Fra server i forældres kælderrum til serverless i skyen

Morten Lanng Gulstad, Mark Lade og Thomas Knudsen startede en betalingsløsning med en server i forældrenes kælder. Illustration: Alertdesk
Fire glade it-gutters hobbyprojekt blev en levevej og kaster nu en startup-virksomhed af sig. Infrastrukturen i virksomhederne afspejler it-udviklingen.

Historien om it-iværksætteren Mark Lade og hans venners etablering af betalingsløsningen ePay handler om venskab, open source og ungdommelig dristighed, som uden forretningsplan førte til en succesfuld virksomhed.

Ligesom historien afspejler en udvikling fra Wild West-lignende tilstande med servere uden backup og oversvømmede serverrum til en professionaliseret og certificeret it-verden.

En server uden kabinetsider

»Vi var fire unge knægte, der gik lidt for meget i byen, men samtidig syntes, at it var sjovt, så vi startede med at bygge vores system uden rigtigt at vide, hvad det ville føre til,« siger Mark Lade, da han fortæller om starten på betalingsløsningen ePay, som siden 2001 har formidlet online-betalinger for websites.

Det var allerede i 2000, at de første planer for en online-betalingsløsning begyndte at tage form på baggrund af vennen Morten Lanng Gulstads hovedopgave på datamatikeruddannelsen, DOBS – Dit Online Betalingssystem. Sammen med to andre venner, Thomas Knudsen og Thomas Pedersen, gik de fire i gang med at etablere ePay.

Løsningen blev bygget efter det forhåndenværende søms princip, da vennerne ikke havde den store kapital at gøre godt med.

»Vi havde ikke mange penge dengang, så vi købte et brugt kabinet og noget brugt hardware. Vi havde én server, som stod i et kælderrum hos Thomas Knudsens forældre. Siderne på kabinettet manglede, så man kunne se ind til motherboardet – det var meget enkelt og råt,« siger Mark Lade.

Server uden backup

På det tidspunkt var der et open source-betalingssystem kaldet Cashcow, som vennerne tilrettede og udbyggede til starten på ePay. Betalingssystemet blev installeret på serveren, der kørte Windows 2000 Server og havde Microsofts Internet Information Server samt SQL Server installeret.

»Det hele kørte på én server. Vi tilrettede Cashcow og kontaktede Nets, der dengang hed PBS, og sagde, at vi havde en betalingsgateway, som vi gerne ville koble op til dem. Det kostede ikke så meget dengang. Måske omkring 7-10.000 kroner,« siger Mark Lade.

Dengang var der ikke noget, der hed Payment Card Industry (PCI)-sikkerhedsstandard, og i dag ville Datatilsynet og sikkerhedsbevidste it-folk nok korse sig over de fire kammeraters tidlige betalingsløsning.

»Det er andre tider i dag, men dengang blev vi godkendt, selvom vi havde den her enlige server stående i et kælderrum,« siger Mark Lade. I 2003 blev den ene server suppleret med to nye Supermicro-servere, hvilket gav mulighed for at køre webserveren og databasen på hver deres fysiske server og samtidig gav mulighed for en simpel backupløsning.

»Samtidig kunne vi også tage backup fra vores SQL-server til webserveren. Den gamle server blev lavet om til en software-firewall,« siger Mark Lade.

Fysisk genstart af firewall

Software-firewallen var dog ustabil, så når den nåede op på et vist antal forbindelser, lukkede den ned, og det var nødvendigt at boote firewall-serveren.

»Da vi ikke var der fuldtids, skulle vi enten ringe til Thomas' forældre og bede dem om at trykke på knappen eller tage en bus eller køre derud for at genstarte,« mindes Mark Lade.

For at sikre mod strømafbrydelse havde vennerne også investeret i en stor APC UPS. Sammen med de nye servere blev temperaturen i kælderen hævet med otte-ni grader, da der ikke var nogen aircondition i kælderen.

I 2005 var der kommet så meget gang i forretningen, at ePay fik kontor i en lejlighed på Vesterbro i Aalborg. Der hørte et kælderrum til lejligheden, og det kælderrum blev indrettet som serverrum for de tre servere.

»Serverne blev placeret i et rack på en træpalle i kælderen, og vi fik en ekstra lås på døren og et gitter for vinduet i kælderen, da vinduet blev nødt til at være åbent meget af tiden, for det var den eneste køling, vi havde til serverne,« fortæller Mark Lade.

Serverne i kælderrummet hos forældrene i Ørum ved Viborg blev pakket ned og kørt i bil til Aalborg. Thomas Knudsens forældre savnede ikke at skulle genstarte firewallen, men fordi serverne blev fjernet, faldt temperaturen i kælderen, og det blev fugtigt.

I løbet af 2005-2006 fik ePay også sine to første fuldtidsansatte, ligesom det var omkring det tidspunkt, at PBS begyndte at skærpe kravene til betalingsgateways. PBS krævede nu, at de skulle certificeres efter den nye PCI-standard. Det var ved at lægge ePay i graven.

»Noget fanden har skabt«

»Det var en halvpebret pris for at blive certificeret, så vi overvejede, om det var værd at fortsætte. Jeg tror, at det på det tidspunkt kostede omkring 200.000 kroner. Det stillede også krav til hardware og krav til logning af alt, hvad brugerne lavede. Det var en kæmpe hardwaremæssig opgradering og krævede nærmest en fuldtidsmand at holde det i gang,« siger Mark Lade, der ud fra en betragtning om ekstra-arbejdet, som PCI medførte, betegner det som noget, fanden har skabt, selvom han godt kan se det sikkerhedsmæssigt fornuftige i standarden.

»Vi valgte at sige, at vi prøver at tage certificeringen og ser, hvad det fører til,« siger Mark Lade.

Epay var ikke den eneste betalingsgateway, som overvejede sit forretningsgrundlag, da PCI-certificeringen blev et krav.

»Der var nok omkring 60 betalingsgateways på det tidspunkt i Danmark, men efter PCI-kravet var der nok 10-12 stykker tilbage.«

Efter PCI-certificeringen havde ePay omkring seks servere og desuden to Watchguard-hardwarefirewalls. EPay introducerer også systemovervågning omkring det tidspunkt.

»Vi havde ikke rigtigt haft nogen overvågning af vores system indtil da. Vores systemer kørte heldigvis stabilt, men det kunne ske, at kunderne ringede til os og gjorde os opmærksom på et problem. Vi købte derfor to Ericsson GSM-telefoner, der kunne sende en sms ud, hvis der opstod problemer på serverne,» siger Mark Lade.

Vand i kælderen

I 2007 var katastrofen ved at ramme ePay, da kælderrummet, som anvendtes som serverrum, blev oversvømmet.

»Det var ved at gå galt nede i kælderen, da der kom vand ind, men træpallerne, som serverracket stod på, sørgede med nød og næppe for, at systemerne overlevede,« siger Mark Lade.

Det var ikke noget, vennerne var stolte over, så de besluttede at flytte serverne ud af kælderen.

»Vi flytter fra kælderrummet ind i lejligheden på stueplan og laver et decideret serverrum med aircondition,« fortæller Mark Lade.

Her blev der trukket på en ven fra Viborg, der hjalp med at montere airconditioneren, der dog ikke fungerede optimalt, da den stod af om vinteren grundet frost, men det var et fremskridt fra vindueskølingen i kælderrummet.

Samtidig blev der indkøbt nye servere, og de gamle servere kom til at fungere som manuelt backupsystem.

»Vi havde en webserver i drift og så en offline-webserver som backup. Backupserveren kunne hurtigt bringes online ved at tage netværkskablet fra drift-serveren og sætte den i backupserveren. Det krævede selvfølgelig, at vi skulle huske, at alle opdateringer også blev lagt på backupserverne,« siger Mark Lade.

Diskoblink og virtuelle servere

I 2009 udviklede forretningen sig yderligere, og ePay flyttede fra Vesterbro til Gammel Havn i Aalborg.

Hvor kontorlejligheden havde omkring 100 kvadratmeter, så var det nye kontorlokale tæt ved Limfjorden på 300-400 kvadratmeter. Vennernes glade festdage fik en lettere renæssance som led i at gøre systemovervågningen meget mere visuel.

»Vi købte et gammelt Rotorblink, der lyste rødt, når der opstod en alarm i overvågningen. Det satte vi op midt i lokalet.«

I de følgende år investerede ePay i, at det gamle disco-blink ikke skulle lægge sit rødlige skær over kontorlokalerne i Gammel Havn.

»I 2011 skifter vi til VMware og et virtuelt setup med ESXi-servere på et Dell-SAN. Næsten alt bliver redundant, så vi har to af hver slags, servere, switche og så videre,» siger Mark Lade og tilføjer at databasen ikke kunne performe så godt i VMware, så her endte ePay med to fysiske databaseservere.

Ny flytning – fysisk og til skyen

I 2014 fik ePay igen brug for mere plads og flyttede til et 800 kvadratmeter stort kontorlokale på vejen Vandmanden i det sydlige Aalborg.

»Serverne er ved at være gamle, og vi overvejer, om vi skal etablere et nyt serverrum med nye servere, eller om vi skal flytte i skyen,« siger Mark Lade.

På trods af, at ePay anvendte Microsoft-teknologi som Windows Server, SQL Server og Visual Studio, faldt valget på Amazons AWS-platform.

»AWS var meget længere fremme end Azure, så vi gik i gang med AWS. Vi famlede lidt i blinde og testede det i omkring et års tid. Vi havde et komplet setup i AWS med flere servere.«

Det er med en snert af nostalgi, at Mark Lade ser tilbage på næsten 20 års udvikling indenfor it-infrastruktur.

»Det var en stor beslutning for os og specielt for mig at flytte op i skyen. Jeg har rodet med hardware, siden jeg var 10 år gammel, og kan godt lide at skrue på tingene, men det var den rigtige beslutning. Vi var den første danske betalingsleverandør, der flyttede i skyen, men siden har vi set vores konkurrenter gøre det samme.«

Driftschef og så iværksætter igen

Efter ePay blev kåret som Gazelle-virksomhed fem år i træk, fra 2010 til 2014, opkøbte den svenske betalingsvirksomhed Bambora ePay i 2015, og Mark Lade blev it-driftschef hos Bambora.

Der gik dog ikke mange år, før ideen om et nyt produkt og ny virksomhed fik tag i Mark Lade.

»Vi havde vel omkring 50 servere i alt i AWS med seks-otte databaser hos Bambora. Vi anvendte overvågningsystemet Pingdom, men det kørte ad helvede til og var langsomt, det var ikke lige til vores temperament, så vi begyndte at diskutere, om vi ikke kunne lave et bedre overvågningssystem.«

100 procent serverless

Den snak om et bedre overvågningssystem førte til, at Mark Lade, Thomas Knudsen og Morten Lanng Gulstad i september 2018 startede Alertdesk. Firmaet monitorerer websites oppetid og performance og genererer alarmer, hvis der begynder at opstå problemer.

I modsætning til ePays begyndelse kører Alertdesk ikke på en enkelt server i et kælderrum, men i AWS' sky med serverless computing.

»Det er baseret på AWS og kører 100 procent serverless. Du skal i princippet bare uploade noget kode til dit endpoint, og så håndterer de resten,» siger Mark Lade, som dermed er gået fra at håndtere og vedligeholde fysiske servere til at konfigurere sin infrastruktur ved hjælp af kode.

»Vi anvender Terraform til at kode infrastrukturen med. Vi sender noget kode op til AWS og så konfigurerer koden hele setuppet. Alt er 100 procent programmerbart,» siger Mark Lade

Alertdesk er af hensyn til tilgængelighed og oppetid fordelt på tre regioner, Irland, USA og Australien, og ved at have kode for infrastrukturen sikres det, at alt er 100 procent ens på tværs af regionerne. Alertdesk er i open beta.

»Vi skal leve af kunderne, så feedback er fint.«

Selvom det hedder serverless, så er der selvfølgelig servere involveret i AWS-opsætningen, men det er ikke noget, Mark Lade og hans venner skal bekymre sig om. Det må være lidt vemodigt, specielt ePays historie taget i betragtning.

Savner du arbejdet med de fysiske servere?

»Ja, men jeg er stadig i kontakt med fysiske maskiner, når venners børn skal have konfigureret en gaming-pc ... men det bliver ikke til så meget skrueri som før i tiden,« erkender Mark Lade.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Rune

Min kones web butik Creme Brulee - som i dag hedder Esthers Have - var kunde hos ePay i nogle år. Det var en stor fornøjelse at bruge ePay.

Jeg satte PrestaShop serveren op, og installerede det pågældende betalingsmodul - og det kørte. Og det gjorde det faktisk fra dag 1, og frem til butikken blev flyttet over på en anden platform.

Uden et eneste problem. Ingen nedetid, alle transaktioner gik igennem, alt spillede som det skulle.

Det er sjovt at tænke på, at vores web servere dengang også stod i et luftkølet kælderrum, dog på en Ubuntu platform. Da vi flyttede i skyen syntes vi at AWS platformen var for dyr, og valgte Digital Ocean i stedet for. Man får selvfølgelig langt fra samme sæt af faciliteter som i AWS, men det er en klippe solid platform at arbejde på.

Så thumbs up til ePay.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere