Signal smidt af Instagram efter Facebook-kritiske reklamer

Moxie Marlinspike er CEO hos Signal. Illustration: Unknown Author/Wikipedia
Signal har udrullet en reklamekampagne på Instagram, der påtaler Facebooks massive dataindsamling. Men det har fået tech-giganten til at smide den krypterede beskedtjeneste af reklameplatformen.

Facebook har smidt den krypterede beskedtjeneste ‘Signal’ af Instagrams reklameplatform, efter en annoncekampagne, der kritiserer Facebooks omfattende indsamling af persondata.

Det skriver RT.

Reklamerne fortæller brugerne, hvorfor annoncen er målrettet lige præcis dem med en række personlige oplysninger:

»Du ser denne reklame, fordi du er en nygift pilatesinstruktør, og du er vild med tegnefilm. Denne reklame bruger din lokation til at vide, at du er i La Jolla. Du kan godt lide forældreblogs og overvejer LGBTQ-adoption,« fortæller en af reklamerne på en blå baggrund med fremhævede ord.

Læs også: USA kræver end-to-end-krypterede beskeder udleveret fra Signal

Der er flere eksempler på denne type annoncer, som Signal udrullede i et forsøg på at gøre brugerne opmærksomme rækkevidden af Facebooks og Instagrams dataindsamling.

Ifølge et blogopslag fra Signal, er Facebook ikke vild med reklamerne, og derfor blokerede tech-giganten hurtigt for dem på platformen. Den eneste acceptable måde at reklamere på er åbenbart at skjule, hvad man gør over for brugeren, kommenterer organisationen i blogopslaget.

Signal er en konkurrent til den Facebook-ejede app Whatsapp. Tech-giganten har ikke ønsket at kommentere på sagen overfor RT.

Læs også: Signal-CEO kritiserer it-sikkerheden hos amerikanske efterretningstjenester

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere