USA's nye præsident, Barack Obama, vil bruge omkring 112 milliarder kroner på sundheds-it for at effektivere sundhedssystemet i USA. Og det kan give resultater, viser en undersøgelse fra sundhedsleverandøren Kaiser Permanente.
Kaiser Permanente indførte i 2004 en portal, som giver patienterne mulighed for blandt andet at forny recepter, se resultaterne af laboratorieprøver og sende e-mails til deres læge via en sikker forbindelse.
Siden 2004 er antallet af konsultationer, hvor patienterne er mødt op på klinikkerne, faldet med 26,2 procent, mens brugen af selvbetjeningsløsningerne er steget. Resultaterne er offentliggjort i magasinet Health Affairs.
Kaiser Permanente er USA's største såkaldte HMO eller Health Managament Organization. Firmaet er privatejet, men minder i praksis om det danske offentlige sundhedsvæsen.
En HMO adskiller sig fra de fleste amerikanske sygesikringsordninger ved, at det samme firma står for både forsikring og behandling. Til gengæld skal patienterne benytte deres HMO's klinikker og hospitaler, så vidt det er muligt.
Kaiser Permanentes portal giver mulighed for at komme i kontakt med både sin personlige læge og med specialister, man er blevet henvist til. Det gør det muligt via en sikker e-mail at få svar på spørgsmål, ligesom patienter også via webportalen kan bestille en tid til en konsultation via telefon med lægen.
»Vi er nødt til at blive mere effektive og mere lydhøre over for de enkelte patienters behov for at forbedre vores sundhedssystem. Vores erfaringer kan bruges til at lære andre, hvordan de kan udnytte fordelene ved sundheds-it,« udtaler læge og tidligere chef for kliniske systemer Louise Liang fra Kaiser Permanente ifølge en pressemeddelelse.
Undersøgelsen af brugen af Kaiser Permanentes webportal viser, at den i gennemsnit har mere end 90.000 besøgende hver dag.
Kaiser Permanente har efter indførelsen af portalen automatisk oprettet alle nye forsikringstagere som brugere, som får udstedt en pinkode, der bruges til at aktivere deres adgang til portalen.