Send e-mail til det offentlige og bliv glemt i fællespostkassen

13. januar 2009 kl. 08:103
OFFENTLIG DIGITALISERING: Birger Andersen fra København har mistet tilliden til, at kommunens ansatte bruger it-systemerne, efter han flere gange er strandet i systemet. Nu følger han op med telefonen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der er ikke noget i vejen med systemerne. Det er betjeningen af dem, der halter.

Sådan siger en jævnlig bruger af Københavns Kommunes hjemmeside, Birger Andersen, der bl.a. har et uafsluttet studie på byggeteknikum med i bagagen.

Da han har haft længere tids sygdom, har han fået sygedagpenge. Men sidste år oplevede han, at han først fik at vide, om han ville få udbetalt sygedagpenge i 2009 mellem jul og nytår ved en telefonopringning, altså få dage før ret til sygedagpenge ville udløbe. Birger Andersen var blevet meddelt via et automatisk genereret brev i november, at ret til sygedagpenge ville udløbe ultimo december.

Da han primo december tog kontakt via mail, skete der ikke noget. Først da han ringede lige op til jul, kom der skub i sagerne, hvor en ansat beklagede, at han var blevet glemt i fællesmailsystemet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den kommunalt ansatte oplyste endvidere, at kommunen faktisk ikke måtte svare via mail inden for visse sagsområder, men at det skulle gøres med almindeligt brev. Og endelig afklaring blev meddelt på telefon mellem jul og nytår.

»Hvad var der sket, hvis jeg ikke havde udvist rettidigt omhu? Jeg tror ikke så meget, at det er et spørgsmål om software og hardware. Jeg er ikke tryg ved at bruge de kommunale it-systemer, fordi jeg ikke er sikker på, om ens henvendelse 'strander' eller når hen til den rigtige sagsbehandler. Det er jeg, hvis jeg ringer først,« siger Birger Andersen.

Version2 sætter fokus på læsernes erfaringer med de kommunale, digitale services efter at Ingeniøren i sidste uge skrev, at under fem procent af borgernes ansøgninger til kommuner sker ved digital selvbetjening. I den forbindelse opfordrede professor i anvendt informationsteknologi på CBS Kim Normann Andersen til, at borgerne påtog sig et ansvar for at bruge de digitale services, og at kommunerne skulle overveje at bruge tvang til at få borgerne over på nettet.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger