SDU's it-chef: NemID har gjort optagelsen meget nemmere

Syddansk Universitet har som det første universitet indført NemID. Det har gjort det nemmere for kommende studerende at se, om de er kommet ind på drømmestudiet.

Syddansk Universitet har indført NemID, så de kommende studerende kan acceptere den tilbudte studieplads med digital selvbetjening i stedet for med et login, de har fået med brevpost. Og for SDU har løsningen med NemID været en succes:

»Vi har ikke oplevet nogle problemer, og vi er meget tilfredse med løsningen,« siger Kurt Gammelgaard Nielsen, it-chef på Syddansk Universitet (SDU), som har været med til at få indført NemID som et led i optagelsesprocessen på SDU.

Kurt Gammelgaard Nielsen så gerne, at der var så få, velfungerende systemer som muligt. Han mener, at for mange muligheder forvirrer brugerne. Derfor vil universitetet efter optagelsen i år vurdere, om NemID skal være den eneste måde at få svar på:

»Om et år skal vi vurdere, om vi skal gå helt over til NemID. Der har tidligere været regler om, at vi skal sende fysiske breve til kommende studerende om optagelse. I fremtiden vil vi kunne kræve, at den studerende kan kommunikere digitalt med os,« fortæller Kurt Gammelgaard Nielsen om muligheden for at afskaffe brevposten og fortsætter:

»Det er mere naturligt med NemID og unaturligt med midlertidige adgangskoder via brevpost.«

Tak til WAYF

En af grundene til, at det gik så problemfrit, giver Kurt Gammelgaard Nielsen WAYF æren for. WAYF står for “Where Are You From?” og er et single sign-on system, som blandt andet universitetsstuderende kan bruge på sider som ordbogen.com:

»WAYF udspringer af os og sidder på vores kontor. De har en masse erfaring med loginsystemer og de aftaler, man indgår. Med deres samarbejde kunne vi være sikre på, at NemID var en fornuftig løsning,« siger Kurt Gammelgaard Nielsen.

Men brevposten bliver næppe helt afskaffet. For det er ikke alle, der har mulighed for at bruge NemID, og de studerende skal også have svar:

»Der er nogle huller, der gør, at vi er nødt til at have mindst én anden indgang for vores studerende. Langt de fleste er danske studerende, men der er også udenlandske. De får ikke nødvendigvis NemID. Derfor er vi i dialog med Udlændingeservice om, hvor hurtigt de udenlandske studerende får et NemID. Så vi skal finde ud af, om vi kan tillade os kun at bruge NemID til danske studerende, og så et almindeligt brev til udenlandske, der ikke har NemID«

Hos SDU overvejede man at indføre muligheden med NemID sidste år, men universitetet vurderede, at NemID havde for lille en udbredelse. Vurderingen var anderledes i år, hvor kendskabet til NemID er vokset. Derfor gik SDU tidligt igang:

»Vi var den første institution, der indgik en aftale med Økonomistyrelsen. Det gjorde vi i oktober. Sidenhen har vi tilpasset de systemer, de kommende studerende møder, når de søger om optagelse,« siger it-chefen.

Problemer med kvitteringsbreve

Alle, der vil søge ind på et universitet, skal i dag ansøge ved hjælp af NemID. Men svaret på, hvorvidt de er kommet ind eller ej, må de vente på, de får med brevpost. Sådan har det længe været, og det ville SDU lave om på. Det var grundlaget for at introducere muligheden for at tjekke, om man er optaget ved hjælp af NemID:

»Vi lavede systemet med NemID, fordi vi havde problemer med kvitteringsbrevene. De bliver sendt ud fire uger før, de skal bruges, og så smider folk dem væk,« siger Per Christian Andersen, der er studiechef på SDU.

Kvitteringsbreve er de breve, hvor universitetet bekræfter, at de har modtaget en ansøgning. I brevet står der et brugernavn og et kodeord, som kan bruges på universitetets hjemmeside, når det offentliggøres, om man er kommet ind eller ej. Men mange studerende smider brevet væk, og så skal koderne regenereres. Det giver ikke bare yderligere administrativt arbejde, men det betyder også, at der går længere tid, før ansøgerne ved, om de har fået et ja eller ej, og her ligger en af styrkerne ved brugen af NemID:

»Vi åbnede for resultaterne kl. 24 fredag, og så kunne ansøgerne logge ind med NemID på vores hjemmeside. De behøvede altså ikke vente på et brev med svar i løbet af lørdagen,« siger Kurt Gammelgaard Nielsen og fortstætter:


»Og så er en del af de studerende ikke hjemme, de er måske ude at rejse. Nu kan de så se det på nettet.«

De digitale studerende

I skrivende stund har 2.500 sagt ja til en plads digitalt, men hvor mange, der har gjort det med NemID, vides ikke. SDU skønner dog, at det er halvdelen. Inden på mandag skal 4.000 studerende ind og acceptere tilbuddet om en studieplads.

Når de studerende har accepteret tilbuddet om en studieplads er næste step af få et billede på deres studiekort. Her skal de også bruge NemID, men for Kurt Gammelgaard Nielsen handler det ikke om bureaukrati, at man skal hive papkortet frem fra pungen:

»Det er en sikkerhed, at vide, at den person, der uploader billedet er den, de udgiver sig for at være, men det vigtigste er, at det gør det nemt for den studerende.«

Men her stopper brugen af nøglekortet for de studerende. Når de fremover eksempelvis skal logge ind på SDU’s intranet - e-learn, der kører på systemet Blackboard - skal de bruge et login, de får fra universitetet. De studerende logger ind på intranettet cirka én gang om dagen, og det ville bruge en del koder på papkortet:

»Man kan selvfølgelig spørge: “Hvorfor ikke bare bruge NemID på alt - hvis man for eksempel skal hente software eller bruge en service.” Der synes vi, er for besværligt med tofaktorsikkerheden. Derfor har vi valgt at bruge NemID, så vi kender identiteten på de kommende studerende, men når de først er inde i systemet, vil de kunne bruge deres universitetslogin,« siger Kurt Gammelgaard Nielsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (2)

Mads Bendixen

Lidt synd de dropper 2-faktor delen, når først brugerne er oprettet i systemet. Det behøver ikke være NemID, det kunne være per SMS.

Kim Rostgaard Christensen

DTU's intranetsystemer kører med et single signon system der blandt andet kan bruge NemID.
Jeg tror dog det er et levn fra "gamle dage" (Læs: ultimo juni 2011) hvor man kunne benytte digital signatur til at logge ind - på den rigtige måde. Altså ved at benytte pcks12 filen som client certifikat i stedet for en java "browse" applet.

Længe leve fremskridet.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer