Selvbetjening på nettet fjerner hvert fjerde lægebesøg

USA's største sundhedsleverandør, Kaiser Permanente, har reduceret antallet af konsultationer med 26 procent efter at have indført en ny selvbetjeningsportal.

USA's nye præsident, Barack Obama, vil bruge omkring 112 milliarder kroner på sundheds-it for at effektivere sundhedssystemet i USA. Og det kan give resultater, viser en undersøgelse fra sundhedsleverandøren Kaiser Permanente.

Kaiser Permanente indførte i 2004 en portal, som giver patienterne mulighed for blandt andet at forny recepter, se resultaterne af laboratorieprøver og sende e-mails til deres læge via en sikker forbindelse.

Siden 2004 er antallet af konsultationer, hvor patienterne er mødt op på klinikkerne, faldet med 26,2 procent, mens brugen af selvbetjeningsløsningerne er steget. Resultaterne er offentliggjort i magasinet Health Affairs.

Kaiser Permanente er USA's største såkaldte HMO eller Health Managament Organization. Firmaet er privatejet, men minder i praksis om det danske offentlige sundhedsvæsen.

En HMO adskiller sig fra de fleste amerikanske sygesikringsordninger ved, at det samme firma står for både forsikring og behandling. Til gengæld skal patienterne benytte deres HMO's klinikker og hospitaler, så vidt det er muligt.

Kaiser Permanentes portal giver mulighed for at komme i kontakt med både sin personlige læge og med specialister, man er blevet henvist til. Det gør det muligt via en sikker e-mail at få svar på spørgsmål, ligesom patienter også via webportalen kan bestille en tid til en konsultation via telefon med lægen.

»Vi er nødt til at blive mere effektive og mere lydhøre over for de enkelte patienters behov for at forbedre vores sundhedssystem. Vores erfaringer kan bruges til at lære andre, hvordan de kan udnytte fordelene ved sundheds-it,« udtaler læge og tidligere chef for kliniske systemer Louise Liang fra Kaiser Permanente ifølge en pressemeddelelse.

Undersøgelsen af brugen af Kaiser Permanentes webportal viser, at den i gennemsnit har mere end 90.000 besøgende hver dag.

Kaiser Permanente har efter indførelsen af portalen automatisk oprettet alle nye forsikringstagere som brugere, som får udstedt en pinkode, der bruges til at aktivere deres adgang til portalen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Anonym

eller måske skyldes det at kun en brøkdel af landets klinikker overhovedet har selvbetjening? og for dem der har er det vist mest tidsbestilling... jeg har i hvert fald ikke hørt om muligheden for f.eks. at forny recepter hjemmefra...

  • 0
  • 0
#3 Jesper Lund Stocholm Blogger

Min læge - Per Tonsgaard i Valby - har tilmeldt sig noget, der hedder "Emailkonsultation". Jeg kan dermed sende en besked via emailkonsultation.dk til ham omkring alle mulige ting, og jeg får så svar i løbet af et par dage. For os har det betydet, at vi har sparet i omegnen af 3 ud af 4 besøg ved lægen eller spildt tid på at sidde i telefonkø.

Vi har ikke prøvet det - men jeg vil tro, at jeg også ville kunne få fornyet en recept, hvis jeg ville.

  • 0
  • 0
#4 Erling Klingberg Jensen

Herunder er den tekst jeg modtog på forespørgsel da jeg spurgte min læge om muligheden, har dog ikke prøvet muligheden endnu:

Du har her fået udleveret brugernavn og password til vores internetmodul. Dit brugernavn er xxxxxxx og dit password er xxxx Internetmodulet, hvor du kan få adgang til din læge/klinik, findes på følgende adresse: www.lægevejen.dk Her kan du logge på ved at indtaste dit brugernavn, password og cpr nummer (uden bindestreg). Første gang du logger ind på www.lægevejen.dk har du mulighed for at gå ind under menuen: "Mine data" og ændre dit brugernavn og password til noget mere personligt, ligesom du har mulighed for at vedligeholde din personlige/private e mailadresse. Når du er logget på www.lægevejen.dk har du mulighed for følgende kontakt med lægen: Tidsbestilling, Er ikke muligt på nuværende tidspunkt. Ring til lægehuset. E mailkonsultation, kontakt din læge når du har tid i egne trygge rammer. Receptfornyelse, Forny en recept på din faste medicin eller forespørg din læge på et nyt præparat/ny recept. Når du har svar fra lægen ang. din forespørgsel, hvad enten det gælder en receptfornyelse eller en e mailkonsultation, vil du altid få besked på din personlige e mail. For at læse selve svaret fra lægen skal du logge ind på www.lægevejen.dk NB! "Sikker" afsender Har du spamfilter, vil vi anbefale at du tilføjer kanikkebesvaresCNemailkons.dk til listen over sikre afsendere. Alternativ kan du tilføje kanikkebesvaresCNemailkons.dk til dit adressekartotek. Hilsen Lægen

  • 0
  • 0
#6 Jakob Damkjær

Det problem der eksistere med de nuværende systemer er at de er at de ikke har en brugbar måde at sikre at brugeren er patienten.

Samtidig er backend systemerne der er koblet til de enkelte klinikkers servere ikke isoleret fra det almene internet...

Kort sagt ikke rigtigt sikkret på en måde der kan siges at være tilstrækkelig når det hander om personfølsomme data...

Hvis sundhed.dk kom ud af starthullerne så kunne det blive en brugbar løsning. Hvor den enkelte bruger er bekræftet med digital signatur og beskeden fra serveren patienten interagere med til den enkelte klinik kan sendes over et isolerede netværk (det danske sundhedsdatanet)

  • 0
  • 0
#7 anne mette jørgensen

hvad er betingelsen for lægen? Lægen svarer ikke, han kender alle patientens persondata, og har han eller h n ret til ikke at svare på en henvendelse? Min læge tager ikke telefonen og har ingen sekretær. Henviser til lægevejen, men svarer ikke på mail. Hvor er mine rettigheder som patient? Hvem står bag den danske udgave af lægevejen? Anne Mette Jørgensen

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere