Send e-mail til det offentlige og bliv glemt i fællespostkassen

OFFENTLIG DIGITALISERING: Birger Andersen fra København har mistet tilliden til, at kommunens ansatte bruger it-systemerne, efter han flere gange er strandet i systemet. Nu følger han op med telefonen.

Der er ikke noget i vejen med systemerne. Det er betjeningen af dem, der halter.

Sådan siger en jævnlig bruger af Københavns Kommunes hjemmeside, Birger Andersen, der bl.a. har et uafsluttet studie på byggeteknikum med i bagagen.

Da han har haft længere tids sygdom, har han fået sygedagpenge. Men sidste år oplevede han, at han først fik at vide, om han ville få udbetalt sygedagpenge i 2009 mellem jul og nytår ved en telefonopringning, altså få dage før ret til sygedagpenge ville udløbe. Birger Andersen var blevet meddelt via et automatisk genereret brev i november, at ret til sygedagpenge ville udløbe ultimo december.

Da han primo december tog kontakt via mail, skete der ikke noget. Først da han ringede lige op til jul, kom der skub i sagerne, hvor en ansat beklagede, at han var blevet glemt i fællesmailsystemet.

Den kommunalt ansatte oplyste endvidere, at kommunen faktisk ikke måtte svare via mail inden for visse sagsområder, men at det skulle gøres med almindeligt brev. Og endelig afklaring blev meddelt på telefon mellem jul og nytår.

»Hvad var der sket, hvis jeg ikke havde udvist rettidigt omhu? Jeg tror ikke så meget, at det er et spørgsmål om software og hardware. Jeg er ikke tryg ved at bruge de kommunale it-systemer, fordi jeg ikke er sikker på, om ens henvendelse 'strander' eller når hen til den rigtige sagsbehandler. Det er jeg, hvis jeg ringer først,« siger Birger Andersen.

Version2 sætter fokus på læsernes erfaringer med de kommunale, digitale services efter at Ingeniøren i sidste uge skrev, at under fem procent af borgernes ansøgninger til kommuner sker ved digital selvbetjening. I den forbindelse opfordrede professor i anvendt informationsteknologi på CBS Kim Normann Andersen til, at borgerne påtog sig et ansvar for at bruge de digitale services, og at kommunerne skulle overveje at bruge tvang til at få borgerne over på nettet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Deleted User

Det er politikerne som ikke stiller krav til Borgmesteren som stiller krav til Kommunal direktøren om at der skal stilles krav til den underliggende ledelse at emails ikke må forsvinde i fællespostkassen, og at der skal være en ansvarlig for at emails ikke forsvinder og at de bliver besvaret i rimelig tid.

Jeg har arbejdet i et callcenter hvor der var en fællespostkasse, og der var nogen som sørgede for at vanskelige emails ikke blev glemt. Det kan godt fungere, men det er ledelsen som skal stille krav om at ting ikke falder igennem.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere