Saxo Bank: Giv den gas eller bliv fyret

PROFIL 2008: Hos Saxo Bank er der ikke plads til bare tæer og guitarspil. Medarbejdere fyres rask væk, hvis de ikke lever op til forventningerne. Interview med bank- og it-firmaets direktør Kim Fournais.

Saxo Bank er berømt og berygtet for sin præstationsorienterede virksomhedskultur, og er af en tidligere medarbejder blevet sammenlignet med en sekt.

Alligevel springer banken 18 pladser frem i årets Version2 Profil-analyse i forhold til sidste år og placerer sig på en samlet 27. plads. Svarene blandt 2.300 danske it-professionelle blev indhentet umiddelbart inden Saxo Bank fyrede over 300 medarbejdere.

Version2 har talt med Saxo Banks administrerende direktør Kim Fournais, der sammenligner sine medarbejdere med et cykelhold og skarpt kritiserer begrebet 'work-life-balance'.

VERSION2: Når medarbejdere bliver ansat i Saxo Bank, får de udleveret to bøger, erhvervsguruen Jack Welchs' bog 'Winning' og liberalisten Ayn Rands 'Atlas Shrugged'. Hvorfor?

Kim Fournais: »Det er folk, vi er blevet meget inspireret af. Jack Welchs taler blandt andet om frihed og behovet for at differentiere sin belønning af medarbejderne afhængig af deres indsats. Ayn Rand beskriver de syv værdier: rationalitet, uafhængighed, integritet, ærlighed, produktivitet, fairness og stolthed, som udgør Saxo Banks Corporate Statement.«

V2: Hvordan bruger I de værdier?

KF: »Vi måler på både produktivitet og værdier. I forhold til den økonomiske bonus er det produktivitet, der er afgørende, men er adfærden ikke i orden, vil vi på den lange bane ikke være interesseret i at have folk, for så ender de med at ødelægge kulturen i butikken. Ligesom på et cykelhold må man have stærke individer, der dog også forstår at arbejde sammen i et team. Vi gør meget ud af at kommunikere vores værdier klart og ærligt ud, så der ikke opstår falske illusioner blandt vores medarbejdere. De skal vide, hvor de har os.«

V2: I en artikel i Finansforbundets magasin Finans fra sidste år har en tidligere medarbejder udtalt, at netop jeres stærke fokus på værdier gør, at Saxo Bank minder om en sekt, hvor mange tøver med at sige deres ærlige mening. Hvordan er det i overensstemmelse med liberale ideer?

KF: »Jeg tror ikke, du kan finde en eneste ansat i Saxo Bank, der har oplevet ikke at blive lyttet til, hvis de har sagt, at noget ikke fungerer. Vi vil oprigtigt gerne have en kommunikerende kultur, men det er ikke altid, vi bliver enige, og vi kommer heller aldrig til at diskutere alt, for det har vi ikke tid til. Vi vil altid gerne høre på dem, som performer godt og har en god adfærd, men de der ikke leverer og er en 'pain in the neck', er der naturligvis ikke så meget motivation for at lytte til. Jeg er uenig i, at vi er en sekt, men når det er sagt, så skal folk have lov til at mene, hvad de vil om Saxo Bank.«

V2: I øjeblikket taler mange ledelseseksperter om mangfoldighedsledelse, altså behovet for at have bredt sammensatte medarbejdergrupper. Er der ikke risiko for, at I ved at belønne medarbejderne for at leve op til jeres liberale værdier, får en meget ens medarbejdersammensætning, der alle tænker ens?

KF: »Vores medarbejdere er bestemt ikke en flok lyshårede eksekveringsrobotter med sideskilning og skrårem. Vi har over 70 forskellige nationaliteter ansat og er meget forskellige. Men omvendt har vi ikke brug for de typer, der kommer med bare tæer og guitar og bare forventer, at andre gør det hårde arbejde. Vi vil ikke have medarbejdere, der er ensrettede i tænkemåde, men de skal dele værdier og mål, ellers kan vi ikke samarbejde og skabe et hold.«

V2: For mange danskere er work-life balance afgørende for deres motivation på jobbet. Hvordan stemmer det overens med jeres krav om høj performance?

KF: »Begrebet work-life balance baserer sig på den opfattelse, at der er en massiv modsætning mellem at arbejde og at leve. Det synes jeg dybest set er en meget forskruet holdning, for hvis man ikke mener, at ens arbejde er en del af ens liv, så har man valgt det forkerte arbejde. Jeg blev skilt for et par år siden og har mine børn hver anden uge. I den uge går jeg kl. 15 for at nå at hente dem i institutioner, og det vil en medarbejder også kunne gøre, hvis vedkommende ellers lever op til sine forpligtelser. Vi vil gerne hjælpe medarbejderne til at få et familieliv til at fungere, hvis de er parat til at yde en ekstra indsats herinde, når det gælder.«

V2: Hvad tilbyder I en stresset medarbejder?

KF: »Vi tilbyder sygeforsikringer og har professionelle tilknyttet, der kan hjælpe. Men vi mener også, at folk selv har et ansvar for at undgå at køre sig selv midt over. Vi vil gerne være søde og rare, men jeg vil sige, at hvis man en gang har overvejet, om man skulle søge job i Saxo Bank eller i kommunen, så skal man tage det nede i kommunen, for der er ingen tvivl om, at vi arbejder mere end andre mennesker generelt set. Vi har nogle større ambitioner og drømme end mange andre, og vi tror ikke på, at de bliver indfriet af sig selv.«

V2: I har netop fyret over 300 medarbejdere og skiller jer løbende af med de medarbejdere, der ikke lever op til jeres produktivitetskrav. Hvordan har I råd til det i en tid med mangel på arbejdskraft?

KF: »Vi har ikke mangel på arbejdskraft -kun i forhold til folk med spidskompetencer. Ligesom et cykelhold bliver vi nødt til hele tiden at optimere vores team for at holde os skarpe ved at skille os af med dem, der ikke leverer og belønne dem, der gør. Vi var vokset for kraftigt de senere år og var blevet for langsomme i forhold til at eksekvere, og derfor måtte vi rydde op. De dygtige medarbejdere gider jo heller ikke være ansat et sted, hvor ledelsen ikke tør træffe de rigtige beslutninger af frygt for, hvad andre måtte tænke. Nogle vil måske sige: 'føj for nogle kapitalister, der i forvejen tjener mange penge og nu bare vil tjene endnu flere'. Til dem kan jeg kun sige: I har ret.«

Fakta:

Saxo Bank er en online investeringsbank med et stærkt fokus på it. Hver tredje ansat i firmaet arbejder med it-udvikling, og Saxo Bank sælger dets egenudviklede it-løsninger til banker verden over. Firmaet blev stiftet i 1992. I september blev hver tredje medarbejder fyret, selvom Saxo Bank giver overskud.

Artiklen er fra magasinet Version2 Profil 2008. Læs hele magasinet og se resultatet af profilanalysen ved at følge linket herunder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Kofoed

.. i stedet for at gemme sig bag de sædvanlige floskler. Hvis de så ellers kan skaffe nok personer, som kan holde til børsmægler-verdenen overført til IT-branchen (sådan lyder det), så er jeg ikke i tvivl om, at man kan opnå et fedt arbejdsmiljø, hvor alle kæmper for samme sag.

Jeg har intet imod at give den en skalle i ny og næ, men retorikken i Kim Fournais udtalelser er alligevel så bastante, at jeg ville vælge en anden bank .. :-)

  • 0
  • 0
NA NA

Da jeg læste denne artikel kom jeg sådan til at tænke på en undersøgelse der kom for ikke så lang tid siden der viste at en stor procentdel af lederne i virksomhederne var psykopater.

Det er mig et totalt mysterium hvordan man kan give sådan nogle fuldstædigt syge svar og ikke selv se at den er helt galt.

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Jo, det er en direkte retorik og tak for det. Jeg vil gerne have kompetente og engagerede kollegaer, jeg vil gerne arbejde et sted hvor man har visioner om at have en kompetent og engageret medarbejderstab, jeg vil gerne have et sted hvor ledelsen tør stå ved sin vision istedet for at bare sætte den i glas og ramme og hænge den op i direktørkontoret.

Og ja, det betyder at man skal melde ud at inkompetente medarbejdere bliver fyret for at skabe plads til kompetente medarbejdere.

Men som alt andet er det en balancegang, for gjort forkert kan det få katastrofale følger. Jeg vil ikke arbejde i en nulfejlkultur. Det er i orden at fejle, hvis man lærer af det. Jeg vil ikke måles på antal linjers produceret kode. Perfektion er ikk enår der ikke er mere at tilføje, men når der ikke er mere at fjerne. Jeg vil ikke måles på antal løste problemer, Jeg vil hellere løse det rigtige problem, istedet for at opfinde lappeløsninger der bare giver flere problemer i morgen.

Og listen kunne fortsætte... Men at skaffe sig af med inkompetente folk for at skaffe plads til kompetente kollegaer, kan jeg kun bifalde.

  • 1
  • 0
Axel Hammerschmidt

Competent: Adequately qualified - nok ikke lige de kvaliteter Jack Welch og Ayn Rand dyrker.

Jeg har ikke læst Atlas, men jeg læste hendes The Fountainhead i min ungdom. Første gang jeg stødte på "Skrækkelige Olfert" - alias Jørgen Schleimann - til et møde i Studenterforeningen dengang han var socialdemokrat, syntes jeg han mindede utrolig meget om figuren Ellsworth Toohey.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere