Nyt beslutningsværktøj skal få Big Data til at give mening

Beslutningstider reduceret fra måneder til få timer skal bringe din virksomhed foran konkurrenterne. Det er potentialet med et nyt beslutningsværktøj, SAS Institute netop har lanceret.

Amsterdam: Det skal være nemmere for virksomheder med kæmpe datasæt at træffe bedre og hurtigere beslutninger. Sådan lyder det fra softwaregiganten SAS Institute, der tirsdag præsenterede det nye værktøj SAS Decision Manager under konferencen Premier Business Leadership Series, der i disse dage afholdes i Amsterdam, Holland.

Det nye værktøj skal ifølge SAS gøre det nemmere at at få Big Data til at give mening - uanset om der er tale om analyser af strategiske valg eller mere operationelle, dagligdagsbeslutninger som eksempelvis overvågning af svindel og risici, som bl.a. mange banker bruger SAS’ software til.

»Det handler om at få et effektivt og glidende flow, hvor man samler informationen fra hele virksomheden og bruger det til at træffe bedre beslutninger. Mange store virksomheder har forskellige systemer og forskellige måder at håndtere modeller på. Med det nye beslutningsværktøj bliver det samlet i en overskuelig brugergrænseflade,« siger Andrew Pease, senior business solutions manager i SAS, til Version2 og fortsætter:

»Samtidig får man som virksomhed en kæmpe fordel ved den løbende datasamling. F.eks. kan en ansat i en bank vælge at give eller ikke at give kunden et lån. Den ansattes valg registreres og er dermed med til at videreudvikle modellen, som ellers med tiden vil blive svagere.«

Ifølge SAS kan det nye værktøj reducere beslutningstider fra måneder til kun timer. Eksempelvis skulle en unavngiven, verdensomspændende bank ændre lånevilkår, da mere fordelagtige aftaler for kunden sænkede risikoen ved lånet. Hvor processen tidligere involverede flere afdelinger, som hver især skulle behandle og analysere resultaterne, kan man med det nye værktøj i stedet få valideret og ændret lånevilkårerne baseret på løbende input og analyser.

Ifølge Andrew Pease bruger en større dansk bank allerede nu værktøjet, og det har hjulpet dem med at spare en masse tid og ressourcer og samtidig strømlinet långivningsprocessen.

Det har hidtil været muligt at træffe de samme valg, som man kan med SAS Decision Manager, men det krævede flere forskellige systemer, hvor der ikke var én samlet, simpel brugergrænseflade. Det nye er ifølge SAS altså måden at samle det på. Men det er først nu, hvor big data er blevet it-branchens nyeste buzzword, at produktet har en reel efterspørgsel.

»Mængden af data har nået en modenhed, hvor det nu får fokus på direktionsgangen. Sammen med det fokus er efterspørgslen kommet, og med SAS Decision Manager, møder vi efterspørgslen med en løsning, der giver virksomhederne en konkurrencemæssig fordel.«

Version2’s rejse- og opholdsudgifter i forbindelse med dækningen af The Premier Business Leadership Series 2013 er betalt af SAS Institute

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper H. V. Lauritsen

"Version2’s rejse- og opholdsudgifter i forbindelse med dækningen af The Premier Business Leadership Series 2013 er betalt af SAS Institute"...

som så til gengæld fik lidt reklame i form af en artikel om et tilfældigt nyt værktøj.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere