SAS vender ryggen til papir-instrukser: Det var tidrøvende, ustruktureret og inkonsistent

På godt et halvt år har SAS fået udviklet en intern app til personalet, som sikrer langt bedre information af kabinepersonalet og et farvel til et utal af printede lister og instrukser.

Modsat passagererne, der oplever flyrejser som stadigt mere digitale, fra indkøb af billetter på app, check-in på mobil samt scanning af boardingkort i automater, så har de ansatte i Scandinavian Airlines (SAS) hidtil været godt og grundigt plaget af papirbaserede arbejdsgange.

Men det er slut med et projekt, som blev udrullet i sommer, og som betyder, at kabinepersonalet nu får leveret et hav af nødvendige og nyttige informationer via en nyudviklet intern SAS-app, kaldet WeFly, som de ansatte bruger på en iPad.

»Personalets arbejdsdage var meget præget af papir. Vi skulle altid tilbage på basen for at hente information, og den var ikke altid lige struktureret, men var tidrøvende og ikke fleksibel nok. Og det var ikke altid den samme information fra den ene cabin crew til en anden. Og endelig skulle rigtig meget printes,« fortalte han på konferencen IBM BusinessConnect, som afholdes i København i dag.

App udviklet på godt et halvt år

Hverdagen for de ansatte blev altså for bøvlet - især sammenlignet med kundernes stadigt mere digitaliserede flyrejse - og derfor besluttede SAS at udvikle en app til intern brug, der blev lagt op på en iPad, og som skulle gøre det af med de mange papirinstrukser én gang for alle.

4.000 medarbejdere nyder nu godt af den ny digitale understøttelse af deres arbejde.

»Vi havde de første designmøder i november 2015 og udrullede i sommeren 2016. Og jeg må sige, at vi har været meget imponerede over det arbejde, der er leveret,« sagde Klaus Eggert Hansen.

»Appen giver personalet mulighed for at checke ind på ipad'en, jeg kan se, hvilke fly jeg skal flyve med, hvem der er pilot, og hvilke kolleger der er med i kabinen, hvor mange gæster der er med, herunder børn, rullestolbrugere - og meget mere,« forklarede han.

Andre eksempler er, at kabinepersonalet nu også bl.a. kan hente information om, hvor frequent flyers med guldkort sidder i kabinen, så man kan give dem en ekstra opmærksomhed, om der er kunder, som skal nå et connection-fly, og hvor de sidder.

»Jeg har også mulighed for at blive kontaktet direkte af den operationelle afdeling i Stockholm eller vores management, f.eks. med beskeder om, at Samsung Galaxy Note 7-mobilefoner ikke længere må tages med i kabinen. Det er eksempler på relevante informationer, som er med til at sikre, at flyveren kommer af sted til tiden,« sagde Klaus Eggert Hansen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere