»Ser med største alvorlighed på nedbruddet«: Digitaliseringsstyrelsen forlanger »grundig redegørelse« for NemID-nedbrud
Digitaliseringsstyrelsen forlanger »en grundig redegørelse for hele forløbet« omkring sidste uges NemID-nedbrud fra Nets.
Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Læs også: Kommende ITU-rektor: »Vi skal blive bedre til at levere efteruddannelse til alle«
»Det er dybt utilfredsstillende for alle parter, at den nationale digitale ID-løsning kan blive ramt af så omfattende et nedbrud, som strækker sig over så lang tid. Digitaliseringsstyrelsen ser med største alvorlighed på nedbruddet og er i løbende dialog med leverandøren,« skriver styrelsen i pressemeddelelsen.
NemID blev tirsdag aften ramt af nedbrud grundet problemer med et rod-certifikat, der resulturede i, at 30 procent af brugerne ikke kunne tilgå digitale tjenester som borger.dk, deres netbank og deres digitale postkasse. I går, søndag, meddelte Nets, at NemID igen var i normal drift.
Læs også: EU udvider samarbejde med sociale medier om at bekæmpe desinformation
»En teknisk fejl hos os har de seneste dage påvirket driften af NemID. Efter flere dages intensivt arbejde med at finde en løsning har vi nu fortaget en ændring hos os, der igen gør det muligt at anvende NemID på normal vis. Vi beklager dybt, at disse driftsforstyrrelser har stået på så længe og de gener det har medført for borgere samt offentlige og private tjenesteudbydere,« siger Torsten Hagen Jørgensen, der er landechef i Nets Danmark i en pressemeddelelse fra Nets.
Forløbet omkring nedbruddet skal nu granskes forlanger Digitaliseringsstyrelsen.
»Nets skal for nuværende fokusere alle kræfter på at løse problemet, men så snart normaldriften er genoprettet, skal Nets levere en grundig redegørelse for hele forløbet, herunder hvordan det sikres, at noget sådan ikke kan gentage sig,« skriver styrelsen.
