SAP: Analyse af brændstofforbrug gav Magnussen Formel 1-podieplads

Kevin Magnussen fik hjælp fra dataanalyse i realtid til at holde brændstofforbruget nede under det australske Formel 1 Grand Prix.

Den danske racerkører Kevin Magnussen fik hjælp fra computeren, da han for nylig sikrede sig en podieplads i det australske Formel 1 Grand Prix. Undervejs i løbet fik han nemlig opdateringer på brændstofforbruget med hjælp fra SAP Hana. Det oplyser SAP i en pressemeddelelse.

SAP Hana bruges til hurtige dataanalyser og benyttes af McLaren-Mercedes-holdet til at analysere de data, som indsamles under løbet. Det kan blandt andet bruges til at sikre, at brændstofforbruget holdes under maksimalgrænsen på 100 kilogram på et løb.

Under det australske Formel 1-løb fik Kevin Magnussen således under løbet besked om, at han ikke skulle forsøge at overhale løbets daværende nummer to, Daniel Ricciardo. Det ville have kostet for meget brændstof.

Daniel Ricciardo endte efter løbet med at blive frataget sin andenplads, som i stedet gik til Kevin Magnussen, fordi han havde overskredet de 100 kilogram brændstof.

Ifølge SAP sidder der 120 sensorer på Formel 1-raceren, som sendes til holdets servere, og under et løb bliver der genereret tre terabyte data. Disse data kan bruges til at beregne 20.000 forskellige kørselsscenarier, som holdet kan bruge til deres taktik undervejs.

Dataene kan også efterfølgende bruges til at analysere løbet, så kørerne kan forbedre deres kørsel.

»Jeg ved, hvor meget tid Kevin Magnussen bruger på at analysere alle tænkelige situationer forud for sine løb. På den måde er han på forkant med de fleste scenarier, der kan ske under et Formel 1-løb. Det vil i sidste ende betyde flere point på Formel 1-kontoen. Det så vi under det australske Grand Prix, og det kommer vi også til at se fremover,« udtaler business analytics director Jesper Schleimann fra SAP Danmark ifølge pressemeddelelsen.

Deltag i Version2s gratis formiddagsmøde tirsdag d. 3. juni om Insight Live-arrangement om Business Analytics/Big Data

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (27)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Jørgensen

Ricciardo brugte ikke mere end 100 kg brændstof til løbet, men ifølge de officielle sensorer brugte han ofte mere end 100 kg/time, og det er heller ikke tilladt. De havde dog klaget over, at de officielle sensorer var upræcise, og derfor nægtede de at drosle ned. Nu slås de så om hvem der havde ret, og om de overhovedet havde lov til at ignorer de officielle sensorer uanset om de viste forkert eller ej.

  • 5
  • 0
Claus Jacobsen

Peter - Årsagen til DQ var faktisk ikke at de overskred. Det var bare en del af det. Problemet var at selvom de havde fået erstatningssensorer for den der ikke virkede, så valgte de at bruge deres EGEN sensor. Og det er rent faktisk det de blev dømt for. Det står helt udtrykkeligt i de dersens paragraffer at der kun må bruges udstyr udleveret af FIA til at foretage målingerne. Så hvad enten det har været unøjagtigt eller ej, så vil de under alle omstændigheder forblive straffet da de har brugt ikke godkendt udstyr. - Hvad enten det så var mere præcist eller ej. (og der ved de fleste af os vist ikke nok til at kunne dispute de claims :) )

  • 6
  • 0
Klaus Skelbæk Madsen

Er det ikke nok at udlevere x liter brændstof til hver racer?

Der er 2 regler der skal overholdes: Der må ikke bruges over 100kg på et helt løb (som typisk varer 1,5 timer), og under løbet må de ikke på noget tidspunkt have et brændstofflow over 100kg pr. time.

Det er teknikaliteter omkring den sidste regel Ricciardo blev ramt af.

Jeg kan garantere dig for at der ikke er nogen teams der har mere end 100kg brændstof med. De går pænt meget op i at bilen ikke vejer mere end mindste vægten ;-)

  • 2
  • 0
Claus Jacobsen

Og jeg synes faktisk det er helt ok at man har indført de her begrænsninger på benzinforbruget. Både det at motoren ikke må være mere end 1,6L men til gengæld må have turbolader på, så ligner de altså en smule mere de biler der kommer på gaden. bortset fra at en TSI med 1,6l på gaden ligger på en små 150HK og der ligger de lige 4-5 gange højere.
Det betyder også at man fra FIA's side rent faktisk er blevet bare en smule mere miljøbevidst. - Noget der virkelig bliver gjort noget ved på Le Mans især i LMP1'erne.

Men som både Klaus og Palle skriver. uden de her regler ville der bare være ALT for stor forskel på bilerne. Det er noget federe at se god kørsel end bare tonse afsted. (men det er selvfølgelig bare min mening.)

  • 4
  • 1
Jakob Køster

og under et løb bliver der genereret tre terabyte data.

Er der nogen der ved hvilken type wireless dataoverførsel de bruger.
2TB data i timen kræver noget lignede 2-4Gbps, hvilket lyder af rimeligt meget hvis vi taler trådløst

  • 1
  • 0
Claus Jacobsen

Der er faktisk en hel del god diskussion i den her artikel http://www.jamesallenonf1.com/2012/05/a-quick-look-into-the-future/
Her er der sjovt nok også lige lidt omkring det trådløse :-)

Men tror altså ikke de mange TB er for selve løbet. det er vist en marketing orgasme. - Det er nok i løbet af hele raceweekend.

PS - selve enheden er beskrevet her http://www.mclarenelectronics.com/Products/Product/TAG-320 - som man kan se nederst i specs med udgange er der ikke ligefrem noget "802.11XXXXX" netværk i den til at overføre 1TB på en halv time, men der ER en gigabit port i.

  • 1
  • 1
Claus Jacobsen

Du slår såmænd bare over på en anden kanal Bruno. - Det er jo såre enkelt. Du behøver slet ikke se det. Der er faktisk ikke engang nogen der tvinger dig til det. Og der er heller ikke nogen der tvinger dig til at læse endsige deltage i debatten her. Så du behøver faktisk ikke deltage!

  • 1
  • 3
Bruno Andersen

Ja selvfølgelig skal man som sportsudøver løbende forbedre sig, hvis man vil konkurrere. Min budskab er at det er til at kaste op over at SAP næsten tager æren for Kevin løb - og det er ved mange lejligheder. Og så er jeg fuldstændig ligeglad med hviad andre sponsorer/leverandører plejer at gøre.

  • 1
  • 1
Joakim Wriedt

Hvis du ikke deltager med del mål at forbedre dig fra gang til gang, så skal du ikke dyrke sport.

Arh, nu synes jeg lige du bliver en tand for generaliserende. Det er klart at på topniveau synes jeg det er en kedelig indstilling at have. Men for alle andre, er der vist ikke nogen grund til at være så elitær at man bør kvitte sporten, hvis man ikke hele tiden søger at forbedre sig.
Jeg synes man bør tage alle nyancerne med når man udtaler sig og præcisere sit svar :)

  • 1
  • 0
Thorvald Johannes Pedersen

Nu går jeg slet ikke op i racersport - men jeg som gik og troede at det hele handler om at komme først over målstregen. :-) Så kan man godt tænke at det er blevet til en mærkelig sport. På den anden side set, kan man jo også godt sige at det er en sport at komme først over målstregen og samtidigt have brugt max. 100 kg benzin. Og så er der noget der ikke lige hænger sammen - 100 kg/løb eller 100 kg/time. Det vil sådan set sige at i et løb der varer 1,5 time, må de maks. bruge 66,67 k/time.... Hvor meget svarer disse regler egentligt til i km/l??
Men det der med måleudstyr: Jeg vil da også sige at når der skal måles på det, så må der selvfølgeligt ikke bruges andet en godkendt og kalibreret udstyr. Men selv det kan være svært nok også, fordi 100 kg vejer ikke nødvendigvis det samme hér som dér. Det svarer til et par problemstillinger i en sport som jeg går op i, nemlig bueskydning. I visse tilfælde må buens trækvægt ikke være på mere end 60# (pund). Og i visse andre tilfælde skal pilen veje mindst 25 gram. Og her er det et problem hvis dommerne bruger deres eget udstyr i stedet for udstyr der tilhører Bueskydning Danmark (det nationale bueskytteforbund) og som er kalibreret og godkendt af dem. Et problem kommer så hvis vægten til at veje pile med, er kalibreret i København - så er det ikke sikkert at den viser det samme ude i en eller anden skov i Herning. På det punkt synes jeg dog at det går lidt over gevind, for man er jo nødt til at sætte en grænse et sted. Er udstyret kalibreret af forbundet, så er det, det som gælder - færdig. Så må skytterne bare have en lille sikkerhedsmargin, for ikke at blive dumpet, ved at pilene vejer f.eks. mindst 25,1 eller 25,2 gram, i de tilfælde det er relevant, eller at buens trækvægt målt med deres eget eller forhandleres udstyr ikke er mere end 58#. Noget lignende må kunne gøre sig gældende i motorsport.

  • 0
  • 0
Martin Berg

De kører afhængigt af løbet omkring 300km så altså noget i retning af 3 km/kg, hvilket løseligt må være omkring 2,5 km/l.
Jeg erinder svagt fra dagene med 3.5 liters 12 cylindrede motorer og optankning ved pitstop, at det var nærmere 1 km/l. Så kom ikke og sig at F1-sporten ikke er blevet energibevidst ;-)
Iøvrigt kender jeg godt til reglerne om 60# træk og 25g pile - men det er jo nok her vi ser forskellen i pengemængde hos FIA og FITA (undskyld forsøget på en joke, som kun giver mening for bueskytter, som også interesserer sig for Formel 1).
Jeg kan i alle tilfælde ikke erindre, at dommerne til et buestævne har haft andet end det af Bueskydning Danmark udleverede måleinstrument til måling af piletykkelsen fremme.
Jeg har aldrig set en dommer prøve at trække en skyttes bue ved TK (: teknisk kontrol før en konkurrence) endsige forsøge at måle trækstyrken.
Og så ville jeg gerne se en af vores elite-compoundskytters ansigt, hvis en dommer insisterede på at deres bue skulle trækkes af andre end skytten selv ;-)

  • 0
  • 0
Thorvald Johannes Pedersen

Det er lidt off-topic - men det er jo heller ikke dommerne der trækker buen, men skytterne selv. Men pointen er at i nogle tilfælde kan det måske forekomme at det dommerens egen trækvægt måler eller pilevægt, der bruges. Jeg ved det selvfølgelig ikke fordi jeg er bare skytte, har bare hørt at det måske kan forekomme.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize