Santander Consumer Bank opper sig efter privacy-kritik

Version2 har omtalt flere banker, der beder deres kunder sende kopi af pas til banken over mail, hvilket skaber risiko for blandt andet identitetstyveri. Nu stopper Santander Consumer Bank med en sådan opfordring på deres web.

Santander Consumer Bank har nu slettet opfordringer på deres hjemmeside, der beder kunder sende kopi af pas og kørekort til dem over en ukrypteret mail.

Det sker efter, at Version2 kunne skrive, at flere banker beder deres kunder om netop at sende kopi af pas og kørekort over mail ubeskyttet, hvilket ifølge formand for Rådet for Digital Sikkerhed Rasmus Theede skaber en risiko både for identitetstyveri og for at få rippet sin konto.

Læs også: Banker beder om pas og kørekort tilsendt i pivåben mail

»Indtil videre har vi fjernet alle opfordringer til at sende os dokumenter via e-mail fra vores hjemmeside. Derudover har vi fremskyndet opbygningen af en sikker og krypteret upload-løsning, som vi forventer at kunne gøre brug af snarest,« skriver direktør i Santander Consumer Bank Bo Jakobsen til Version2.

Dog er den midlertidige procedure stadig at bede kunder sende et brev eller en e-mail med kopi af pas og kørekort, indtil den nye løsning er klar - selvom den direkte mail-opfordring på Santanders hjemmeside er væk. En praksis, som banken dog ikke er glad for.

»Vi har været klar over, at den eksisterende procedure ikke er god nok, og vi har været i gang med at udvikle en sikker løsning i nogen tid,« skriver Bo Jakobsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere