Big Datas største udfordring: Sådan sikrer Shell kvaliteten af 40 petabyte

Big data er intet værd, hvis ikke du kan stole på datasættene. Derfor skal hele organisationen arbejde sammen om bedre datasæt. Læs hvordan Shells it-arkitekturchef sørger for pålidelige data hele organisationen.

Amsterdam: Det er ikke kun it-afdelingen i en virksomhed, der er ansvarlig for data - ansvaret bør ligge på tværs af organisationen. Sådan lød hovedbudskabet fra Johan Krebbers, vicepræsident i Shell med ansvar for it-arkitekturen, da han tirsdag eftermiddag holdt et oplæg på SAS Institutes konference Premier Business Leadership Series.

Shell har 87.000 ansatte, opererer i 70 lande og producerer dagligt 3,3 millioner liter olie. Alt ved Shell er stort - også datasættene. Big data er noget, man tager seriøst i Shell, der samlet har mere end 40 petabyte data.

Johan Krebbers mener, at virksomheden skal forstå vigtigheden i data og tage ansvar. Netop derfor har Shell dataansvarlige i virksomheden. På verdensplan er der ansatte med ansvar for at definere data, mens der lokalt er nogle, der er ansvarlige for kvaliteten af det indsamlede data. Og ansvaret går på tværs af roller, og er ikke kun noget, it-direktøren er ansvarlig for.

»Få styr på din datahåndtering - specielt hvis du ikke sidder i it. Traditionelt kigger it på strukturen, mens forretningen er fokuseret på indholdet. De skal arbejde sammen. Derfor skal man kigge på samspillet, for det er jeres fælles ansvar at sikre, at det hele spiller sammen.« lød budskabet fra Johan Krebbers på podiet, som uddybede:

»Big data handler om kvaliteten af data. Derfor skal der lægges en del arbejde i at sikre, at kvaliteten af data er så god, at du kan stole på datasættene. Hvis du kan stole på dine data, kan informationen blive til viden, som du kan omsætte i virksomheden.«

»Det er kritisk for forretningen, at man samler ansvaret om data. Direktøren i virksomheden bør ikke lade det være op til it-direktøren, men i stedet tage et fælles ansvar. Gør man det, vil man få bedre produkter og services, og man vil komme foran konkurrenterne,« siger Johan Krebbers til Version2.

Men hvordan præsenterer it-direktøren så forslaget for direktøren? Ifølge Johan Krebbers bør det være indlysende for direktøren, at det er det eneste ansvarlige at gøre. Men en af tingene, der kan hjælpe er at vise kvaliteten af data. Datamodellen er ligesom en plantegning over ens hus - man skal kunne stole på datasættene, understreger Johan Krebbers.

»Big data kan sammenlignes med 3D-visualisering. Det er meget svært at overbevise nogle om at de skal forbedre data, hvis personen ikke ser resultatet. Og det er meget svært at sige, at datasættene er dårlige, med mindre du kan visualisere datasættene og vise, at det er dårlige data.«

Når man bruger dataene aktivt, vil man altså kunne se både styrker og svagheder, og det vil ændre måden, man indsamler data på.

»Tænk ikke kun på big data, når du samler ansvaret i organisationen - kig på alle dine data. Kig på datahåndteringen bredt og få styr på det,« slutter Johan Krebbers.

Version2’s rejse- og opholdsudgifter i forbindelse med dækningen af The Premier Business Leadership Series 2013 er betalt af SAS Institute

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere