Second Life ligner en døgnflue

Selv om danskerne tager Second Life alvorligt nok, er det kun de færreste, der forbliver tro mod det virtuelle univers, viser ny undersøgelse.

Trods interessen for det virtuelle møderum Second Life tror professor på Aarhus Universitet, Niels Ole Finnemann, ikke, at Second Life er fremtidens mødested.

»Der er måske 100.000 andre interessante udviklingsprojekter i verden. Det, der slår igennem, må vi stadig vente på at se, men jeg tror ikke, at Second Life i den nuværende form har fået det helt ret«, siger han.

Analysehuset GMI har undersøgt danskernes opfattelse af Second Life.

GMI har spurgt 1000 personer som alle kender Second Life (SL) og ifølge undersøgelsen er det godt en tredjedel, der har oprettet en konto i SL, mens resten oplyser, at de har til hensigt at oprette en konto, men at blandt andet tidsfaktoren har betydet, at det endnu ikke er blevet til noget.

Interessen klinger af
Selv om nyhedens interesse er stor for SL, så finder Niels Ole Finnemann, der desuden er dr.phil og leder af Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet, at nyhedens interesse hurtigt vil klinge af.

Undersøgelsen viser nemlig, at lige ved fire ud af fem, der har oprettet en SL-konto, har gjort det inden for de seneste to måneder, mens en gruppe på over 40 procent, af dem, der har en konto, ikke har brugt den inden for den seneste måned.

»Størsteparten af de udspurgte danskere er kun inde at kigge på Second Life og synes, at det er meget sjovt, men ikke vildt fascinerende, og derefter taber de hurtigt interessen igen, sandsynligvis fordi de havde nogle andre forventninger til indholdet,« siger Niels Ole Finnemann.

Han konstaterer desuden, at mange er inde og kigge i deres lønnede arbejdstid og gør det for at undersøge, hvilke forretningsmuligheder der ligger i Second Life. Niels Ole Finnemann ser dog ikke umiddelbart nogen grund til at virksomheder bruger tid og kræfter på Second Life.

»Virksomhederne etablerer sig i Second Life, så de kan få omtale, og jeg vil ikke udelukke, at der er virksomheder, der har nytte af det, men jeg synes, det er meget svært at få øje på,« siger Niels Ole Finnemann.

»Second Life er stort, og jeg kan ikke se det hele, men jeg har hverken hørt eller set interessante projekter fra virksomhedernes side. Jeg har set en del, der virker overflødigt, og min vurdering er, at det holder de nok snart op med igen«, siger han.

Færre aktive brugere
De danske tal bekræftes ifølge Niels Ole Finnemann af oplysningerne om anvendelsen af SL generelt, hvor der er registreret seks millioner konti, men hvor kun 1,7 millioner brugere har været aktive inden for de seneste to måneder.

»Det vil sige, at de fire millioner ikke har været der de sidste to måneder, og de kommer ikke længere. Så den største gruppe af Second Life-brugere er forhenværende brugere og blandt de 1,7 millioner aktuelle brugere, er der mange, der allerede er holdt op. Det kan vi bare ikke konstatere endnu. Dertil kommer, at vi ikke ved hvor mange personer, som profilerne dækker over, så hvis der er 500.000 til en million brugere så er det nok højt, og det er jo i virkeligheden et meget lille tal«, siger han.

Efter professorens opfattelse er SL blevet eksponeret i alt for stort et omfang.

»Det er i sin kerne ikke uinteressant, men det er markedsført helt ud over, hvad det kan bære. Det bliver omtalt og præsenteret med helt andre løfter, og jeg mener, at det er ganske få virksomheder, der kan gøre sig nyttige erfaringer derinde i dag«, siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kim Schulz

Dette har da været tydeligt lige fra starten. SL er den ting som alle snakker om, men ingen bruger. Allerede da det var på sit højeste viste statistikker at brugerne i gennemsnit havde brugt en uge derinde i alt. De fleste er pressefolk eller forretningsfolk som lige har været inde og tjekke om det var noget de kunne bruge til noget. Nogen var dumme nok til at skyde en god sjat penge i det, mens andre tydeligt kunne se at dette var en døgnflue.

  • 0
  • 0
#3 Jan Keller Catalan

De kan vel fortsætte med at skrive om medielicensen - det område ser ikke ud til at løbe tør foreløbig - ligesom de kan fortsætte med at mandsopdække Ib Kunøe for at fortælle om hver en lille ting han laver.

On topic, så er det da befriende at få en kvalificeret udmelding, som siger det, jeg altid har ment - nemlig, at SL er interessant og brugbart for nogen, men langt fra alle. Det er positivt, at de arbejder henimod et mere åbent interface, men det er nu stadig skidt at basere sin markedsføring på en proprietær kanal.

  • 0
  • 0
#4 Dorte Toft

Tænk at have fået sagkyndskaben i ryggen, hvad angår min skepsis. I øvrigt inviterer nu også ITEK (Dansk Industris gren for IT og tele) til medlemsmøde om Second Life, og jeg hører på vandrørene, at de har lidt svært ved også at finde skeptikere. Search no more. En professor!

  • 0
  • 0
#5 Martin Jakobsen

Hvem er der der har hyped SL så meget? Hvorfor taler "folk" om det? Jeg fatter det ikke.

Det eneste sted jeg har hørt og set det, er når IT medier taler om det. Jeg kender ingen overhovedet i den virkelige verden som har den mindste interesse i det. Det virker for mig som om at SL kun eksisterer i IT mediernes verden.

  • 0
  • 0
#6 Dorte Toft

@Martin Jacobsen... det går nu bredere ud end blot i it-medier. Bare tænk på, at Deloitte i sidste uge havde inviteret revisionskunderne til foredrag om beskatning af indtægter i Second Life. Og så er der, som nævnt, Dansk Industri, der inviterer medlemmer til SL-møde etc. etc. Og når industrilokomotivet Grundfos igen igen stiller op og fortæller om, hvorfor man går i SL, vækker det jo interesse i erhvervskredse. Og så har du i øvrigt hele konsulentsiden og reklamebureauerne, der pusher det her for selv at tjene penge på strategi og opbygningen af kundernes eksistens i SL.

  • 0
  • 0
#7 Martin Jakobsen

@Dorte Toft Det er jo interessant, men jeg undrer mig stadig over hvorfor og hvordan det har fanget deres interesse. Når noget bliver populært på internettet, er der som regel en kæmpe base af brugere. Men med SL er det primært virksomheder, offentlige institutioner etc der taler om det. Det virker ikke som om at brugerne kan se de fantastiske i det. Jeg vil gætte på at det er fordi at SL flere gange har været omtalt som et sted hvor det var muligt at tjene penge og de derfor naturligvis og fornuftigt nok, ikke vil undgå at komme med fra starten(modsat skræmme eksempel er musik industrien og internettet). Jeg føler bare at lige som SL er en kunstig verden, så er interessen også kunstig, og jeg kan ikke se hvilken værdi systemet har. Uanset hvad man taler om af muligheder, så virker det så uendeligt uinteressant for dem der ikke vil sælge noget, ikke keder sig, eller har prøvet hvilket som helst andet 3D univers/spil over internettet. Hvad kan det gøre (bedre) som man ikke kan idag? at have et 3d interface at gå rundt i, er hverken bedre eller fremmer forståelsen/navigationen af de informationer folk præsenterer der idag.

Det har heller ikke karakteristiken af et typisk internet teknologi hit. Brugen af det ville have eksploderet for længe siden i en helt anden grad. Måske er det blevet populært fordi cheferne selv kunne finde ud af at installere det og har prøvet med undskyldning i det der bliver skrevet om at man skal være representeret dér, set andre firmer der og vil med på vognen.(nu gentager jeg mig selv,jeg tror jeg stopper :) ).

  • 0
  • 0
#8 Dorte Toft

En lidt ondskabsfuld sjæl sagde til mig, at årsagen til, at den teknologi er blevet interessant for DIREKTØRER er, at der er billeder i det. Det er jo lidt lettere at forstå en så meget andet på tech-området.

Og så skal vi ikke glemme, at store solide IBM, der har deres gang i adskillige direktionslokaler, jo har postet masser af millioner (er det over 80 mio?) i sin egen tilstedeværelse der - i PR om tilstedeværelsen - og i markedsføringen af nødvendigheden af at være der. Jeg ser dog mest satsningen som om, at IBM havde behov for at komme af med et efterhånden lidt støvet image, men jeg kan tage fejl. Det interessante er så bare, at det næppe er de helt unge, som IBM finder derude. Som en anden lettere ondskabsfuld sjæl skrev: Second Life is a great place to have a mid life crisis. Jeg skrev i øvrigt for nylig et SL-indlæg på min blog, og det ses her: http://it-bizzen.blogspot.com/2007/04/business-bag-maske-mon-dog.html

  • 0
  • 0
#9 Gunnar Langemark

Dorte Toft har jo ret i det meste i sine kommentarer. SL er perfekt til en midtvejskrise. Det er spændende fordi der er billeder i det - i modsætning til så meget andet IT, osv.

Det undrer mig at man mener at brugerbasens sammensætning er diskvalificerende. Faktisk er det forbløffende for mig, at der er så mange der kommer igen i SL. Så vidt jeg ved er andre sociale medier da præget af en tilsvarende sammensætning. Der er mange der lige registrerer sig for at se hvad det er, og så kommer de aldrig igen.

Ud af de 6 millioner brugere i SL, er det kun de 1.7 millioner der har været inde i de sidste 60 dage siger I. Jamen det er da endnu værre! Af de 1.7 millioner er de allerfleste da bare nogen der har registreret sig og været inde en eller to gange - for ikke at vende tilbage. Antallet af virkelig aktive brugere skal da tælles i hundrede tusinder - max!

Hvorfor er det så interessant? Det er interessant hvis man interesserer sig for hvordan mennesker bruger medierne til at skabe relationer, til at kommunikere og til at finde og dele viden. Det er nemlig anderledes end i 2d medierne - fordi vi har en slags erstatningskrop, så bruger vi pludselig nogle kropssignaler til at give os en oplevelse af nærvær, af at være sammen, af at interessere os for hinanden og så videre. Der findes en gren af kommunikationsforskingen der handler om kropssprog og den slags. Nogle kalder det "proxemics". Nogle af os "taler" med kroppen - bevægelser, afstand etc. Det er blandt andet det vi kan i SL. For mig at se er det spændende. Jeg tror der kan findes gode anvendelser af SL hvis man tager det i betragtning. Jeg har taget møder og foretaget interviews i SL. Det virker altså anderledes end Skype eller Messenger eller telefonen. Det er bedre på nogle måder. jeg kan vise ting og tale om dem samtidig - hvis jeg har en skypeforbindelse åben samtidig.

Er der forretning i det? Jeg tror ikke der er så store penge i at sælge og købe ting i SL. Men jeg er overbevist om, at man kan forbedre sin kommunikation ved at bruge SL eller lignende miljøer - på samme måde som man kan udvikle sin kommunikation og sine relationer ved at bruge blogs og andre sociale medier. På den måde kan man forbedre sin forretning.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere