SEO-guru Brian Dean: Du skal kunne levere varen, hvis du vil til tops i Googles søgeresultater

Den gode placering i Googles søgeresultater afhænger fremover af, om du kan levere de svar, som brugerne rent faktisk søger efter.

Der er konstant hård kamp om de øverste placeringer i Googles søgeresultater. Samtidig befinder der sig en række nye faktorer i horisonten, som fremover vil have stor indflydelse på Googles måde at rangere websider på.

Dem, der forstår at navigere disse nye faktorer, vil i 2016 være dem, der erobrer de eftertragtede søgeplaceringer. Det fortæller den amerikanske SEO-ekspert Brian Dean, der betragtes som lidt af en guru inden for søgemaskineoptimering.

Torsdag lagde han vejen forbi Kolding for at tale ved konferencen SEOday og her fortælle om de seneste tendenser inden for søgemaskineoptimering. Det skete blandt andet med udgangspunkt i en analyse af en million Google-søgeresultater, som Dean netop har offentliggjort.

De lange klik får stor betydning for søgeresultater

Ifølge Brian Dean vil en af de væsentligste faktorer for en god placering i Google søgeresultater fremover hænge tæt sammen med, hvor længe en bruger bliver hængende på en webside, før han eller hun vender tilbage til Google - de såkaldte korte og lange klik.

Dean nævner som eksempel en af sine egne artikler fra sidste år kaldet 'How to Get High Quality Backlinks'. Artiklen placerede sig, ikke overraskende, fint i søgninger omkring SEO og linkbuilding – men den placerede sig også ganske kort på en sjetteplads, når der blev søgt efter måder at ryge sig skæv på.

At sjettepladsen var kortvarig skyldes, at artiklen i den sammenhæng kun får korte klik. Brugere klikker ind på artiklen, konstaterer, at den intet har med pot at gøre, og forlader den igen med det samme.

Googles algoritmer udleder derfor, at artiklen i forhold til søgningen ikke leverer det, som brugerne var på udkig efter, og lader den derfor synke til bunds i søgeresultaterne.

Læs også: 9 typiske fejl, du begår, når du skal lave søgemaskineoptimering

Ikke nok med indhold – der skal også være kontekst

Det gælder derfor for websideindehaveren om at fastholde brugerne i længere tid end konkurrenterne i det specifikke søgeresultat, hvis websiden skal placere sig øverst.

Det kræver, fortæller Brian Dean, at der arbejdes med blandt andet tekststruktur og -opbygning. Klassiske dyder inden for produktion af tekst til web såsom gode, fængende og ikke mindst brugbare indledninger, tekst i spiselige bidder, sproglige kroge, citatbokse med videre.

Men Dean understreger, at en god placering i Googles søgeresultater fremover også handler om at give indholdet kontekst.

»Hvis du søger efter ’biler’, kan du både være på kig efter tegnefilmen, bandet eller information om selve køretøjet. Derfor skal du som websideindehaver benytte synonymer og tæt relaterede fraser for at give Google en bedre fornemmelse af, hvad din side handler om,« siger Brian Dean.

Han mener, at jo bedre en webside er til at benytte det, der i fagsproget kaldes Latent Semantic Indexing (LSI) Keywords, desto bedre en placering vil den fremover opnå i søgeresultaterne.

Jo længere tekster, desto bedre

I den førnævnte analyse af Google søgeresultater har Brian Dean desuden kunnet spore en sammenhæng mellem mængde af indhold på en webside og placeringen i søgeresultater. Jo mere indhold, desto bedre placering.

De bedst placerede websider i de søgeresultater, som analysen kigger på, havde gennemsnitligt 1.890 ord på siden – og det er helt naturligt, mener Dean.

»Ved at skrive længere er det nemmere at levere kontekst, ligesom indholdet bliver delt mere. En anden undersøgelse viser, at længere indhold har 76 procent større sandsynlighed for at gå viralt,« fortæller Brian Dean.

Genfind fokus og skær teksterne skarpt

Brian Dean peger også på, at Google fremover vil kigge efter sammenkoblingen af brands og søgninger og drage konklusioner i forhold til, hvad brugerne egentlig søger efter. Noget, der kan vise sig fordelagtigt for eksempelvis flyselskaber, der i søgninger knyttes naturligt sammen med destinationer.

For mindre brands anbefaler Brian Dean, at fokus genfindes og fokuseres, så det bliver tydeligt for Googles algoritmer at afkode, hvad det egentlig er, firmaet kan og tilbyder.

Ligesom det fremover også har betydning for placeringen, hvor mange organisk genererede klik et link i søgeresultaterne genererer.

Dean anbefaler ikke, at en virksomhed køber sig til klik for at forbedre placeringer i søgeresultater, da det hurtigt kan give bagslag. I stedet bør fokus være på at optimere og skære sine såkaldte snippet-tekster skarpt, så de appellerer og får brugerne til at klikke.

Linkbuilding er stadig kongen

Brian Dean fortæller, at der i hans analyse af Googles søgeresultater ikke har været den store sammenhæng at spore mellem, om de præcise nøgleord fra en søgning har befundet sig i websidens title-tag eller H1- eller H2-formateringer og sidens placering i resultaterne.

»Det hjælper, men det er mindre vigtigt end tidligere – det har ikke så stor gennemslagskraft,« siger han.

Til gengæld er sammenhængen mellem antallet af indgående kvalitetslinks til en webside og placeringen i søgeresultaterne fortsat meget stærk:

»Det er vigtigere end alt andet,« fastslår Brian Dean.

SEOday-konferencen var arrangeret af mediebureauet OnlinePartners.

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen