Servicebaseret it-system skal give ro på hos stressede læger

Et nyt it-system skal sikre mere effektive arbejdsgange på landets akutmodtagelser, der siden 2007 har været plaget af stress og fejlbehandlinger. Horsens Sygehus er første prøveklud og har indtil videre kunnet udføre en ekstra operation om dagen.

Der har været travlt på akutmodtagelserne på landets sygehuse, siden kommunalreformen trådte i kraft i 2007.

Presset på personalet i akutmodtagelserne er blevet øget markant med stressede medarbejdere, overbookede afdelinger og fejlbehandlinger til følge.

Derfor er seks virksomheder ? Cetrea, Trifork, Medtime, Judex, Signaturgruppen og Ascom - nu gået sammen om at analysere, designe og kode sig frem til et it-system, der skal digitalisere whiteboards, papirlapper og lignende ?analoge? hjælpemidler, som hidtil har været hverdagen for læger og andet sygehuspersonale i akutmodtagelserne.

På Horsens Sygehus har man netop taget de første skridt mod den digitaliserede akutmodtagelse og erstattet whiteboards, hvor lægerne hidtil har noteret oplysninger med en tuschpen, med en touch skærm.

Det har indtil videre givet resultater i form af en ekstra operation per dag og øget patientsikkerhed.

På sigt skal systemet kort fortalt give læger og sygeplejersker løbende informationer om en patient, fra patienten bliver ført ind i ambulancen på båren, til han er klar på operationsbordet.

»Hele forcen er, at fra det øjeblik, ambulancen samler patienten op, ved medarbejderne det inde i akutmodtagelsen. Derefter kan der hurtigt hentes oplysninger om, hvilke læger der er på arbejde, og hvem der er ledige til at behandle patienten,« fortæller chief system architect Martin Mogensen i virksomheden Cetrea, der både leverer touch skærm-løsningen til it-systemet og står for koordineringsdelen

Som det er i dag, skal medarbejderen igennem flergrenede menuer på computeren med indtastning af koder for at få fat i oplysninger. Med den nye løsning kan de hentes samlet ved identifikation med et fingeraftryk.

Informationerne om patienten skal dermed ikke ringes ind fra mobiltelefoner, som det sker nu, men derimod hurtigt kunne tastes ind på en touch skærm i ambulancen, som sender informationerne videre til koordineringen og de læger, der skal behandle patienten.

Inde i akutmodtagelsen tikker beskeden så ind på en storskærm, og herefter kan planlægningen af behandlingen gå i gang i systemet.

Lægen får så i sidste ende en popop-besked på sin telefon om, at patienten er på vej, og lægen kan så logge ind med digital signatur og tjekke patientens behandlingshistorie gennem det Fælles Medicinkort.

»Vi mærker, at klinikerne (læger og sygeplejersker, red.) efterspørger systemet, fordi de kan se, hvordan det kan hjælpe dem i hverdagen. Det passer dem rigtig godt, at de bliver opdateret på vigtige informationer, når de ligger klar til dem,« siger Martin Mogensen.

Webservices gøres asynkrone
Martin Mogensen peger på, at en service-arkitektur ligger lige til højrebenet, da informationer skal sendes rundt mellem afdelinger, personer og ambulancer via både kablet og trådløst netværk.

Da webservices i udgangspunktet er synkront styrede, har det dog været nødvendigt at skabe et lag mellem de forskellige services, der kan afkoble dem i tid.

»Der skal være en total dekobling specielt i tid mellem systemerne, så hvis et system er midlertidigt nede, står de andre systemer ikke og venter på svar fra det,« siger Martin Mogensen.

»Derfor lægger vi et lag ind i mellem de forskellige blokke i systemet, som gør de synkrone services asynkrone. Det betyder, at vi laver en synkron pull-teknologi, der står og venter på data, om til en asynkron push-teknologi, der er eventstyret. Så det er 'don't call us, we'll call you', hvilket sikrer, at de forskellige services ikke står og venter på hinanden, men modtager informationerne, når de er klar,« siger Martin Mogensen.

Ifølge Martin Mogensen har det været en bevidst strategi at undgå, at medarbejderne overdænges med en syndflod af popop-beskeder.

»Det sikrer vi ved kun at sende de popop-beskeder ud, som er vigtige. Vi skal ikke overloade medarbejderne med informationer, og derfor sender vi for eksempel ikke en besked ud, hver gang en ny røntgenprøve er klar, men først når alle patientens røntgenprøver ligger klar til gennemsyn,« siger Martin Mogensen.

VMWare-servere og konfigurerbare klienter
Systemets rygrad er en række VMWare-servere, og rundt omkring på afdelingerne placeres så klienter, som ifølge Martin Mogensen er standardcomputere, der alle er fuldt konfigurerbare.

»Dermed kan der sættes nye komponenter ind i klienten, alt efter hvilken afdeling den står på ude på hospitalet,« siger Martin Mogensen.

Martin Mogensen kan indtil videre ikke afsløre, hvornår systemet er klar til at komme i drift i større skala.

»Vi arbejder hårdt på at få det i drift, og det bliver rullet ud i Region Midtjylland hurtigst muligt. På sigt er det så planen, at systemet skal sættes i drift i resten af landet, og sidenhen i udlandet,« siger Martin Mogensen.

Cetrea leverer touch skærm-løsningen, Trifork leverer det Fælles Medicinkort, Medtime leverer individuel og kompetencespecifik vagtplanlægning, mens Judex leverer den præhospitale kommunikation og elektroniske ambulancejournal.

Derudover står Signaturgruppen for den digitale signaturløsning med fingeraftrykslæsere, og Ascom står for den trådløse kommunikationplatform via håndsæt og håndtering af alarmkald.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere