulle være muligt at se nye film med kun få klik. Abad samlede i første omgang et hold af venner omkring sig, men da projektet tog fart, sprang det oprindelige udviklerhold fra, og Abad måtte samle et nyt hold af bidragydere fra hele kloden. Han vurderer, at der på et tidspunkt var op imod 100 mennesker, der arbejdede på Popcorn Time.

Læs også: To danskere anholdt for opskrift på piratstreaming via Popcorn Time

Popcorn Time fik masser af skumle tilbud

Federico Abad understreger flere gange i interviewet med Dagens Næringsliv, at Popcorn Time ikke blev lavet med økonomisk gevinst for øje.

»Der var mange kriminelle forretningstilbud. Vi fik at vide, at vi kunne tjene op mod 10.000 dollar om ugen. De tilbød os fem dollars, hver gang nogen installerede spyware eller malware, som ændrede på annoncer på en måde, så overskuddet blev kanaliseret videre til dem,« fortæller Abad.

Han sagde også nej til at lade Popcorn Time blive brugt til at stjæle information fra brugerne – et tilbud, der kunne have indbragt dem omkring 100.000 dollars, vurderer Abad.

At Federico Abad og holdet bag Popcorn Time i marts 2014 valgte at forlade projektet, skyldtes ene og alene filmselskabernes skræmmetaktik. De involverede i Popcorn Time havde gjort, hvad de kunne for at forblive anonyme, men alligevel fik flere af dem stort set samtidig besøg på deres personlige LinkedIn-sider af en advokat fra filmselskabet Warner Bros.

»Vi ved ikke, hvordan han sporede os, men vi blev temmelig oprevede over det. Vi mente, det var en skræmmetaktik – og vi var skræmte. Ingen af os var anonyme længere. De vidste, hvor vi arbejdede, og hvor vi boede,« siger Abad.

Han og hans kollegaer på Popcorn Time havde ikke lyst til at rode sig ud i en juridisk suppedas og valgte derfor den 14. marts 2014 at overlade den videre udvikling af projektet til onlinefællesskabet

Federico Abad arbejder i dag som product designer for Bitcoin-sikkerhedsfirmaet Xapo.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kenn Nielsen

Korrekt !

...Hvordan tankesættet er bag dine 'thumbs down'..Det fatter jeg ikke.

Dette er et meget stærkt indicie på at viden indsamlet med det ene (officielle)formål at beskytte borgerne i staten, også bliver brugt til at intimidere borgere af 'andre interesser'. Om udvælgelsen af hvad der indsamles allerede er blevet 'foreslået' af firmaerne eller disse først bagefter kan få et udtræk af data omhandlende det ønskede, kan vi kun gætte på. Men det næste punkt på glidebanen er helt klart at gøre denne politik spiselig for offentligheden. Når en af 'de nyttige idioter' opfinder en børnecase, ruller propagandaapperaterne.

Sørgeligt..

K

  • 0
  • 0
Martin Kirk

Popcorn time er ligesom Napster et symptom på at industrien ikke har fattet hvad kunderne vil have.

Musik industrien HAR fattet det - næsten - med Spotify og alle de andre flatrate, all you can eat, musik streaming tjenester. jeg siger 'næsten' fordi idioterne stadig har begrænsninger på spotify og der er stadig meget musik man ikke kan finde på spotify... Geo-blocking og andre kunstige begrænsninger finder stadig sted - og musik elskerne tyr derfor stadig til at piratkopiere.

Film industrien og deres handicappede forsøg på streamingtjenester (Netflix, HBO, ViaPlay osv) formår ikke engang at give folk 10% af hvad de gerne vil have - så hvem kan undre sig over at tjenester som Popcorn dukker op ?

Man kan så håbe at Popcorn er tjenesten som åbner øjnene ligesom Napster gjorde .. tvivler dog... de simpelthen for dumme til at fatte det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere