Simple succeskriterier dømmer it-projekter til fiasko

Projekter er dømt til at blive stemplet som fiaskoer, hvis de kun måles på, om de overholder tidsfrister og budgetter.

Alle projektledere ved, at et større it-projekt sjældent overholder hverken budgettet eller tidsplanen, men det er ikke ensbetydende med, at resultatet er en fiasko.

Alligevel er overholdelsen af budget og tidsplan netop de to mest almindelige succeskriterier som opstilles for it-projekter, og det dømmer projekterne til at få status af en fiasko, skriver analysefirmaet Forrester Research i en ny rapport ifølge det amerikanske magasin CIO.

Problemet er, at projekterne ofte ændrer form undervejs, når nye udfordringer dukker op, som der ikke var taget højde for i de oprindelige planer.

Hvis ledelsen derfor udelukkende måler succesen af et projekt i forhold til den oprindelige tidsplan eller budget, så vil projektet dumpe, selvom slutproduktet er det rigtige.

Derfor opfordrer Forrester til, at projektledelsen prioriterer en bedre kommunikation omkring årsagen til ændringer i projektplanen, da ændringerne ofte hænger sammen med at sikre kvaliteten af produktet, og ikke kun er resultat af dårlig projektstyring.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

Enhver, der læser Dilbert, ved jo, at ledelsen altid bruger irrelevante mål for succes.

For man kan jo ikke forlange, at ledelsen skal kunne vurdere kvalitet, så penge og tid er det eneste, de kan måle på.

Det er faktisk ligesom undervisningsministeriet og forskningsministeriet. :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere