Server-knas mellem Rigshospitalet og Sundhed.dk har betydet fejl i donor-registret i årevis

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
RETTET: Over 38.000 danskere har fået et brev om, at deres tilmelding til donor- og livstestamenteregistret måske ikke er gået igennem. Det skyldes en serverfejl i de informationer, som udveksles mellem Sundhed.dk og Rigshospitalet, og som kan have eksisteret siden 2005.

Hvis du har registreret dig som organdonor eller registreret dit livstestamente på Sundhed.dk de senere år, er der en risiko for, at registreringen ikke er gået igennem. Det skyldes en serverfejl for de informationer, som udveksles mellem Sundhed.dk og Rigshospitalet.

Der er tale om en serverfejl, som kan have stået på siden 2005, hvor det digitalt blev muligt at registrere sig. Det fremgår af en række orienteringsbreve til Folketingets Sundhedsudvalg, som Version2 har fået udleveret af Sundheds- og Ældreministeriet.

Det er Sundheds- og Ældreministeriet, der har ansvaret for driften af de to registre, men det er Sundhed.dk, der har ansvaret for den elektroniske tilmelding til registrene. Morten Elbæk Petersen, som er direktør i Sundhed.dk, uddyber her, hvad fejlen dækker over:

Man kan digitalt tilmelde sig donorregistret på Sundhed.dk Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

»Hvis databasen på Rigshospitalet af den ene eller anden grund ikke responderede på Sundhed.dk’s kald, registrerede Sundhed.dk ikke det manglende eller negative svar. Det betød, at borgeren kunne tro, at registreringen, eller deres ændringen, var slået igennem, til trods for, at det ikke var tilfældet,« siger Morten Elbæk Petersen til Version2.

Risikoen ved den type fejlregistreringer er, at sundhedspersonalet på Rigshospitalet pludselig kan stå og mangle organer, selvom en række borgere måske allerede har tilkendegivet, at de vil donere dem - men så uden rent faktisk at have gjort det.

Periode inden 2007 mørklagt

På baggrund af serverfejlen, der blev opdaget 3. marts 2015, har Sundheds- og Ældreministeriet sendt breve ud til 38.600 danskere, der i perioden 2005 til 2007 har tilmeldt sig et af de to registre. Det skyldes, at perioden inden 2007 er mørklagt, eller som det står i et af orienteringsbrevene til Folketingets Sundhedsudvalg:

‘Sundhed.dk har oplyst, at det ikke er teknisk muligt at analysere perioden før 3.12.2007. Sundhed.dk oplyser samtidigt, at man ikke ved, om fejlen har eksisteret før 3.12.2007’.

Til det siger direktør Morten Elbæk Petersen:

»Analysen (af fejlen, red.) er foretaget ved at gennemgå Rigshospitalets database, og der blev foretaget en teknisk omlægning i 2007, hvor de tidligere data ikke blev bevaret. Derfor kan vi ikke analysere data fra før 2007.«

I den tekniske gennemgang af serverproblemerne er der fundet frem til, at der i perioden 3. december 2007 til 5. marts 2015 har været 841 fejlregistreringer, hvor borgernes tilmelding altså ikke er gået igennem og er blevet lagt korrekt på serveren.

Siden er det antal blevet reduceret til 401, fordi resten manuelt har været inde på Sundhed.dk for at tjekke, om deres registrering rent faktisk er gået igennem. Men omfanget af fejl, der kan ligge gemt mellem 2005 og 2007, er altså stadig uvis.

Deadline 1. september 2015

Læser man det brev igennem, som er blevet sendt ud til flere tusinde borgere, får borgerne oplyst, at de har frem til 15. september 2015 til at tjekke, om deres registrering er gået korrekt igennem. Det skal ske på Sundhed.dk.

Indtil den skæringsdato antager Sundheds- og Ældreministeriet, at borgernes data kan være fejlbehæftede. Hvis borgeren omvendt ikke foretager sig noget efter den 15. september 2015, så antager man, at registreringen er, som den skal være.

Rettet tirsdag den 14. juli klokken 10:22: Sundhed.dk korrigerer over for Version2, at der er tale om fejl i udvekslingen af informationer mellem Rigshospitalet og Sundhed.dk, og altså ikke som først oplyst en fejl hos Sundhed.dk alene. Dertil har det fejlagtigt fremgået, at Sundhed.dk var afsender af brevet til borgerne. Det er blevet ændret til Sundheds- og Ældreministeriet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Carsten Olsen

og der blev foretaget en teknisk omlægning i 2007, hvor de tidligere data ikke blev bevaret

Altså man har slettet et vitalt kartotek. Hvad står der i kontrakten om dette ? Kan man ikke kræve 10 gange de penge ind, man ind til videre har betalt, tilbagebetalt ? Var der ikke taget backup? Svar man har dataerne men ikke programmellet der kan læse databasen ? Hvis mine skattepenge er blevet brugt til at betale (høje)lønninger til de ansvarlige, hvorfor bliver de ansvarlige så ikke fyret ? Hvorfor bliver de ikke varetægtsfængslet ? Inkompetence er ikke en acceptabel undskyldning for folk der har tjent kassen, på ikke at passe deres arbejde.

Jesper Frimann

Nej. Det nytter ikke at lave en IT-havarikommission på nuværende tidspunkt. Den ville jo drukne i arbejde.
Det svarer jo lidt til at lade havarikommissionen (den rigtige i Roskilde du ved) undersøge hvert enkelt 'incident', i en virkelighed hvor flyene på daglig basis drattede ned af himlen, kørte af startbanerne, vingerne drattede af mens de stod på jorden og ja..
Det man skal lede efter er de underliggende, og det er min påstand/antagelse at der faktisk er nogle, faktorer eller root causes om du vil.
Det gør du ikke med en IT-havarikommission, den kan komme efterfølgende i en eller anden form, til at håndtere de fåtal af projekter der går galt, når man har fået løst de fundamentale problemer der er nu.

// Jesper

Klavs Klavsen

Det man skal lede efter er de underliggende, og det er min påstand/antagelse at der faktisk er nogle, faktorer eller root causes om du vil.
Det gør du ikke med en IT-havarikommission, den kan komme efterfølgende i en eller anden form, til at håndtere de fåtal af projekter der går galt, når man har fået løst de fundamentale problemer der er nu.

Det er da min klare opfattelse at det NETOP er en IT-havarikomissions job at finde ud af HVAD der er gået galt, siden dette kunne ske - UDEN at nogen opdagede det. (setup der ikke er modstandsdygtigt overfor enkeltfejl osv.) - og så må de jo tage 1 sag af gangen, og så håber vi at nogen også får sikret sig at de anbefalinger IT-Havarikomissionen kommer med, så rent faktisk også bliver implementeret, og at der falder brænde ned på de rette hoveder, hvis IKKE.

Per Gøtterup

Jeg har været tilmeldt siden 1998 (fuld tilladelse naturligvis) og min tilmelding var ikke kommet med over i sundhed.dk da jeg tjekkede for lidt over et år siden. Jeg gentilmeldte mig så, men undrer mig naturligvis over hvad der blev af alle de historiske registreringer fra registrets barndom - er de alle gået tabt? - I så fald har det her kostet mange liv!

Jesper Frimann

@Klavs Klavsen.

Jeg har umiddelbart to kommentarer

1) Nu er en havari-kommission jo en 'taktisk' konstruktion, ikke en strategisk konstruktion. Med det mener jeg, at den ser på tekniske og organisatoriske taktiske ting. Men ikke på et strategisk niveau. Du vil jo aldrig se .. igen den rigtige havari-kommission i Roskilde komme med et forslag der hed, "vi skal slet ikke flyve men køre med hurtig tog", som løsning på et eller en serie af havarier. Selv om man måske kunne tænke sig til at det var løsning... .. igen et tænkt senarie.

2) Tids aspektet.
Jeg tror der er rimelig bred konsensus om, at man bør gøre noget nu, frem for at 'sylte' tingene i en havarikommission der skulle bruge årtier på at samle nok information til at elefanten i rummet blev så stor at man var nødt til at gøre noget ved den.

Så ja.. en IT-havarikommission når man har fået tingene til at køre nogenlunde normalt ville være en god ting. Men der er vi vist ikke rigtig nu.

// Jesper

Peter Bolwig

3 gange i løbet de sidste 20 år er jeg blevet bedt om at tilmelde mig donoregistret. Jeg tilmeldte mig allerede første gang. Man får den lumske mistanke at det er spil fra galleriet. Udadtil skal det se ud som om man gerne vil have donorer men i virkeligheden har man ikke råd til alle de transplantationer hvis organerne var til rådighed. Håber jeg tager fejl.

Ole Gaarde Kristensen

Direktøren siger »Hvis databasen på Rigshospitalet af den ene eller anden grund ikke responderede på Sundhed.dk’s kald, registrerede Sundhed.dk ikke det manglende eller negative svar. Det betød, at borgeren kunne tro, at registreringen, eller deres ændringen, var slået igennem, til trods for, at det ikke var tilfældet,« siger Morten Elbæk Petersen til Version2.

og sidst men ikke mindst:

Hvis borgeren omvendt ikke foretager sig noget efter den 15. september 2015, så antager Sundhed.dk, at registreringen er, som den skal være.

I og med der tilsyneladende også kan være tale om ændringer der ikke er slået igennem finder jeg det lidt mystisk at man laver en slags negativ aftalebinding: "Hvis du ikke gør noget antager vi du er enig" - selv om der kan være mange der ikke ved at der har været problemer.

Jesper Mørch

Ja, var der nogen der nævnte noget om en IT-havarikommission?


Hvem tror du, ville blive ansat til sådan en IT-havarikommission?

Mit gæt er, at det ville blive folk med 20 års erfaring i at springe over hvor IT-gærdet er lavest.
Du ved, udviklere, som i årevist bevidst har programmeret forretningskritisk software baseret på en eller anden obskur version af Internet Explorer, flanket af IT-chefer, som gennem 15-20 år i det offentlige har frembragt kæmpesuccesser (for sælgerne af softwaren) som AMANDA, POLSAG etc.

Jo, en IT-havarikommission ville absolut være på sin plads, men den skulle vist have flere tusinde ansatte, for at kunne nå at følge med den nuværende udvikling ...

Problemet er vist især, at IT-beslutningstagere ikke sætter sig godt nok ind i sagerne, før de bevilliger penge til, eller beslutter sig for, et projekt.
Det lader desværre til, at "best-practice" vist er, at man i stedet forlader sig på glittede reklamer og lytter til "specialister", som vist mere er specialister i at tjene penge på at sælge skidtet, end på at lave kvalitet.
På den måde vinder sælgeren som den eneste, mens resten af samfundet bliver tabere.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder